چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

از موشک سجیل بیشتر بدانیم

%d9%85%d9%88%d8%b4%da%a9-%d8%b3%d8%ac%db%8c%d9%84

به گزارش بیان گلپایگان؛ موشک “سجیل 2” قابلیت دسترسی به اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در حاشیه خلیج‌فارس را دارد و می تواند در صورت هرگونه اقدام تحریک آمیز آمریکا پاسخی دندان شکنی را به دشمن بدهد.

**مشخصات موشک “سجیل”

سجیل موشکی چند مرحله‌ای است، به‌طوری که 2 مرحله انفعال در این موشک صورت می‌گیرد، سپس وارد جو شده و پس از آن در ماورای جو قرار می‌گیرد و در آخر به نقطه هدف اصابت می‌کند.
رویترز درباره موشک های بالستیک “سجیل” گزارش داد: برد موشک “سجیل 2” با “شهاب 3″ برابری می کند.
یک کارشناس علوم نظامی آمریکا، سجیل را موشکی ‌می‌داند که زمان درگیری نظامی میان صهیونیست‌ها و ایران، این رژیم‌ را فلج خواهد کرد و سرعت در پرتاب و دقت این موشک را برگ برنده سجیل در برابر سامانه گنبد آهنین می‌خواند.کارشناس علوم نظامی آمریکا بر این باور است که براساس ابعاد این موشک می‌توان برد آن را نیز حدس زد و بر این اساس صحت گفته ایران پیرامون برد و میزان حمل کلاهک جنگی آن توسط ایران تایید می‌شود.

وی می‌افزاید که برد 2000 کیلومتری و کلاهک 1000 کیلوگرمی آن برای این برد کاملا واضح است. موشک سوخت جامد سجیل قادر است، کلاهکی به وزن 1500 کیلوگرم را تا برد 1750 کیلومتری منتقل و هدف را نابود کند.
البته نکته دیگری که پوستل به آن اشاره می‌کند، ماشین‌های حمل و پرتاب سجیل هستند که از دید وی ایران توانایی ساخت ماشین‌های حمل و پرتاب موشک‌های سه مرحله‌ای نیز دارد.

وی اذعان می‌کند که ایران در ردیف برترین کشورهای جهان در زمینه طراحی و ساخت ماشین‌های حامل موشک است و قطعا موفقیت این کشور در ساخت ماشین‌هایی با طول دو برابر فعلی برای پرتاب موشک‌هایی بلندتر و سنگین‌تر دور از دسترس نیست.

پوستل در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید که آنچه از بررسی‌های فنی موشک سوخت جامد سجیل بدست آمد، نشان می‌دهد ایران قادر است انواع پیشرفته‌تری از موشک‌های سوخت جامد برای برد 2000 کیلومتر و کلاهک 1000 کیلوگرم یا حتی سنگین‌تر طراحی کند اما ایران نیاز نمی‌بیند که در این راستا برد موشک‌های خود را افزایش دهد.

توانایی ایران را در پرتاب موشک‌های برد 2000 کیلومتر به صورت از راه دور و از سیلو را می‌ستاید و عنوان می‌دارد که ماشین‌های حامل موشک در ایران قابلیت‌های متفاوتی با نمونه‌های خارجی خود دارند
سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

تا امروز باید سه‌گانه «شهاب»، «قدر» و «سجیل» را نامزدهای اصلی نابودی اسراییل دانست، موشک‌هایی که از فاصله دور به سمت سرزمین های اشغالی شلیک می‌شوند و البته اینها به جز موشک‌های پیشرفته‌ایست که امروز در اختیار مقاومت اسلامی منطقه قرار دارد.

ماموریت: زمین به زمین
جدایش: دو مرحله‌ای
قطر:125 سانتیمتر
نوع سوخت:جامد
وزن سرجنگی:650 کیلوگرم
وزن سرجنگی:650 کیلوگرم
وزن مسلح: 23540 کیلوگرم
طول: 17.9 متر
برد: 2000 کیلومتر

یک روزنامه الجزایری نوشت: مطالعات غرب نشان داده است که سامانه موشکی ایران قادر است در دقایق نخست درگیری، تمام ناوهای دریایی آمریکا را در خلیج فارس متلاشی و به لاشه تبدیل کند.

تحلیلگران نظامی معتقدند که سجیل” مدل پیشرفته تر موشک “شهاب 3″بوده که با برد حدود 2000 کیلومتر در دو نوع سجیل 1و2 تولید شده است و اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران بوده که ظرف چند دقیقه آماده پرتاب می شود و بدلیل شتاب بالای این موشک، امکان انهدام آن بسیار پایین بوده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل شلیک را ترک می‌کند و این ویژگی در موشک بالستیک سجیل باعث کم شدن احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می‌شود.
سوخت این موشک جامد بوده که نسل جدیدی از نوع سوخت محسوب می شود. همچنین سرعت این موشک نسبت به موشک های دیگر بالاتراست وامکان برخورد به هدف بسیار زیاد است.

موشک سجیل از دو موتوربهره برده وبالستیک است. موشک‌های بالستیک از لانچرهای ثابت و متحرک پرتاب می‌شوند و طرز کارشان نیز بدین شکل است که به صورت عمودی و یا زاویه دار (بسته به برد و کار کرد) پرتاب شده و از جو زمین خارج می‌شوند.

پس از خروج موشک از جو زمین، موشک حالت افقی به خود گرفته و در خارج از جو شروع به حرکت می کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک مجددا وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل کرده و سقوط می کند. سرعت بازگشت موشک بالستیک”سجیل” به جو زمین و سقوط روی هدف، حدود 13 ماخ است که این خود، انهدام موشک را برای تمام سامانه‌های دفاع هوایی موجود «ناممکن» می کند.

**سجیل به گونه ای طراحی شده است که سامانه های دفاعی برتر دنیا ازجمله پاتروت وگنبد آهنین یارای مقابله با آن را ندارد

*سامانه موشکی”پاتریوت آمریکا”

سیستم دفاع موشکی “پاتریوت آمریکا” یک سیستم دفاعی هوایی بوده که جهت مقابله با انواع حملات هوایی در همه شرایط آب وهوایی تعبیه شده و ماموریت اصلی آن دفاع در مقابل موشک های دور برد(بالستیک)است وکشورهای چون: اسپانیا،کره جنوبی،آلمان،کویت،عربستان،یونان،تایوان ورژیم صهیونیستی از این سامانه بهره می برند. از ویژگی‌های سامانه دفاعی پاتریوت هدایت تعقیب از طریق موشک، وجود رادار مرکب چندکاره،نرم‌افزار پیشرفته و همچنین کارکرد خودکار این سامانه است.

پاتریوت یک موشک هدایت‌شونده و پیچیده است. سامانه پاتریوت به رادار وابسته است. این سامانه از راداری زمینی برای جستجو، شناسایی و رهگیری هدف استفاده می‌کند. زمانی که رادار پاتریوت روی هدف قفل می‌کند، موشک روی هدف در 50 مایلی قفل می‌شود. سامانه پاتریوت قادر بوده بدون مداخله بصورت کاملا اتوماتیک کار کند و موشک‌های پاتریوت از یک سکوی زمینی پرتاب می‌شوند.

**سامانه موشکی گنبد آهنین

سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین به نوعی ازسامانه دفاعی سطح به هوا است که متحرک بوده و تولید اسرائیل است که بصورت شبانه روزی ودر همه شرایط آب وهوایی فعالیت می کند و این توانایی را دارد تا راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد و کشورهای عضو آتلانتیک شمالی(ناتو)، آمریکا، کره جنوبی، هند وسنگاپور از این سامانه استفاده می کنند.

سیستم “گنبد آهنین ” از یک رادار چندمنظوره، یک مرکز مدیریت و فرمان و یک یا چند واحد پرتاب موشک (هریک با ۲۰ لانچر شلیک) تشکیل شده که رادار این سیستم قادر است تا محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کرده و به منظور صرفه‌جویی در هزینه راکت‌هایی را که محل برخورد آن‌ها در مناطق خالی از سکنه است، نادیده بگیرد.

هزینه هر موشک رهگیر حدود ۵۰ هزار دلار است و معمولاً دو موشک به سوی راکتی که قرار است شکار شود شلیک می‌شوند. سیستم موشکی گنبد آهنین در مارس ۲۰۱۱ به ارتش اسرائیل پیوست و در ۷ آوریل ۲۰۱۱ برای نخستین بار یک راکت گراد را که از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

هرچند تایید این ارقام غیرممکن است ولی مقامات اسرائیلی مدعی هستند که در جریان حملات راکتی سال 2012 حماس به اسرائیل حدود ۹۰ درصد راکت‌ها با موفقیت توسط این سیستم شکار شدند و این در طول تاریخ برای یک سیستم ضدهوایی بی‌سابقه بوده‌است.

*یادی از پدر موشکی ایران

هم اکنون چند سالی است که سپاه پاسداران موشک‎های تولیدی را بدون حضور پدر موشکی خود یعنی “شهید حاج حسن طهرانی مقدم”شلیک می کند و جمهوری اسلامی ایران بارها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است در حالیکه دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملا دفاعی بوده و ایران بارها و بارها اعلام کرده که همیشه از محور مقاومت دفاع خواهد کرد.

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 80276 و در روز سه شنبه 13 مهر 1395 ساعت ۰۹:۲۰:۱۳
2024 copyright.