بسیاری از دانشآموزان تیزهوش کشور را ترک میکنند
به گزارش خبرگزاری بیان رضوان حکیم زاده در رابطه با چالشهای تنوع مدارس و تفکیک دانشآموزان اظهار کرد: در رابطه با سطوح مختلف هوش یا استعدادهای دانشآموزان تقسیمبندیهایی وجود دارد و میپذیریم که تمام دانشآموزان توانمندیهای یکسان هوشی ندارند اما باید میان هوش و استعداد نیز تفاوت قائل شد، هوش توانایی عمومی انسان برای حل مشکلات است و استعداد داشتن توانمندی در زمینههای خاص است.
وی افزود: دانشآموزان سطح هوش متفاوتی دارند و برخی بالاتر از سطح متوسط، برخی پایینتر از حد متوسط و عدهای در حد متوسط هستند و اگر دانشآموزان با هم متفاوت هستند باید به آنها آموزشهای متفاوت ارائه کرد اما اینکه دانشآموزان را جدا کرده و در مکانهای خاص به آنها آموزش دهیم، پذیرفتنی نیست.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش گفت: فرصتهای یادگیری متفاوت باید در کنار یکدیگر برای تمام دانشآموزان فراهم شود یعنی آنها در کنار هم باشند و متناسب با ویژگیهایشان فرصتهای یادگیری فراهم شود و بخشی از یادگیریها نیز یکسان خواهد بود.
حکیم زاده ادامه داد: جدا کردن دانشآموزان تیزهوش از سایرین، آسیبهایی را برای آنها به همراه دارد و نخستین آسیب این است دانشآموزی که برچسب میخورد و در یک محیط جدا حضور مییابد الزاماً تیزهوش نیست و در برخی مواقع شاهد هستیم که خانواده، هزینههای زیادی میکند تا معلم خصوصی گرفته و فرزند خود را به سطح مطلوب برای قبولی در امتحانات مدارس سمپاد برساند.
وی عنوان کرد: بسیاری از دانشآموزانی که در مدارس استعدادهای درخشان هستند، تیزهوش نبوده و سختکوش هستند در چنین شرایطی وارد محیطی شدهاند که سطح انتظارات از آنها بالاست و در این مدارس دچار آسیب میشوند از سوی دیگر با این جداسازی به دانشآموزانی که تیزهوش واقعی هستند فرصت نمیدهیم در کنار سایر بچهها، شرایط زندگی عادی را تجربه کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانشآموزان تیزهوش به جای اینکه ادای دین خود به جامعه را از کودکی فرا بگیرند دائم از جامعه میپرسند برای ما چه کردهاید؟ بسیاری از دانشآموزان تیزهوشی که غربال شده و به مدارس استعدادهای درخشان میروند کشور را ترک میکنند و اگر آماری در این رابطه بگیریم، وضعیت هیچ کشوری مانند ما نیست و از یک کلاس ممکن است 12 تا 13 نفر کشور را ترک کنند.
حکیم زاده ادامه داد: در 6 سال دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و از سوی دیگر برای ورود دانشآموزان به پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان آزمون برگزار میشود، دانشآموزان ابتدایی در مدرسه برای تست آماده نمیشوند چرا که ارزشیابی توصیفی است بنابراین به سمت موسسات خاص می روند تا برای تست زدن و قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان آماده شوند.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر مطرح کرد: چرا اصرار داریم در پایه هفتم آزمون مدارس تیزهوشان برگزار شود؟ برگزاری این آزمون هیچ توجیهی ندارد و اگر به دنبال جداسازی هستیم باید این آزمون را در دوره متوسطه برگزار کنیم.
منبع: تسنیم







- خبردونی
- پربازدید ترین
- نظرات
- پیام تبریک فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت سالروز ازدواج فرخنده حضرت علی (علیهالسلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)
- میرزایی: برنامهریزی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی گلپایگان در دستور کار است
- پیام فرماندار گلپایگان به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت شهدای خدمت، شهید آیتالله رئیسی و همراهان
- گلخانه ها گامی نوین در کشاورزی پایدار
- برگزاری جلسه شورای فرهنگی توسعه فعالیتهای قرآنی گلپایگان به ریاست امام جمعه
- پیام تبریک فرماندار گلپایگان به مناسبت فرارسیدن ۲۷ اردیبهشتماه، روز ملی روابط عمومی و ارتباطات
- بازدید میدانی فرماندار گلپایگان از پروژه احداث پنلهای خورشیدی در روستای رباط سرخ
- جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان گلپایگان به ریاست فرماندار برگزار شد.
- جلسه هماهنگی اولین سالگرد شهدای خدمت با محوریت شهید آیتالله رئیسی در گلپایگان برگزار شد.
- عطر گل محمدی در گلپایگان؛ بازدید فرماندار از ظرفیتهای کشاورزی و گلابگیری گل محمدی
- افتتاح بوستان شورا در گلپایگان با حضور معاون عمرانی استاندار اصفهان
- فرماندار شهرستان گلپایگان در پیامی، ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و آغاز هفته هلال احمر را تبریک گفت.
- برگزاری باشکوه مراسم نکوداشت مقام معلم در ارگ تاریخی گوگد
- نصب المان “مادر” در شهر گلپایگان
- فرماندار شهرستان گلپایگان: پیشرفت ۴۰ درصدی تحقق مصوبات شهرستان گلپایگان/وعده تکمیل پروژههای باقیمانده تا ۱۴۰۵
- گلپایگان پیشگام در اجرای پلاک هوشمند و انطباق نشانی ملی (G-NAF)
- پیام فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت دوم اردیبهشتماه، سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
- معاون استاندار اصفهان:ساماندهی ظرفیت گردشگری گلپایگان ضروریست
- اطفای حریق در منطقه حفاظت شده موته
- بازدید میدانی فرماندار شهرستان گلپایگان از ایستگاه تحقیقات دامپروری؛ گامی در راستای توسعه علمی و پشتیبانی از بخش کشاورزی و دامپروری
- برنامهریزی برای برگزاری مراسم دهه کرامت در گلپایگان
- برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان گلپایگان
- تقدیر فرماندار گلپایگان از تلاشهای شبانهروزی مرکز امداد خودرو در ایام نوروز ۱۴۰۴
- بازدید میدانی فرماندار گلپایگان از کشتارگاه صنعتی دام با هدف بررسی وضعیت بهداشتی و عملیاتی
- تأکید فرماندار گلپایگان بر نقشآفرینی شرکت تعاونی دهیاریها در پروژههای عمرانی و اشتغال زایی روستایی
- برگزاری جلسه برنامهریزی بزرگداشت شهادت امام صادق (ع) در گلپایگان
- اصفهان، پایتخت مهارت ایران در مهرماه ۱۴۰۴ است.
- تعریف پروژه های عمرانی در راستای ارتقای سطح کیفی زندگی شهروندان گلپایگان
- احداث ساختمان شهرداری گلپایگان با 25 درصد پیشرفت
- پیام علی اکبر رضایی فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت ۲۱ فروردینماه، سالروز تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
- فرماندار شهرستان گلپایگان: پیشرفت ۴۰ درصدی تحقق مصوبات شهرستان گلپایگان/وعده تکمیل پروژههای باقیمانده تا ۱۴۰۵
- میرزایی: برنامهریزی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی گلپایگان در دستور کار است
- پیام فرماندار گلپایگان به مناسبت گرامیداشت سالگرد شهادت شهدای خدمت، شهید آیتالله رئیسی و همراهان
- گلخانه ها گامی نوین در کشاورزی پایدار
- برگزاری جلسه شورای فرهنگی توسعه فعالیتهای قرآنی گلپایگان به ریاست امام جمعه
- پیام تبریک فرماندار گلپایگان به مناسبت فرارسیدن ۲۷ اردیبهشتماه، روز ملی روابط عمومی و ارتباطات
- بازدید میدانی فرماندار گلپایگان از پروژه احداث پنلهای خورشیدی در روستای رباط سرخ
- جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان گلپایگان به ریاست فرماندار برگزار شد.
- جلسه هماهنگی اولین سالگرد شهدای خدمت با محوریت شهید آیتالله رئیسی در گلپایگان برگزار شد.
- عطر گل محمدی در گلپایگان؛ بازدید فرماندار از ظرفیتهای کشاورزی و گلابگیری گل محمدی
- افتتاح بوستان شورا در گلپایگان با حضور معاون عمرانی استاندار اصفهان
- فرماندار شهرستان گلپایگان در پیامی، ۱۸ اردیبهشت، روز جهانی صلیب سرخ و آغاز هفته هلال احمر را تبریک گفت.
- برگزاری باشکوه مراسم نکوداشت مقام معلم در ارگ تاریخی گوگد
- نصب المان “مادر” در شهر گلپایگان
- پیام تبریک فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت سالروز ازدواج فرخنده حضرت علی (علیهالسلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها)