چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

روستای تیکن

به گزارش بیان نیوز؛ در راستای معرّفی روستاهای شهرستان و آشنایی با کمبودها و مشکلات مردم در روستا در این شماره سری به روستای تیکن زدیم و پس از ملاقات با دهیار این روستا آقای محمود سامی که 5 سال سابقه فعالیت در امور دهیاری روستا را دارا می‌باشد، مصاحبه ای را انجام داده و جویای وضعیت این روستا شدیم.
سامی در این باره اظهار داشت:
روستای تیکن در 25 کیلومتری شهرستان گلپایگان و از نظر موقعیّت جغرافیایی در 5/33 طول و 20/33 عرض و ارتفاع 2043 متر از سطح دریای آزاد قرار دارد.
از نظر آب و هوا دارای هوایی خشک و نیمه بیابانی است و زمستان های سرد و تابستان های گرم دارد و در اکثر ایام سال در این منطقه باد می وزد.
حریم روستا با مراتع از شمال به قله صالح پیغمبر (ع)، از شمال شرق به حریم شهر لایبید، از شرق و جنوب به حریم روستای شورچه، از جنوب غرب به حریم روستای خم پیچ و از غرب و شمال غرب به حریم روستاهای نیوان و شرکت زراعی منتهی می گردد.
جمعیت این روستا حدود 280 نفر در غالب حدود 70 خانوار است.
شغل اکثر مردم، کشاورزی و دامداری است و مقدار اراضی کشاورزی کل روستا تقریباً 150 هکتار می باشد که با متوسط دو حلقه چاه سطحی، آبدهی می شود.
اکثر محصولات کشاورزی در این روستا عبارت اند از: جو، گندم، یونجه و انگور
تعداد دامهای روستا حدود 4000 رأس گوسفند و بُز می باشد.
این روستا از نعمت آب آشامیدنی، برق، تلفن و به تازگی گاز طبیعی برخوردار است.
اماکن عمومی، فرهنگی و مذهبی روستا شامل مسجد جامع، و دو مسجد قدیمی به نام های مسجد صاحب‌الزمان(عج)و مسجد کربلایی طاهر می باشد.
از موارد دیگر می توان به خانه عالم، آشپزخانه مسجد، پایگاه مقاومت بسیج، دبستان ابتدایی، شرکت تعاونی روستایی ،ایستگاه جمع آوری شیر، انبار 500 تنی کشاورزی، مجتمع اداری- مسکونی- دهیاری، کارخانه تعطیل شده فرش مهرگان، حمام عمومی با سوخت گاز و آبگرمکن خورشیدی و ایستگاه باران سنجی اشاره کرد.
روستای تیکن در سطح شهرستان بیشترین شهید را تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده و تعداد شهدای منصوب به این روستا 26 نفر می باشد که تعداد 16 نفر از آنها در گلزار شهدای این روستا مدفون می باشند که از این تعداد 2 نفر جانباز شهید می‌باشند.
این روستا دارای دو خانوار 2 شهیدی است: دو برادر شهیدان عبدالعلی و مرتضی علیشاهی فرزندان حاج ابوالفضل و دو برادر شهیدان علیرضا و قاسم علیشاهی فرزندان مرحوم محمدصادق علیشاهی می باشند. مسن ترین شهید شهرستان گلپایگان شهید حاج رضا سخایی است که در گلزار شهدای روستای تیکن مدفون می باشد.
در خصوص اقدامات و کارهای عمرانی انجام شده برای روستای تیکن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-گازرسانی به روستا و بهره مندی اهالی روستا از نعمت گاز طبیعی
2-تجهیز و نوسازی اراضی دشت تیکن توسط اداره جهاد کشاورزی
3-نصب سامانه آبگرمکن خورشیدی توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور
4-احداث بند خاکی رودخانه خشک، توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری
5-آسفالت ریزی تعدادی از کوچه های روستا توسط بنیاد مسکن
6-باز شدن مسیر گلپایگان به دهق و روکش آسفالت مسیر فوق توسط اداره راه و شهرسازی
7-احداث آشپزخانه مسجد جامع توسط خیّرین روستا
در خصوص مشکلات و معضلاتی که مردم روستای تیکن با آن مواجه می باشند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1-با توجه به عبور وسایل نقلیه متعدد و کامیونهای حمل بار سنگین خواهشمند است از پلیس را ه و اداره ی راه و شهرسازی جهت امنیت اهالی و احشام آنها، در نصب سرعت گیر اقداماتی انجام شود.
2-مشکل و درخواست اصلی مردم روستا مهاجرت به شهر به علت نبود شغل است که خواشمند است ضمن راه اندازی کارخانه فرش مهرگان در جهت احداث واحدهای تولیدی کوچک زودبازده و واگذاری زمین مذکور از طرف بنیاد مسکن اقدام شود.
3-همانطور که ذکر شد بند خاکی رودخانه خشک احداث گردیده و هم اکنون آبگیری شده است و به مقدار یک سوم آب این بند مجوز داده شده تا به دشت روستا انتقال یابد و با توجه به این که هزینه انتقال زیاد است، پیشنهاد دهیاری این است که چند هکتار از اراضی اطراف و زیر دست بند مذکور به دهیاری یا شرکت تعاونی روستا واگذار شود تا ان شاء ا… طرح های کشاورزی و درختکاری و ایجاد تفرجگاه به صورت مشارکت عموم مردم از طریق خرید سهام و سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت های فوق صورت گیرد.
4-در بخش مخابرات سرعت اینترنت پایین است و اهالی خواستار نصب ADSL می باشند.
5-در بخش آب و فاضلاب با توجه به اینکه شبکه لوله کشی آب آشامیدنی روستا مربوط به 30 سال پیش است و فرسوده می باشد، ضمن تعویض شبکه لوله کشی داخل روستا اهالی خواستارند تا از طریق شهرستان خوانسار و روستا های رحمت آباد و میرآباد که به تازگی با روستای دُر و تیکن شبکه گذاری شده از آب سد کوچری بهره مند شوند.
6-در بخش مشکلات برق رسانی چون روستای تیکن در انتهای شبکه برق می باشد و چاه های آب کشاورزی و آشامیدنی در زمان قطعی برق خاموش می باشند، اهالی متحمل ضرر می شوند؛ لذا از مسؤولین ذیربط خواهشمند است چون شبکه برق تا رودخانه خشک آمده، مسیر کوتاهی تا روستا باقی است که از طرف گلپایگان برق وصل شود و در صورت امکان در این زمینه رسیدگی شود که از خواسته های اهالی می باشد.
در پایان ضمن درخواست از مسؤولین محترم شهرستان برای رفع مشکلات مطروحه در این گزارش، از تمام تلاش ها و زحمات این بزرگواران در جهت رفع مشکلات روستای تیکن کمال تشکر و قدردانی را دارم.

تصاویر مربوط به روستای تیکن در ادامه:

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (2)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (29)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (28)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (27)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (26)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (25)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (24)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (23)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (22)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (21)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (20)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (19)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (18)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (17)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (16)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (15)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (14)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (13)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (12)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (11)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (10)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (9)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (8)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (7)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (6)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (5)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (4)

روستای تیکن گلپایگان-بیان نیوز (3)

گروه خبری بیان

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 31111 و در روز سه شنبه 17 شهریور 1394 ساعت ۱۲:۱۹:۱۹
2024 copyright.