ازدواج (1)
یکی از دغدغههای اصلی رهبر معظّم انقلاب (حفظه ا…)، بحث سبک زندگی جامعه اسلامیاست که متأسفانه بخاطر هجمههای سنگین دشمنان، با انحراف شدید روبرو شده است. نشریه بیان در این ستون قصد دارد که این مبحث را از منظر دین مبین اسلام مورد بررسی قرار دهد تا همه مان با عمل به آن، طراوت و شادابی را در سایه رضایت حضرت حقّ تعالی به زندگیهایمان برگردانیم.
باید ها و نبایدهای امت پیامبر (صلی ا… علیه و آله)
ازدواج (1)
حضرت محمد مصطفی (صلی ا… علیه و آله) : «بهترین امت من در درجه اول کسانی هستند که ازدواج کردهاند و مردان و زنان بدون همسر در رتبه آخر قرار دارند.» 1
در آیات و روایات، به موضوع ازدواج اهمیت بسیاری داده شده و حداقل همه ما با احادیثی که اشاره به هفتاد برابر شدن ثواب نماز شخص متأهل و یا کامل شدن نصف دین با ازدواج و …دارند ، برخورد کرده ایم.
اما این سؤال پیش میآید که چرا با وجود این همه هشدار از سوی چراغان و راهنمایان سعادت دنیوی و اخروی ، باز هم جامعه ما به سمتی پیش میرود که با موضوع ازدواج برخورد ناجوانمردانه صورت میگیرد. ناجوانمردانه از این نگاه که ما این رسم الهی را با رسوم غلط به غُل و زنجیر کشیدهایم. ناجوانمردانه از این نگاه که دولت اسلامیمان برای آسان به وقوع پیوستن این امر مهم نه تنها هیچ تلاشی نمیکند بلکه در مواردی با بیتدبیری ها رنگ امید برای ازدواج را از دل جوانان این مرز و بوم میزدایند.
ما در این نوشته قصد داریم به آسیب شناسی مسئله ازدواج و تشکیل خانواده از نگاه دین بپردازیم تا شاید قدم کوچکی در سهولت این مهم برداشته و شاهد این باشیم که طبق حدیث یاد شده از پیامبر(ص)، جامعه ما مملو از بهترینهای امت پیامبر(ص) بشود انشاءا….
رابطه سن ازدواج با سن بلوغ جسمی
سن ازدواج، سن تمایل است و چنین برمیآید که در صورت نیاز اگر ترک آن موجب گناه شود، ازدواج واجب میشود. اما در جوامع امروزی سن ازدواج از سن بلوغ جسمی فاصله گرفته است و این شروع بسیاری از مشکلات است.
قرآن کریم بلوغ را سن ازدواج میداند و از آن با تعبیر بلوغ نکاح یاد میکند. روایات ائمه و تفاسیر مختلف نیز بر همین موضوع صحّه میگذارند؛ به طوری که شیخ طوسی سن ازدواج را سن توانایی جنسی و رغبت به تاهل میداند.
در عمل هم نزدیک شدن سن ازدواج به مرز دهه سوم زندگی، پیامدهای رفتاری و روانی تلخی برای جامعه امروزی به دنبال دارد. پژوهشها در این باره از رابطه افزایش سن ازدواج و رواج تجرد با مفاسد و آسیبهای اجتماعی حکایت میکنند و جامعهشناسان و صاحبنظران مکرر در این باره هشدار میدهند. چرا که از منظر روانشناسی، تجرد طولانی مدت ریشه بسیاری از آسیبهای فردی و اجتماعی است.
تأخیرهای جبران ناپذیر
خداوند متعال میفرماید: «وَ مِن آیاتِه أن خَلَقَ لَکُم مِن أنفُسِکُم أزواجاً لِتَسکُنوا إلَیها وَ جَعَلَ بَینکم مَوَدَّهً وَ رَحمَه» در این آیه سه فایده؛ « لِتَسکُنوا إلَیها(آرامش)»، «مَوَدَّهً (دوستی)» و «رَحمَه (مهربانی)» برای ازدواج بیان میکند.
این سه عنصر به بُعد متافیزیکی (روان شناختی) انسان اشاره دارد. دین به ما میگوید انگیزه اصلی ازدواج، تأمین نیازهای روانی است و بخش دیگری از آن در تأمین نیازهای جنسی خلاصه میشود. وقتی ازدواج به تأخیر بیفتد، در درجه اول گسترش خلأهای عاطفی رخ میدهد. وقتی خلأها، بروز کند، به دنبال آن مشکلاتی چون افسردگی، ناامیدی، اضطراب، تشنجات، خشونت، پرخاشگری، را در پی خواهد داشت.
ان شاءا… ادامه دارد…
_________________________
-1 الحدیث ، ج2 ، ص392
حجت الاسلام امیرحسین ظاهری