صف طولانی تریلیها در مرز دوغارون؛ آیا گمرک “اسلام قلعه” تنها یک باسکول دارد؟
به گزارش خبرگزاری بیان مرز دوغارون مهمترین مرز ترانزیتی ایران و افغانستان بوده و در موضوع تجارت خارجی استان خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد زیرا بیش از 500 درصد صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان از این طریق است.
این مرز هم اکنون دارای مشکلات زیادی بوده و تعداد زیادی از رانندگان تریلی در صفی بسیار طولانی در انتظار انجام دادن کارهای مربوط به ترانزیت کالای خود هستند.
فیلمها و تصاویر زیادی از صف طویلی که در جاده دوغارون به تایباد در اثر کُند بودن حرکت تریلیها به وجود آمده به دست خبرنگار تسنیم خراسان رضوی رسیده و مخاطبان از اینکه به وجود آمدن چنین صفی راه حمل و نقل مردم را بسته شکایت زیادی کردهاند.
البته این موضوع به همین جا ختم نمیشود؛ نبود زیرساختهای مرزی مناسب و برخی از مشکلات دیگری که در این منطقه وجود دارد خود به خود نشان از این دارد که آن طور که باید به این مرز توجه نمیشود چرا که در غیر این صورت هر از چند گاهی اتفاقاتی در آن رخ نمیداد که کار منطقه عملاٌ چند روز مختل شود.
طولانی شدن صف کامیونها و رسیدگی نکردن به آنها برای تسریع انجام امور سبب میشود که هزینه صادرکنندگان افزایش پیدا کرده و مشکلات صاحبان کالا بیشتر شود و در دراز مدت به ارتباطات اقتصادی بین ایران و افغانستان لطمه وارد شود.
مشکلات تردد به منطقه ویژه ارتباطی ندارد
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در این زمینه میگوید: بالابودن تعداد کامیونهای در صف انتظار در مرز دوغارون ارتباطی به منطقه ویژه ندارد.
ناصرالدین گرامی ادامه میدهد: اصلیترین مشکلی که در این زمینه بیان شده برخی از اختلالات در گمرک “اسلام قلعه” است.
رشد 68 درصدی تردد کامیونها
جواد وحدتیفرد؛ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: رفت و آمد کامیونهای ترانزیتی از بندرعباس به مقصد افغانستان از طریق مرز دوغارون در شرق خراسانرضوی در 70 روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 68 درصد بیشتر شده است.
وی افزود: هر روز بر تعداد کامیونهای در صف خروج از مرز دوغارون افزوده میشود و هماکنون افزون بر هزار کامیون در صف انتظار خروج قرار دارند که بیشتر آنها را کامیونهای ترانزینتی تشکیل میدهند. یکی دیگر از مشکلاتی که سبب به وجود آمدن این صف خودروهای سنگین شده، فقدان امنیت و امکانات لازم در مرز و گمرک افغانستان است. این نقیصه سبب شده رانندگان تمایلی به اقامت در آن کشور و خروج فوری از ایران را نداشته باشند بنابراین بهگونهای برنامهریزی میکنند که پس از ورود به گمرک “اسلام قلعه” در افغانستان بلافاصله بار خود را تخلیه کرده و با شتاب به داخل ایران بازگردند.
کمتوجهی به دوغارون
البته با وجود این صحبتها نظر محمود سیادت رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان قدری متفاوت بوده و میگوید: متأسفانه مشکلی که در مورد مرز دوغارون به وجود آمده نیاز به همکاری مسئولان دولتی در رده بالا دارد اما توجه چندانی به آن نشده و از سال گذشته ما به کرات شاهد بهوجود آمدن مشکلات مختلف در این مرز بودهایم.
وی بیان میکند: هماکنون حدود هزار کامیون و تریلی در مرز دوغارون باقی ماندهاند؛ یکی از علل آن این است که در “اسلام قلعه” تنها یک باسکول وجود داشته و تردد کامیونها کند میشود اما بخشی هم به موضوع هماهنگ نبودن دستگاههای دولتی مختلف موجود در منطقه با هم برای رفع این مشکل در طرف ایران بازمیگردد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تأکید میکند: هم اکنون ورود کالا از بندرعباس و رسیدن آن به افغانستان از طریق مرز دوغارون حدود یک ماه طول میکشد و این موضوع به ترانزیت کالا از مسیر ایران لطمه زیادی وارد میکند زیرا کالاها به موقع به بازار افغانستان نمیرسند و ممکن است این کشور از مسیر دیگری برای ترانزیت خود استفاده کند.
سیادت خاطرنشان میکند: اگر سیستم مدیریت هماهنگی حداقل برای یک ماه تا رفع بحران کنونی در مرز دوغارون قرار داده شود میتوان مشکل کنونی را مدیریت کرد در غیر این صورت در زمان عید فطر با وجود تعطیلی حداقل 4 روزه در افغانستان و تعطیل بودن مرز پیشبینی این است که تعداد کامیونها به بیش از 3000 عدد برسد.
منبع: تسنیم
کد خبر : 101429 و در روز چهارشنبه 31 خرداد 1396 ساعت ۰۹:۵۶:۰۰