امروز : پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۵/۰۷/۲۶
کد خبر : 81920
چاپ خبر :

جذب سرمایه های خارجی با تورهای کوتاه داخلی

صنعت گردشگری یکی از بخش های مهم اقتصاد هر کشوری است.

androidonlinenewsimage-30

به گزارش بیان گلپایگان؛ بدون تردید صنعت گردشگری یکی از بخش های مهم اقتصاد هر کشوری است. بر این اساس کشورها تمام امکانات و تجهیزات خود را بسیج می کنند تا شرایطی مناسب برای جذب گردشگر از تمام کشورهای دنیا و حتی گردشگر داخلی فراهم شود. از سوی دیگر در روزگار ما صنعت گردشگری مقوله ای پذیرفته شده در ایجاد زمینه های تعامل بین کشورهای دنیاست و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه این صنعت را یکی از رویکردهای محوری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد سرانه و تنوع در منابع ایجاد درآمد می دانند. مهم ترین الزامات توسعه این بخش توسعه زیرساخت های مناسب از جمله گسترش واحدهای اقامتی و پذیرایی، ارتباطات، حمل ونقل، بهداشت و دیگر خدمات مورد نیاز گردشگران است. توسعه گردشگری و دستیابی به این زیرساخت ها درگرو ورود سرمایه قابل توجهی است که جذب این سرمایه داخلی و خارجی نیز باید از طریق ابزارهای مختلف تحقق یابد. برگزاری همایش «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری با رویکرد اقتصاد مقاومتی» در راستای جذب این سرمایه ها صورت گرفت. اگرچه هنوز قضاوت کردن درباره نتایج برگزاری آن زود است.

معرفی 200 پروژه گردشگری
آشنایی با دیدگاه های مقامات ارشد کشور درباره صنعت گردشگری از جمله اهداف برپایی «همایش سرمایه گذاری در صنعت گردشگری» بوده است.معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان گردشگری با بیان این مطلب افزود: در این همایش، معاون رئیس جمهور دیدگاه های دولت را توضیح داد و وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی اقتصادی کشور و رئیس کل بانک مرکزی نیز با حضور در جلسه به تشریح ابعاد مختلف همکاری های مربوط به سرمایه گذاران داخلی و خارجی در صنعت گردشگری پرداختند و به سوالات سرمایه گذاران داخلی و خارجی پاسخ دادند. از طرفی شرایطی را فراهم کردیم تا سرمایه گذاران ایرانی و خارجی با یکدیگر گفت و گوی رودررو داشته باشند و از نزدیک درباره نحوه و عمق همکاری و تمایلاتی که دارند گفت وگو کنند. سعید شیرکوند با اظهار امیدواری به این که پس از این همایش ارتباط سرمایه گذاران ادامه پیدا کند و آشنایی آن ها با پروژه های گردشگری در ایران به امضای تفاهم نامه برسد، افزود: در این همایش بیش از 200 پروژه معرفی شد و به خصوص توجه ما به هتل سازی است و معتقدیم دولت یازدهم در سه سال گذشته هتل سازی را به عنوان یک رویکرد شاخص خود معرفی کرده است. وی ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم ۱۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره ‌برداری می‌رسد و تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۰ هتل چهار و پنج ستاره دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید، یعنی تا پایان سال ۹۶، تعداد۶۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره‌برداری می‌رسد که کل این آمار ۵۰ درصد از ۱۳۰ واحدی است که تاکنون ساخته شده است. این نشان ‌دهنده رشد و شکوفایی است که برای سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند جذاب باشد.وی اعلام کرد: براساس آمار موجود ۱۷۵ هتل چهار و پنج ستاره در حال ساخت است، یعنی فونداسیون آن‌ها اجرا شده و بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ است.

مناطق بکر همچنان بدون سرمایه گذار!
از معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان گردشگری درباره پروژه های گردشگری در مناطق توسعه نیافته و بکر پرسیدیم و این که آیا این مناطق نیز در زمره پروژه های معرفی شده جای گرفته اند؟ شیرکوند پاسخ داد: از آن جا که سرمایه گذار به دنبال کسب سود است و جایی سرمایه گذاری می کند که بتواند سود بیشتری کسب کند از این رو طبیعی است که مناطق گردشگر پذیر جاذبه بیشتری برای سرمایه گذار دارد؛ اما از منظر توسعه متوازن در برخی استان ها یا شهرهای کم برخوردار، باید حمایت دولت وجود داشته باشد تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این مناطق هم انگیزه پیدا کنند؛ البته این به معنای گسترش اقتصاد دولتی نیست. اگر چه ما پروژه هایی را برای مناطق کم برخوردار هم معرفی کرده ایم که شاید برای برخی سرمایه گذاران علاقه مندی ایجاد کند.وی درباره رقم احتمالی سرمایه گذاری در پروژه های گردشگری اظهار نظری نکرد و گفت: نمی توان برای این موضوع رقمی پیش بینی کرد. میزان سرمایه گذاری به سرمایه گذاران بستگی دارد که کدام شهر و استان را انتخاب کنند. ضمن آن که سرمایه گذاری در کشور به مناسب بودن شرایط عمومی و اقتصاد مربوط است در غیر این صورت تنها برگزاری یک همایش بدون آماده بودن فضا برای سرمایه گذاری نمی تواند به انعقاد هیچ قراردادی بینجامد. وی پذیرفتن برجام را نیز موضوعی تاثیر گذار در این حوزه دانست و گفت: اگر برجام و نوع نگاه سرمایه گذاران به کشور ما از شرایط نامناسب خارج نشده بود و از ایران هراسی ها و تبلیغات منفی که در گذشته شده است به وضعیت بهبودیافته کنونی نمی رسیدیم ، نمی توانستیم شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران خارجی و برندهای معتبر جهانی فراهم کنیم.

آینده ای خوشایند در بازار گردشگری
مدیرعامل هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی نیز با بیان این که گردشگری محور تحول صنعت کشورهاست و همایش سرمایه گذاری فرصت مناسبی برای هتل داران و هتل سازان ایرانی محسوب می شود، گفت: حضور 68 میهمان از 32 شرکت عمدتا اروپایی صاحب برندهای مطرح و برتر جهانی در حوزه هتل سازی و هتل داری که از 18 کشور جهان برای شرکت در این همایش به کشورمان سفر کرده بودند، در کنار استقبال 600 نفری فعالان هتلینگ داخلی از 230 شرکت و دیدار و گفت و گوی این سرمایه گذاران با یکدیگر و همچنین با مقامات و مسئولان بلندپایه دولتی، همگی از نکاتی هستند که بر موفقیت برگزاری این همایش صحه می گذارند.غلام حیدر ابراهیم بای سلامی با مثبت ارزیابی کردن نتایج این گردهمایی اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک شاهد اتفاقات خوشایند در زمینه استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به بازار گردشگری و به ویژه صنعت هتل داری ایران باشیم.عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به دستاوردهای ملموس و مشخص این همایش توضیح داد: «بسیاری از شرکت ها قرارهای بعدی شان را برای آمدن به ایران یا دعوت از فعالان گردشگری کشور مشخص و برای سرمایه گذاری در پروژه های مشخصی اعلام آمادگی کرده اند؛ ازجمله این که برند آکور طرحش را برای بازسازی پنج هتل ارائه داد و کار تا مرحله امضای تفاهم نامه پیش رفت. همچنین نمایندگان شرکت وین سی، پیش از آغاز همایش و در سفری که به اصفهان داشتند، از پروژه ساخت یک هتل که در مراحل ابتدایی است، دیدن کردند و قرار است برای بررسی های بیشتر تا کمتر از یک ماه آینده به ایران بازگردند.»وی ادامه داد: «علاوه بر این، طرح دهکده ساحلی بندر انزلی در راستای توسعه گردشگری ساحلی، تعدادی پروژه در گیلان، مازندران، مشهد و تبریز از دیگر طرح هایی بودند که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته و برندهای صاحب نام برای مشارکت در ساخت یا برعهده گرفتن کل پروژه اعلام آمادگی کرده اند که این اتفاقات به مرور و در مذاکرات و رفت و آمدهایی که از این پس به صورت منظم وجود خواهد داشت، دنبال می شود.»مدیر هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی با بیان این که شیوه برگزاری همایش سرمایه گذاری گردشگری منحصر به فرد بود و نخستین تجربه ایران در رویدادهایی از این قبیل به شمار می رفت، افزود: در کنار هم قرار گرفتن برندهای بزرگ و جهانی صنعت هتل سازی یکی دیگر از مهم ترین و قابل اعتناترین دستاوردهای این همایش است. علاوه براین حضور برندهای صاحب نام هتل سازی جهان در ایران و در همایشی با این ابعاد و اهمیت، ایران را به محلی برای رقابت سرمایه گذاران تبدیل کرد و از این رو حق انتخاب ایران را بیشتر و قدرت چانه زنی اش برای انعقاد قراردادهای برد-برد را افزایش داد.»

