چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

رانندگان گوشتهای قربانی هستند که متاسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی شود.

تعاونی کامیونداران گلپایگان (1)

به گزارش بیان نیوز؛رانندگی با ماشین سنگین ازجمله مشاغل سختی است که متاسفانه نه تنها از سوی هیچ ارگان و سازمانی حمایت نمی شود بلکه روز به روز با تصویب نرخ ها و قوانین جدید برسختی آن افزوده شده و در کنار بوجود آمدن این قوانین گاه مشکلات ، دغدغه هایی در صنف کامیونداران به چشم می خورد که سختی کار را برای آنان دو چندان می کند. بدین منظور سراغ یکی از شرکت های حمل ونقل شهرستان رفتیم تا از نزدیک در جریان مشکلات رانندگان و مسئولین این شرکت قرار گیریم.

اولین شرکت تعاونی حمل و نقل کامیون داران و کمپرسی داران خود راننده گلپایگان و حومه 

توزیع عادلانه بار بین باربری ها خواسته کامیونداران گلپایگان از شرکتها

با صحبتهایی که با مسئولین این تعاونی شد متوجه شدیم خواسته شان از شرکت ها، خصوصاً شرکت های دولتی توزیع عادلانه باربین باربری ها به نسبت ماشین ها می باشد و گاه از وجود رابطه های خارج از عرف برخی شرکت های حمل و نقل با شرکت های دولتی سخن می گویند .

تعاونی کامیونداران گلپایگان (8)

اکبر محسنی رییس شرکت تعاونی حمل و نقل کامیونداران و کمپرسی داران خودراننده گلپایگان و حومه در توضیح تاسیس این شرکت تعاونی به خبرنگار بیان گفت: این تعاونی از سال 62 بعنوان دفتر نوبت دهی در معادن گدار سرخ ایجاد شد ودرسال 67 با همت جمعی ازرانندگان تاسیس گردید. وی تعداد افراد سهام دار در این شرکت تعاونی را 455 نفر و افرادی را که در کارهای دفتری مشغول به کار می باشند را 13 نفر برشمرد.

800 راننده در باربری های شهرستان مشغول به کارند

وی گفت: تعداد 800 راننده در کل باربری های شهرستان مشغول به کار هستند و همه سهامداران این شرکت تعاونی راننده نیستند و تعدادی از آنها بازنشسته یا فوت شده اند و تعدادی نیز تغییر شغل داده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آنها سهام خود را یا برای فروش می گذارند و یا به دیگران واگذار می کنند، در مورد سود سهامی که رانندگان با خرید عضویت از حدود سی سال پیش تاکنون دریافت نکردند اذعان کرد: مجمع عمومی نحوه تقسیم سود سهام را پیش بینی می کند  در این مجمع که خود اعضا حضور دارند پیش بینی شد که سود سهام در تعاونی صرف گردد و غیر قابل تقسیم باشد.

نقدینگی شرکت تعاونی بسیار کم شده است/تنها می توانیم لوازم جزئی را ارائه دهیم

محسنی بابیان اینکه در حال حاضر سرمایه زیادی نداریم گفت: قبلاً با توجه به نقدینگی های شرکت تعاونی، می توانستیم لوازم ماشین همچون لاستیک را به فروش برسانیم، اما اکنون با موجودی که داریم شاید تنها کفاف لوازم دو تا از ماشین های ما را بدهد اما لوازم جزیی همچون فیلتر، لنت ،روغن را ارائه می دهیم

وی گفت: کمیسیونی که از راننده می گیریم 5 درصد می باشد، از کسانی که عضو هستند 5 درصد و از غیر عضوها 6درصد کمیسیون میگیریم والبته 3درصد هم برای راه وترابری

دولت می خواهد بین شرکتهای باربری رقابت وجود داشته باشد

وی در خصوص نرخ کرایه و تغییر آن از شرکتی به شرکت دیگر گفت: سیاست های دولت براساس رقابت می باشد، دولت می خواهد بین شرکت های باربری رقابت وجود داشته باشد تا انحصار به وجود نیاید.

وی افزود: اگر این رقابت ها همه جا صورت پذیرد امر مطلوبی است اما متاسفانه تنها برای کرایه  حمل بار می باشد و باربری ها در  شهرستان یا شهرهای دیگر به رقابت می پردازند، باربری ها کرایه ها را کم می کنند این در حالی است که ممکن است قیمت لاستیک یا لوازم ماشین هرروز تغییر کند و این به ضرر راننده می باشد…

رییس تعاونی حمل و نقل کامیونداران خودراننده گلپایگان عنوان کرد: قرار است برای تعیین مدیر عامل و کارمندها دراین شرکت تعاونی، انتخاباتی صورت گیرد که زمان آن تیر ماه می باشد  و افراد باید یک هفته قبل از انتخابات خود را به عنوان کاندید معرفی کنند.

وی با بیان اینکه زمان این امر از طریق روزنامه های کثیرالانتشار به آگاهی عموم خواهد رسید، در مورد بکار گیری نیرو از فرزندان اعضا در شرکت تعاونی اظهار داشت: بسیاری از نیروها از قبل بوده اند جدیداً هم دو نفر برای معاینه فنی  استخدام کردیم  باتوجه به اینکه فرزندان اعضا یا شرایط استخدام را نداشتند یا شرایط را قبول نکردند تنها یکی از افرادی که استخدام کردیم از فرزندان رانندگان می  باشد.

محسنی با اعلام اینکه در تلاشیم با کمک انجمن صنفی شهرستان، مرکز کارت سلامت را به این شهر بیاوریم ، از بصائری نائب رئیس و دبیر انجمن صنفی کامیونداران گلپایگان خواست توضیحات لازم را را در این زمینه ارائه نماید.

تعاونی کامیونداران گلپایگان (7)

متاسفانه در برخی شرکت تعاونی ها برای نوبت دهی حق و ناحق می شود

فتح الله بصائری نائب رئیس و دبیر انجمن صنفی کامیونداران گلپایگان  قبل از پرداختن به موضوع کارت سلامت بیان کرد: از حدود 4سال قبل در شهرستان، انجمن صنفی تشکیل شده و نوبت دهی درشهرستان باتوجه به نوبتی که می نویسند اعمال می شود، البته بعضی ها حق و ناحق می کنند که خوشبختانه این امر دراین تعاونی تحقق نمی یابد.

وی با بیان اینکه گزارش هایی که از باربری های دیگر رسیده است متاسفانه حاوی خبرهای خوبی نیست بخاطر این موضوع اظهار نگرانی کرد و گفت: درصدد انجام کارهایی هستیم و درخواست پیگیری این امر را نیز در مجلس  داده ایم

بصائری ادامه داد: با وجود اینکه از شرکت های حمل و نقل خواسته ایم آمار دقیق رانندگان را اعلام نموده تا به شرکت ها ارائه دهیم ولی با این وجود هنوز آمار دقیقی نگرفته ایم

وی تصریح کرد : برای داشتن نظارت روی نوبت رانندگان با نظر سنجی که شد از رانندگان خواستیم هرروز بین ساعت 10 الی 11 اینجا حضور داشته باشند یااگر نمی توانند کامیون خود را در باربری بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: رانندگان اجازه دارند که در شرکت دیگر فعالیت داشته باشند اما اگر از شرکت دیگر بار دریافت کنند اسمشان در لیست این شرکت خط خواهد خورد و این حذف اسم از لیست صرفاً برای همان روز می باشد و در روزهای آتی راننده می تواند در همان لیست نوبت اسم نویسی کند.

بصائری در مورد کارت سلامت رانندگان بیان کرد: سال 93پیگیری هایی انجام دادیم تا مجوز کارت سلامت را بگیریم اما با برآورد هزینه های آن متوجه شدیم در ادامه راه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی افزود:  رانندگان سختی کاردارند اما متاسفانه اگر بخواهند بازنشست شوند چیزی حدود 700یا800هزار تومان دریافت خواهند کرد که این کفاف مخارج زندگی شان را نخواهد داد بنابراین خودشان حاضر نیستند از این سختی کار استفاده نمایند چرا که این مبلغ برابر است با یک سرویسی که می روند .بااین کار نه تنها کمکی به راننده نمی شد بلکه ظلمی بزرگ درحق ایشان خواهد بود

وی تاکید کرد: رانندگان در سن 69سالگی دیگر اجازه فعالیت نخواهند داشت اما قبل از ان تا زمانی که خودشان بخواهند می توانند کارکنند.

محسنی در ادامه صحبت های وی افزود: در حال حاضر شرکت تعاونی کامیونداران خود راننده گلپایگان، نسبت به بقیه شرکت های حمل ونقل دارای تعداد راننده بیشتری می باشد و این تعداد روز به روز در حال افزایش است .

تعاونی کامیونداران گلپایگان (9)

در تعاونی کامیونداران گلپایگان به علت عام المنفعه بودن و سهیم بودن اعضا کمیسیون کمتری گرفته می شود

وی خاطر نشان کرد: در بیشتر تعاونی ها حتی بیرون از شهرستان بالغ بر ده درصد کمیسیون از افراد گرفته می شود اما این تعاونی به دلیل اینکه عام المنفعه است و اعضا سهیم می باشند بنابراین کمیسیون کمتری پرداخت می کنند و درآن رعایت عدل و انصاف می شود، لیست نوبت در معرض دید همه هست و هرکسی خودش مسئول حضور و غیاب می باشد.

کمبود بودجه شرکت ها روی نقدینگی شرکت ما اثر گذاشته است

محسنی بابیان اینکه مشکل شرکت ما نقدینگی است که به شرکت های دیگر مربوط می شود گفت : مشکل کمبود بودجه شرکت ها روی کار ما تاثیر گذاشته است زیرا باری را که اعلام می کنند درپرداخت کرایه آن مشکل دارند.

وی ادامه داد: پول بارنامه هایی را  که صادر می کنیم باید هرهفته به حساب شرکت حمل ونقل واریز کنیم، بیمه و مالیات و.. را باید نقداً پرداخت نمائیم ،شرکت هایی هستند که از سال 93و 94 چون تامین نقدینگی آنها مشکل می باشد هنوز بدهی هایی دارند این مشکلات بصورت زنجیروار به ما و رانندگان سرایت خواهد کرد، بسیاری از کرایه های ما نسیه شده و وصول آن  چندین ماه طول میکشد

از دولت میخواهیم به شرکتهای دولتی و خصوصی کمک کنند تا رونق بگیرند

وی گفت: ازدولت و مسئولین خواهانیم به این شرکت ها کمک کنند اگر شرکت ها رونق پیدا کنند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

تعاونی کامیونداران گلپایگان (5)

رانندگان گوشتهای قربانی هستند که متاسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی شود.

ازبصائری خواستیم مشکلات رانندگان را بیشتر تشریح و بازگو کند ایشان باتاکید سخنان محسنی افزود: متاسفانه بسیاری از شرکتها ازاین قضیه سو استفاده می کنند باپول راننده و وام های جدید وموافقت اصولی جدید شروع به ساخت و ساز و ایجاد سوله های جدید وخرید دستگا ههای جدید می کنند این شرکت ها باحسابی که می کنند پول هرکدام از رانندگان را مدت چندماه در حساب خود نگه داشته  که سود خود این پول در دراز مدت جایگزین وام های چند در صدی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مادر انجمن صنفی بعنوان حمایت از کل رانندگان صحبت می کنیم که این اشکالی جدی است که شرکتها به واسطه زیاد بودن ماشین در گلپایگان و کم بودن بار ازاین قضیه سو استفاده کرده و پول راننده را نمی دهند .

وی با بیان اینکه رقابت های ناسالم بین شرکت های حمل ونقل فقط به ضرر راننده می باشد گفت:رانندگان گوشتهای قربانی هستند ؛ شرکتهای حمل ونقل،کارت سلامت ؛بیمه و… دستشان در جیب راننده می باشد اما متاسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی شود

پول راننده گان در جیب شرکتهاست و خودشان بدهکارند

به غیر از انجمن های صنفی که آنها هم متاسفانه قدرت مانور زیادی ندارند ،رانندگان نه تنها حمایت نمی شوند بلکه هرروز یک  برنامه جدید برایشان چیده می شود که پولی ازایشان وصول گردد اگر به لاستیک فروشی ها و لوازم یدکی ها و تعویض روغنیها سر بزنید متوجه خواهید شد تمام رانندگان به آنها بدهکار می باشند و پول شان در شرکت ها خوابیده است

بصائری بابیان اینکه رانندگی کار طاقت فرسایی است و هزینه های آن بسیار سنگین می باشد  گفت ماشین زمانی که می خواهد حرکت کند با پول راه می ا فتد  وهزینه های زیادی دارد این در حالی است که شرکت پول راننده را 6ماه نگهداشته و نمی دهد کرایه همه جای ایران نقدی بود و کرایه نسیه نداشتیم .

