امروز : چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۵/۰۹/۲۰
کد خبر : 88091
چاپ خبر :

تکذیب آزادی مقصران اصلی سانحه قطار‌های مسافرى

مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق(‌۱) با تکذیب خبر منتشر شده درباره آزادی مقصران سانحه قطار در محور سمنان-دامغان، گفت: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن بالاتربن مرجع قانونى در خصوص اعلام نظر کارشناسى در زمینه حوادث ریلى است.

androidonlinenewsimage

به گزارش خبرگزاری بیان  مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق(‌۱) با تکذیب خبر منتشر شده درباره آزادی مقصران سانحه قطار در محور سمنان-دامغان، گفت: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن بالاتربن مرجع قانونى در خصوص اعلام نظر کارشناسى در زمینه حوادث ریلى است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حمید در باغ عنبران‌ با تکذیب خبر منتشر شده در خصوص آزادی مقصران سانحه قطار در محور سمنان-دامغان بیان کرد: کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن بالاتربن مرجع قانونى در خصوص اعلام نظر کارشناسى در زمینه حوادث ریلى است و براساس مستندات موجود نسبت به بررسی این مسأله و رأی خود اقدام کرده است‌

مدیر‌کل راه‌آهن شمال‌شرق (1) با تکذیب خبر درج شده از سوی وی درخصوص آزادی مسببان اصلی سانحه به قید وثیقه افزود: در حال حاضر مسببان اصلی حادثه در بازداشت به سر می‌برند و رسیدگی قضایی موضوع توسط مراجع ذیربط با جدیت در دست اقدام است‌.

به گزارش فارس‌ ساعت 07:45 روز جمعه پنجم آذرماه بود که یک رام قطار مسافری مسیر سمنان-مشهد پس از عبور از ایستگاه‌ در کیلومتر 21 پلاک گرداب – هفت‌خوان به واگن انتهایی قطار مسافری تبریز-مشهد که به علت یخ‌زدگی ترمز متوقف بوده است، برخورد کرد.

در این حادثه که منجر به مشتعل شدن واگن‌ها و انحراف لکوموتیو قطار سمنان-مشهد شد، 48 تن جان باختند.

در تشریح برخی جزئیات این حادثه می‌توان گفت که لکوموتیوران قطار تبریز-مشهد پس از ایستگاه گرداب بین سمنان و دامغان در منطقه راه‌آهن شمال شرق، به دلیل‌ سرمای هوا و یخ‌زدگی در سیستم ترمز به CTC سمنان اعلام توقف می‌کند.

بلافاصله پس از توقف قطار تبریز-مشهد در سیستم ATC چراغ قرمز اخطار برای قطار بعدی که همان سمنان-مشهد است، روشن می‌شود و بدین ترتیب لکوموتیوران ‌اجازه ادامه سیر را نداشته است، اما ظاهرا طی مکالماتی با مسئول CTC ایستگاه دامغان به لکوموتیوران اعلام می‌شود که مسیر مقابل وی باز است و حرکت کند که پس از امتناع لکوموتیوران از حرکت (به علت روشن بودن چراغ قرمز) به وی از طریق تلفن‌گرام دستور‌ داده می‌شود که ATC خود را خاموش کرده و حرکت کند.

در این سانحه احتمالاً خطای دوم را لکوموتیوران انجام می‌دهد که طبق قانون‌ باید برای خاموش کردن ATC لکوموتیو خود، از سیستم کنترل اتوماتیک قطار ATC تهران مجوز می‌گرفت‌.

به هر حال قطار سمنان-مشهد حرکت می‌کند و با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت پیش می‌رود -حداکثر سرعت مجاز در سیستم ATC این خط‌آهن حدود 140 کیلومتر بر ساعت است- اما چون قطار تبریز-مشهد در پشت تپه‌ای روی ریل متوقف بوده است، لکوموتیوران قطار سمنان متوجه نمی‌شود و به محض دیدن قطار ترمز می‌گیرد، پس از 8 ثانیه سرعت قطار سمنان-مشهد به 117 کیلومتر بر ساعت کاهش می‌یابد و با همان سرعت به واگن انتهایی قطار تبریز-مشهد برخورد می‌کند.

در این حادثه لکوموتیو قطار سمنان-مشهد از ریل منحرف می‌شود و در ادامه واگن‌های این قطار به واگن انتهایی قطار تبریز-مشهد برخورد می‌کند.

نکته مهم اینجاست که اولین واگن قطار سمنان-مشهد ظاهراً خالی بوده‌ و قرار بود مسافران خود را در دامغان سوار کند، بنابراین خالی بودن این واگن، خود مانعی برای افزایش تعداد جان‌باختگان این سانحه شده است.
منبع:فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات