چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

اخبار شهرستان گلپایگان و اخبار مهم کشور و جهان

اصول موفّقیّت در امر به معروف و نهی از منکر (6)

امر به معروف

مراتب امر به معروف و نهی از منکر

1- احساس قلبی و ابراز ناراحتی
نخستین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر، انکار به قلب و اظهار ناراحتی است. یعنی زمانی که انسان، گناه و انحرافی را در جامعه می‌بیند، در دل خود آن را تقبیح نموده و احساس ناراحتی کند. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: «برای عزّت مؤمن همین کافیست که آن گاه که منکری را مشاهده نماید، خداوند می‌داند که او در قلب خویش، آن را انکار می‌نماید»(شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج 6، ص 178). گفتنی است که از نظر فقهی، راضی بودن به ارتکاب خلاف حرام بوده بلکه بعید نیست که کراهت قلبی از آن واجب باشد و این وجوب کراهت، غیر از خود امر به معروف و نهی از منکر است و تکلیف حرمت رضایت و وجوب کرامت، مشروط به هیچ شرطی نیست و در هر حال واجب است(امام خمینی(ره)، تحریر الوسیله، ج 1،ص 477).
بعد از احساس ناراحتی، انسان باید ناراحتی خود را اظهار کند. وقتی انسان در جامعه با ترک معروف یا ارتکاب منکر روبرو می‌شود و گناهی را می‌بیند، باید افزون بر انکار درونی، ناراحتی و تنفّر خود را با اخم و در هم کشیدن چهره و امثال این موارد بروز دهد. خود این مرتبه دارای مراتبی است که باید متناسب اهمّیّت معروف رها شده یا منکر انجام شده و نیز شناختی که از مخاطب وجود دارد، این مراتب را انتخاب نمود و برای ادای این فریضه بکار بست. مانند این که:
– چشم خود را ببندد
– چهره خود را عبوس کرده و خود را گرفته خاطر نشان دهد
– صورت یا همه بدن خود را از او بگرداند
– برای مدّتی قهر کند و با او ارتباط نداشته باشد
مثلاً ما با شخصی که با او صمیمیّت داریم، هنگامی که خطایی از او سر زد، قطع رابطه کنیم و نسبت به او سردی نشان دهیم؛ به طوری که این برخورد برایش تنبّه تلقّی شود و تحت یک زجر و شکنجه روحی قرار گیرد و این عمل در جلوگیری از کار خطایش تأثیر داشته باشد. “اگر اعراض نمودن و ترک معاشرت با معصیت‌کار موجب تخفیف معصیت می‌شود یا احتمال می‌دهد که موجب تخفیف می‌شود، {ترک معاشرت}واجب است اگر چه موجب ترک به کلّی نشود”(همو، توضیح المسائل، م 2807). امّا در مواردی که بین آمر یا ناهی و شخص گنهکار صمیمیّتی وجود ندارد، چه بسا گنهکار از قطع رابطه استقبال کرده و متقابلاً او هم قطع رابطه کند و آزادتر دنبال منکرات و کارهای زشت برود که در چنین مواردی این کار -قطع رابطه- صحیح نیست.
نکته مهمّ در این بحث آن است که آمر یا ناهی باید با توجّه به آگاهی از اولویّتی که برای معروف‌ها و منکرها دارد، از این مراتب استفاده کند. به طور مثال وقتی فردی یک گناه صغیره را انجام می‌دهد، متناسب با میزان اهمّیّت آن گناه، مراتب ذکر شده را بکار بندد و این گونه نباشد که به خاطر ارتکاب یک گناه صغیره، از مراتب بالاتر و شدیدتر امر به معروف و نهی از منکر استفاده نماید.
اگر در مقام امر به معروف و نهی از منکر کاری از کسی برنمی‌آید، دست کم لازم است که چهره خود را در برابر گنهکار عبوس نمود و بدین شکل، ناراحتی خود را از انجام معصیت نشان داد و این تکلیف حدّاقلّی از هیچ کس برداشته نیست. امام صادق(ع) در همین رابطه فرموده‌اند: «کم‌ترین اقدام در مواجهه با منکر، برخورد سرد و عبوس با اهل آن است»(طوسی، پیشین، ص 176). البتّه ممکن است کسی برای تأثیرگذاری بهتر، روش مهربانانه‌ای نیز در مقابل شخص گنهکار در پیش گیرد تا زمینه راهنمایی و موعظه او فراهم شود. این مطلب منافاتی با مطلب گفته شده ندارد؛ چرا که عبوس نمودن چهره و نشان دادن مخالفت خود، در مقابل گستاخانی است که آشکارا اهل معصیت‌اند و به اعمال زشت خویش مباهات هم می‌کنند. در ارتباط با چنین کسانی نباید کوتاه آمد؛ بلکه در همان اوّلین قدم در برابرشان چهره در هم کشید.

حسین ناطقی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 42841 و در روز دوشنبه 28 دی 1394 ساعت ۱۰:۰۲:۵۲
2024 copyright.