جا به جایی سطح اطمینان به بازار ایران
دبیر اجرایی همایش بین المللی سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقایسه سطح اطمینان سرمایه گذاران پس از برگزاری این رویداد با دوره پیش از آن برای ورود به بازار گردشگری ایران افزود: اعلام معافیت مالیاتی 5 تا 13 ساله برای هتل سازان و نیز محاسبه ارز وارداتی سرمایه گذاران با نرخ آزاد که تفاوتی 10 تا 15 درصدی در درآمد آن ها ایجاد می کند، ازجمله تضمین هایی بود که توسط رئیس سازمان سرمایه گذاری کشور و از طریق یک تریبون رسمی مطرح شد. علاوه بر این رئیس بانک مرکزی هم یک بار دیگر بر تضمین اصل و سود پول سرمایه گذاران تاکید کرد. وجود این مشوق ها و اعلام این تسهیلات از طریق یک مقام رسمی و دولتی، دلگرم کننده ترین خبر برای سرمایه گذاران بود که عزم ها را برای ورود به ایران بسیار جدی تر از پیش کرد.«ابراهیم بای سلامی» امنیت حاکم بر ایران در منطقه آشوب زده خاورمیانه و همچنین اشتیاق فراوان گردشگران و سرمایه گذاران را برای ورود به ایران در پی وقفه ای 40 ساله که به وجود آمده بود، از دیگر جاذبه هایی دانست که تمایل و اصرار سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی را برای آمدن به ایران دو چندان کرده است.مدیرعامل هگتا در خصوص طرح 100 هتل، 100 کسب و کار نیز که به صورت جدی در این همایش مطرح شد، توضیح داد: سرمایه گذاران ضمن استقبال از این طرح، آن را انقلابی اقتصادی و فرصتی ذی قیمت برای نگاه به سرمایه گذاری در گستره ایران و آمایش سرزمین قلمداد کردند. ابراهیم بای سلامی توجه به گسترش یکنواخت زیرساخت های گردشگری در کشور را از مهم ترین ملاحظات طرح مذکور دانست و تاکید کرد که هدف از این پروژه بزرگ کردن بازار گردشگری، ایجاد درآمد با رویکردهای نوین، توسعه عدالت اجتماعی و فقرزدایی است. وی تصریح کرد: در پی فرصتی که این همایش ایجاد کرد، نظرات سرمایه گذاران خارجی شرکت کننده بسیار تغییر کرد و شرایط را بسیار مثبت تر از آن چه در ذهن داشتند، ارزیابی کردند. آن ها همچنین از این که با طرح هایی که در نتیجه مطالعه، با اتکا به دانش فنی و نگاه به هتل به عنوان یک مرکز اقتصادی و نه صرفا مکانی برای استراحت و اقامت شبانه مدون شده بود مواجه شدند، ابراز تعجب کردند و خاطرشان برای ورود به ایران مطمئن تر از پیش شد.ابراهیم بای سلامی در خصوص بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری تصریح کرد: در این بخش که پروژه‌ های مشخص با نقشه و حتی طرح‌های توجیه اقتصادی ارائه شده بود برای پروژه ‌های 100 هتل، 100 کسب و کار سرمایه‌گذاران متعددی اعلام آمادگی کردند، پروژه‌های تهران، شیراز، همدان، اصفهان، تبریز و یزد برایشان جالب بود و شرکت‌ های بزرگ جهان مثل اکور، بوئیک، رودا و اسکوت و بقیه شرکت‌ ها درباره پروژه ‌ها به تبادل نظر پرداختند.وی در پاسخ به این که بیشترین رغبت سرمایه‌گذاران خارجی برای هتل سازی در کدام شهرهای کشور است؟ گفت: بیشترین شرکت‌هایی که رغبت زیادی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری و هتل‌سازی در ایران دارند شرکت‌هایی هستند که طی دو یا سه سال گذشته سفرهایی به ایران داشته‌اند و مذاکراتی انجام داده‌اند، بیشترین مشتری سرمایه‌گذاری برای هتل سازی در ایران برای شهرهای گردشگر پذیری مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و همدان است.

