«عقلانیّت و حماقت!»

بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ ما تَفَرَّقوا اِلّا مِن بَعدِ مَا جآءَهُمُ العِلمُ بَغیاً بَینَهُم…»
و مردم در دین راهِ تفرقه و اختلاف نپیمودند مگر پس از آن که دانشمند شدند!
(سوره شوری آیه 14)
«مالک بن نبی، بر اساس نظریهی «ابن خلدون» مراحل سه گانه ی تمدن اسلامی را روح، عقل و غریزه می داند. به نظر او در ابتدای تمدن، دیانت، موجب حرکت انسان و غلبه بر غرایز میشود. سپس انسان به عقل و دانش می رسد و در این مرحله جنگ دانش و ارزش آغاز میشود و در نهایت غریزه ی بشر دوباره ظهور می کند و بر ایمان و حتّا عقل غلبه میکند و تمدن را نابود می کند!» علم تمدن شناسی
اگر یک کم خوش بینانه به قیافه ی تَنبل و پُرخورمان نگاه کنیم و تصوّر کنیم که در آمفیتئاتر عقل و دانش نشسته ایم – چون اگر مطمئن شویم این جا که نشسته ایم نه آمفی تئاتر، که سالن رقصِ تان تان است و غرایز دارند مثل گرداب بالا می آیند، آن وقت این دو مثقال وجدان را هم کنار می گذاریم و دل به دریا می زنیم- ولی اگر وانمود کنیم هنوز در وادی عقلانیت دینی قدم می زنیم و داریم با رفیقمان مناظره می کنیم، دست کم همه چیز در حدّ حرف می ماند، مگر این که کار مناظره به دعوا بکشد؛ آن وقت خواهید دید پیشبینی قرآن چقدر دُرست از آب در آمده که دقیقن اشاره به همین وضعیت دارد! چون دانشمندان اجازه دارند با چُماق به جان حقیقت بیفتند و قرآن علاقمند است آن را پیش بینی کند!
در حالی که کدام دانشمندان و کدام حقیقت؟ طرف فکر می کند اگر یک باره قرآن و خدا و قیامت را از اساس انکار کند، خیلی روشن فکر است! دیده اید؟ آن دسته از آدم هایی که هر چیز خوب و مثبت را فورن باهاش مخالفت میکنند! مثلن می گویی صدقه و انفاق. می گویند: اینها خُرافات پیشا مدرن است! می گویی عبادت خدا. می گویند: « بُرو بابا، جمع کنید با این نماز روزهتون! اینا هَمَش داستاناییه که (آخوندا) در آوردن!» درحالی که یادش رفته است عین این حرف را از زبان کارشناسان سیاست بازِ آنورِ آبی، بارها و بارها شنیده است؛ آن قدر شنیده است که خیال کرده اصل عبارت مال خودش است! و حتا به خودش زحمت نداده است واژه هایش را یک کم جا به جا بکند… خلاصه این دسته از دانشمندان همیشه وقتی حرف شان تَه می کشد، همه چیز را به رسومات دینی و بی فایدگی اعتقاد به خدا و شیطان(!) ربط می دهند و تَهِ کار، از گِرانی و بی بند و باری و کمبود شغل به درد بخور و فساد اقتصادی و این حرف ها سر در می آورند. در حالی که بحث در باره ی حقیقت دین چیزی، و گفتو گو از نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی، چیز دیگری است! اما این عالمان بالغیب و الشّهاده، ظاهرن چند ماهی می شود با ورود به شبکه های اجتماعی، اهل مطالعه شده اند و در مورد مسایل عمیق فلسفی-کلامی، روزانه چند تا مطلب جالب، به همراه عکس و خدایی ناکرده جوک و چرت و پرت مطالعه کردهاند. به دلیل همین وسعت و عمق مطالعات است که موقع بحث دچار اغتشاش افکار میشوند و همچون «مُذَبذَبینَ بَینَ ذلک»ها به عنوان آخرین دفاع، با مشت وسط میز می کوبند! نه اینوَر و نه آنوَر:«لا إلی هؤلاء وَ لا إلی هؤلاء!». نه که فکر کنید اشکال از طبقه بندی مطالب تووی ذهنشان بوده است! نه، اشکال از موقعیت های غیر قابل پیش بینی است که برای دانشمندان در مباحثات پیش می آید! چون حضرات پروفسور خودشان را برای موقعیت های مهم آماده نکرده اند برای همین ناگهان بحث را در مرحله ی «اهمیت اعتقاد به وجود شیطان در تکامل باور دینی» رها می کنند و می روند سراغ «ناکارآمدی نظام آموزش در مقاطع ابتدایی»! که مثلن ما به بچه های مان «بابا نان داد – بابا آب داد…» یاد می دهیم، ژاپنیها « من نان در می آورم- من به بابا جان نان می دهم…» یاد می دهند! بعد هم که می پرسی ژاپنی ها واقعن همین چیزها را یاد می دهند؟! میگویند: بله، خودمان دیدیم! تووی لاین نوشته بود!! میگویی آخر به آدم نمی خندند بر دارد هر حرفی را هر کجا نوشته اند بخواند و قبول کند؟ آخر شما که آدم دانش بُنیانی هستید، بچه نان را از کجا آورده که بدهد به بابا جان اش؟ لااقل حرف ات را با یک کتاب یا مقاله ی «آموزش مدارس در ژاپن» یا «…کانادا» مُستند می کردی، اَبله!!- که ناگهان مُشت شان را می برند بالا که بکوبند وسط میز! و ما هم کتاب نظام آموزشی ژاپن را می بریم بالا که… نترسید دعوایمان نمی شود! فقط در حدّ اختلاف و تفرقه مذاکره می کنیم! قرآن شریف، ناظر بر منطق احمقانه ی ما هست!
__________________
پی نوشت : مالک بن نبی، جامعه شناس مسلمان الجزایری، متولد 1905
پی نوشت : حقیقتِ احساس مذهبی با هیچ استدلالی سازگار نیست و هیچ کاری با جرم و جنایت و الحاد ندارد… چیزی است که نامعتقدان تا ابد ندیده اش می گیرند و از کنارش می لغزند… ابله/ داستایفسکی/ ترجمه سروش حبیبی/ صفحه 357
پی نوشت : «انکار ابلیس اندیشه ای است که از فرانسه سرچشمه گرفت و فکر آسان گیرانه ایست.» همان/ صفحه 601
پی نوشت : و شعری توفانی از طاهره صفّار زاده، شاعر معنویت هزاره ی سوم:
در بین چاکران شقاوت
در کوچه های شام
با عمروعاص هنر
قرار ملاقات داشتم
– تو با علی هستی یا با ما؟
– البته با علی هستم روباه پیر البته با علی هستم
و کار در سال های بعد بدل شد به کارزار (!)
علی رضا طاهری نیا
مدیر صفحه ی هنر و ادبیات







دیدگاه شما
- خبردونی
- پربازدید ترین
- نظرات
- دیدار مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری کشور با فرماندار گلپایگان و شهرداران به دعوت و پیگیریهای علی اکبر رضایی
- پیام علی اکبر رضایی فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت ملی فناوری هستهای
- پروژه های درحال احداث توقف نخواهد داشت
- دعوت سیدمسعوداطیابی از گلپایگانیهای خارج از شهر: سرمایهگذاری و گردشگری، کلید آبادانی زادگاه است
- تحقق 16 پروژه عمرانی گلپایگان در سال گذشته
- فرماندار گلپایگان:رشد 55 درصدی در تعداد مسافران و بازدیدکنندگان از جاذبههای تاریخی شهرستان
- تداوم رنگآمیزی جداول شهر گلپایگان در سال جدید
- پیام تشکر علی اکبر رضایی فرماندار گلپایگان از حضور پر شور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس
- تمهیدات شهرداری گلپایگان در بوستانهای شهر برای “روز طبیعت”
- پیام تشکروقدردانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان گلپایگان از حضور پرشور مردم
- راهپیمایی حماسی روز قدس در گلپایگان: تجدید میثاق با آرمان فلسطین
- اولین جلسه شورای اداری شهرستان گلپایگان در جوار قبور شهدا برگزار شد .
- تاکید جمالینژاد بر لزوم احداث #هتل در گلپایگان برای رونق گردشگری
- شعار نوروزی پلیس “امنیت و آرامش بهاری و ضیافت الهی/
- جهش 25 درصدی توسعه گلخانهها در گلپایگان؛ حمایت بنیاد برکت در راه استجهش 25 درصدی توسعه گلخانهها در گلپایگان؛ حمایت بنیاد برکت در راه است
- پیام تبریک فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت ۲۵ اسفند ماه سالروز شهادت شهید مهدی باکری و روز شهردار
- آزادی ۱۸ زندانی وابسته به برگزاری هرچه بهتر جشن گلریزان
- معافیت مالیاتی، خواسته جامعه پرستاری است
- تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران گلپایگان در روز گرامیداشت شهدا
- آیین رونمایی المانهای شهدا در بلوار سردار سلیمانی گلپایگان
- ابلاغ قانون انتخابات شوراها/ برگزاری انتخابات در بهار ۱۴۰۵
- کمک ۲۰ میلیارد تومانی خیر گلپایگانی به مدارس شهرستان گلپایگان
- پیام تبریک فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت ۲۲ اسفند ،سالروز تأسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و روز شهید
- برگزاری جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان گلپایگان به ریاست فرماندار
- فرماندار گلپایگان: آمادهایم تا در ایام نوروز، شبانهروز به مسافران خدماترسانی کنیم!
- گلپایگان در مسیر توسعه آموزشی با حمایت فرماندار و شورای آموزش و پرورش
- ۹۰ میلیون وسوسه نشد! کارگر امانتدار بهران موتورگلپایگانی طلای پیدا شده را به صاحبش برگرداند.
- نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان گلپایگان با شهردار گلشهر
- دعوت فرماندار شهرستان گلپایگان از مردم برای حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن به گزارش روابط عمومی فرمانداری، رضایی فرماندار شهرستان گلپایگان با صدور پیامی از مردم شریف شهرستان دعوت کرد تا در راهپیمایی یومالله ۲۲ بهمن حضور پرشور و گستردهای داشته باشند.
- ۸۵۰ دانشآموز در جشن تکلیف شهرستان گلپایگان شرکت کردند.
- فرماندار گلپایگان:رشد 55 درصدی در تعداد مسافران و بازدیدکنندگان از جاذبههای تاریخی شهرستان
- تحقق 16 پروژه عمرانی گلپایگان در سال گذشته
- دعوت سیدمسعوداطیابی از گلپایگانیهای خارج از شهر: سرمایهگذاری و گردشگری، کلید آبادانی زادگاه است
- پروژه های درحال احداث توقف نخواهد داشت
- پیام علی اکبر رضایی فرماندار شهرستان گلپایگان به مناسبت ملی فناوری هستهای
- دیدار مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری کشور با فرماندار گلپایگان و شهرداران به دعوت و پیگیریهای علی اکبر رضایی
نه امیدی به شما نیست، حقارت آزاد
هر چه خواهید بگویید، جسارت آزاد
آبروی وطنم یوسف بازار شده ست
ثمن بخس فراوان و تجارت آزاد
راه بر مشت گره کرده ی مردم بستید
تا به دشمن شود انگشت اشارت آزاد
حرم از دست حرامی نگرفتیم که باز
پیک وپیغام فرستید که غارت آزاد
پاکدامن وطنم رابه کسی نفروشید
خاصه این فرقه ی از قید طهارت آزاد
بی وضو زایر این خاک نباید، چه کسی
گفته این قوم نجس را که زیارت آزاد؟
الغرض، معنی آزادی اگر این باشد
وقت آن است بگوییم اسارت آزاد
شعر از میلاد عرفان پور
نه، امید همه مردم به شماهاست فقط
ّبعد از آن روز که گفتند «حماقت آزاد!»
چندبارخواندم امامتوجه نشدم میخواستی چی بگی؟بازی باکلمات!؟
با سلام و صلوات! از شما بعید است متوجه نشده باشی آقای فیروزی، با این همه دانش!
علیرضا جان دوست عزیزکاملامتوجه منظورجنابعالی شدم اما نکته ای دران بود.سربسته بگم با توجه به وضعیت عمومی نمیشه عریان حرف زد به قول حافط[پنهان خوریدباده که تعزیرمیکنند]ازطرفی توجه داشته باشیم با عنایت به پیام رهبری مبنی براتحادویکدلی ازاتحادبگیم،دوستانه میگم اینکه من مدونم بقیه نمی دونن/خرافاتین/ساده اند و…شاید متعصبین راخوش نیاید((جریان شعرشمادر باره خوانسار وجنجال بعضیها رابیاد آر))