وقتی حق راننده پرداخت نمی شود ورشکستی آنان طبیعی است.

وی گفت ما مسلمانان معتقدیم وقتی ظلم صورت پذیرد و حق و ناحق شود ستون خانه ازبین خواهد درحالیکه  راننده برای تامین  هزینه های زندگی اش بامشکل روبروست حقش را نمی پردازند واین پول را نگهداشته و کاسبی می کند مسلم است در اینده ورشکست خواهد شد وقتی حق راننده را نمی دهند این پیش آمد برایشان قطعی است

 تعاونی کامیونداران گلپایگان (6)

منصوری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کامیونداران، در تاکید سخنان بصائری افزود :باری که راننده با کرایه یک میلیون و 500هزار تومان به مشهد میبرد اگر مخارجش را کم کنیم چیزی حدود 300هزار تومان دستش را می گیرد  واین اصلاً به نفع راننده نیست.

وی تصریح کرد: کرایه ها براساس رقابت و توافق تعیین می شود اما تقریباً با شرکت های حمل ونقل دیگر دریک رنج می باشند،  او گفت اگر شرکتی کرایه را کمتر اعلام کند بااعتراض رانندگان مواجه خواهد شد

منصوری افزود: متاسفانه بعضی از راننده ها مقصر هستند اگر قبول نکنند بار را با کرایه کمتر ببرند در نگاه اول شاید راننده  بخاطر رفع نیاز اینکار راانجام دهد اما در دراز مدت به خودش و به همه راننده ها ضرر می زند

برخی باربری ها به خاطر نبودن بار از رانندگان سو استفاده می کنند

بصائری  در مورد مشکلات رانندگان خاطر نشان کرد :80 درصد مشکل رانندگان گلپایگان سوای کرایه هایی که دریافت نمی کنند  این است که  بعنوان مثال راننده باری را به اهواز می برند و1میلیون توامن کرایه دریافت می کند و زمانی که در اهواز برای گرفتن بار به باربری مراجعه می کند باربری باری با کرایه 300 تومان به آنها اعلام می کند و راننده برای اینکه خالی برنگردد مجبور است این بار را بزند. متاسفانه  در گلپایگان هم این مسئله صدق می کند.

وی گفت: برخی از شرکت های حمل ونقل بخاطر گرفتن کمیسیون بیشتر بار را به افراد غریبه اعلام کرده و به رانندگان  بومی شرکت اعلام نمی کنند.

وی تصریح کرد:اعتراضات بسیاری در اینباره از سوی رانندگان شده است که  اگر رانندگان مشکلاتشان را مکتوب بنویسند ما پیگیری می کنیم ولی متاسفانه راننده ها جرات نمی کنند چیزی بنویسند و شما حتی یک نامه روی میز من نخواهیددید

توضیح شرم آور برخی بار بری ها / نظارت روی کار باربری ها نیست

وی اذعان داشت نظارت روی کار باربری ها ذیست در تهران  باربری هایی وجود دارد که راننده چون نمی خواهد خالی بیاید با کرایه 160 هزار تومانی بار می زند این درصورتی است که دربارنامه کرایه  600هزار تومان ذکر شده ووقتی از باربری دراینباره سوال می شود می گوید ما بار رابه راننده می فروشیم و این توجیه شرم آوری است از سوی باربری ها!!!!

در پایان محسنی خاطر نشان کرد تعاونی مجموعه عام المنفعه ای که مختص فرد خاصی نیست و مخصوص  شهر گلپایگان می باشد و از مسئولین خواست به این شرکت  کمک کند

مصاحبه از /مریم محمدی خبرنگار بیان

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 64938 و در روز جمعه 4 تیر 1395 ساعت ۱۱:۱۳:۴۳
2024 copyright.