این همایش ها را جدی بگیریم
در عین حال به گفته یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده گردشگری برگزاری برنامه هایی مانند همایش بین المللی «سرمایه گذاری در صنعت گردشگری» یکی از راه های ایجاد فرصت و فضا برای تبلیغات است و البته پیش نیاز این کار جدی گرفتن این گونه همایش ها و سیاست گذاری دقیق همراه با هدف گذاری مشخص است. ناصر رضایی با بیان این که بها دادن به سرمایه گذاری خارجی باعث رونق هر صنعتی به خصوص گردشگری خواهد شد، ادامه داد: در شرایط کنونی دنیا با این مقوله به صورت تخصصی برخورد می کند و فضا رقابتی و فشرده است. از این رو ما نیز برای آن که عقب نمانیم باید به صورت تخصصی، علمی و دقیق وارد ماجرا شویم و هدف ها و محورهای سرمایه گذاری را مشخص کنیم تا خروجی کاربردی و موثری داشته باشیم.وی در باره راهکارهای جذب بیشتر سرمایه گذاری ها به ویژه در مناطق بکر، تصریح کرد: برای جذب سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، باید مشوق هایی در نظر گرفته شود تا در زمان معرفی آن ها به سرمایه گذاران خارجی رغبت به سرمایه گذاری ایجاد شود. رضایی افزود: بدون تردید برای سرمایه گذاری امنیت و بازخورد سرمایه اهمیت دارد درغیر این صورت سرمایه گذار به سمت مشارکت پیشنهادی ما نخواهد رفت. بنابراین بهترین راهکار این است که تورهای کوتاه مدت برای سرمایه گذاران طراحی شود تا مناطق و استعدادهای موجود را بشناسند و برای سرمایه گذاری ترغیب شوند.بدون تردید، ایران با جاذبه های گردشگری منحصر به فرد، قابلیت هنگفتی را برای جذب گردشگران خارجی و داخلی دارد و به ویژه اهداف تعیین شده درسند چشم انداز 20 ساله و سیاست های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی ضرورت اندیشیدن تمهیداتی برای جذب گردشگر را پررنگ تر می کند. بر همین اساس برخورداری از زیرساخت ها ، تاسیسات، تسهیلات و امکانات در حوزه گردشگری از اولویت های توسعه گردشگری به شمار می رود. اگرچه برای نتیجه گیری و اظهار نظر درباره نتایج برگزاری این همایش کمی زود است، اما بنا بر اظهار نظر مسئولان برگزارکننده این همایش و همچنین نظر به استقبال برندهای خارجی برای شرکت در این نشست و به دنبال آن، درخواست برای مذاکرات بیشتر در سفرهای دوجانبه و البته جدی گرفتن حضور پررنگ سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توان به اتفاقات آینده صنعت گردشگری کشور و به صورت خاص در زمینه هتل سازی امیدوار بود.

مهم ترین نکات پرونده
* تا پایان سال ۹۶، ۶۵ هتل چهار و پنج ستاره به بهره‌ برداری می ‌رسد.
*تنها برگزاری یک همایش بدون آماده بودن فضا برای سرمایه گذاری نمی تواند به انعقاد هیچ قراردادی بینجامد.
*در کنار هم قرار گرفتن برندهای بزرگ و جهانی صنعت هتل سازی از مهم ترین و قابل اعتناترین دستاورد های این همایش است.
* معافیت مالیاتی 5 تا 13 ساله برای هتل سازان و نیز محاسبه ارز وارداتی سرمایه گذاران با نرخ آزاد از جمله تضمین ها برای سرمایه گذاران است.

منبع:خراسان

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات