چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

مصاحبه با داود نیکنامی پرورش دهنده نمونه اسب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان؛ در راستای معرفی برترین ها و فعالان عرصه های مختلف تولیدی در این شماره به معرفی «داود نیکنامی» پرورش دهنده نمونه اسب در استان پرداختیم تا بار دیگر تلاش این تولید کننده در شهرستان تأکید بر این نکته باشد که خواستن توانستن است.
داود نیکنامی متولد سال 1351 تهران و از پدر و مادری گلپایگانی می باشد، وی از همان دوران کودکی علاقه خاص به شهرستان گلپایگان و محیط سرسبز این منطقه داشته و بارها لذت زندگی در این محیط را در دوران کودکی تجربه نموده بود.
علاقه و دلبستگی به اسب این حیوان نجیب از دوران کودکی وی را به سمت و سوی سوارکاری و ارتباط با اسب سوق داد ولی در این زمینه سوار کاری نیز نتوانست این علایق و انگیزه وی را جوابگو باشد.

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (18)

وی در این باره بیان داشت: از سال 78 تا 81 مدیر تدارکات و خدمات و پشتیبانی شرکت سرمایه گذاری شاهد بودم و پس از آن از سال 81 تا 84 مدیریت تدارکات و بازرگانی کارخانجات فلزی ایران را بر عهده گرفتم، ولی به دلیل علاقه به اسب و سوار کاری از سال 83 علاقه مند مهاجرت و زندگی در شهرستان گلپایگان شدم و در اوایل سال 84 با تهیه دو اسب فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمودم و با یاری خداوند به جایی رسیدم که اکنون قرار دارم.
وی ادامه داد: بی شک اگر یاری خداوند نبود امکان موفقیت وجود نداشت، زیرا صنعت پرورش اسب یک صنعت پر ریسک می باشد و در زمانی که فعالیت خود را آغاز نمودم، تجربه و آگاهی که اکنون برخوردارم را نداشتم ولی با یاری خداوند و پشتکار و مطالعه و تحقیق و یاری گرفتن از اساتید این رشته و دامپزشکان و پرورش دهندگان اسب توانستم تا امروز در این عرصه با موفقیت فعالیت نمایم.
نیکنامی افزود: از آنجا که به پرورش اسب و شرکت درمسابقات کشوری سوارکاری علاقه مند بودم، در سال 90-89 با اسبی به نام قمصر پرنیان، چهار قهرمانی کشوری را در رشته کورس کسب کردم و همچنین این اسب به عنوان برترین اسب نژاد عرب سال معرفی گردید و سپس با اسبی به نام فرخ، چهار قهرمانی کشوری را کسب نمودم و در مسابقات زیبایی نیز موفق به دریافت نایب قهرمانی ایران شدم.
وی با اشاره به پایه گذار بودن ایران در زمینه ژنتیک اسب در دنیا گفت: ایران با دارا بودن چهار نژاد اصیل اسب در تمام دنیا در رتبه اول قرار دارد و در تمام دنیا، نژاد اسب های برتر و اصیل آنها به یکی از نژادهای اسب ایران برمی گردد .

 

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (19)

وی تصریح کرد: در حال حاضر 14 رأس اسب در مجموع پرورش اسب ما موجود می باشد که شامل چهار نژاد اسب اصیل ترکمن خالص، کرد خالص، عرب خالص و اسب دره شوری می باشد و علاوه بر آنها 14 باکس دیگر جهت نگهداری اسب های دیگران به صورت پانسیون موجود می باشد.
داود نیکنامی با اشاره به افزایش پرورش اسب در شهرستان گلپایگان اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستان گلپایگان اسب های خوب زیاد است و می توان گفت در استان پس از اصفهان در تمامی زمینه های پرورش اسب، مسابقات، نژادها و تیره ها گلپایگان در رده دوم قرار دارد.
وی اولین عامل موفقیت خود در زمینه پرورش اسب را را یاری خداوند متعال و امیرالمومنین(ع) دانست و اظهار داشت: در پرورش اسب و بحث ژنتیک آنها تلاش کردیم تا هر سال نسبت به سال قبل بهتر عمل نماییم و عامل دیگر موفقیت بنده، استفاده از تجربیات دیگران و مطالعه در خصوص فنوتیپ و ژنتیک اسب ها بوده است که به صورت غیر رسمی و بدون استفاده از کلاس های آموزشی این عمل صورت گرفت و سعی بر آن بوده است تا تولیدات براساس مطالعه باشد.
وی اضافه کرد: برای اولین بار در ایران بیماری آنسفالیت که از ویروسی به نام هرپس 1 اسبی ایجاد می شود را با هزینه شخصی و خرید کیت های لازم از خارج از کشور با همکاری رییس دانشگاه دامپزشکی تهران ثابت نمودم و قرار بر این شد که واکسن های لازم جهت مقابله با این بیماری تهیه شود.
وی تولیدات خود را سالانه و به صورت متوسط ده رأس اسب عنوان نمود و به علاقه مندان به فعالیت در این زمینه توصیه کرد با مطالعه و آگاهی قدم به عرصه تولید بگذارند و به دلیل عدم وجود آزمایشگاه علم ژنوم بر اساس شناسایی فاکتورها و نژادها و تیره ها در ایران اقدام نمایند.
نیکنامی از ایران به عنوان خاستگاه اسب دنیا نام برد و اضافه کرد: اگر تمام اسب های با ارزش میلیونی و میلیاردی دنیا را بررسی کنیم از نظر ژنتیک خواهیم دید که ژنتیک آنها به اسب های ایران منتهی می شوند و اگر قرنطینه ایران برداشته شود، بهترین اسب های دنیا را ایران صادر خواهد کرد ولی در حال حاضر دنیا قرنطینه ایران را قبول ندارد و علت آن این است که به دلیل تحریم و عدم اجازه ورود برخی از واکسن ها به ایران، ممکن است اسب های ایران بیماری هایی را داشته باشند که در تمام دنیا ریشه کن شده است و عدم پذیرش قرنطینه ایران از سوی دنیا یکی از مشکلاتی است که تمام پرورش دهندگان اسب با آن مواجه می باشند.
وی یکی دیگر از مشکلات این عرصه را طولانی بودن زمان بازدهی سود و نتیجه این کار دانست و افزود: این زمان بنا به شرایط ویژه اسب و هزینه بر بودن نگهداری آن ممکن است صاحبان اسب را از نظر مالی بسیار تحت فشار قرار دهد.

 

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (20)

نیکنام ادامه داد: با اینکه مدت سوددهی و یا نتیجه دهی در پرورش اسب کمی طولانی است ولی به پرورش دهندگان گاو توصیه می کنم در کنار پرورش دام خود در صورت امکان یک یا دو اسب را نیز پرورش دهند.
وی با اشاره به قدمت 700 ساله گلپایگان در خصوص پرورش اسب گفت: شهرستان گلپایگان از نظر آب و هوایی و دارا بودن علوفه کافی و مناسب، قابلیت پرورش هر نوع نژاد اسب را دارد.
لازم به ذکر است داوود نیکنامی رییس هیأت سوارکاری شهرستان گلپایگان نیز می باشد .
نیکنامی به صراحت بیان داشت در شهرستان گلپایگان ما به غیر از اسب هایمان از هیچ امکان دیگری برخوردار نمی باشیم و من قهرمانی کشوری را در کنار جاده های صحرایی بدست آوردم و شهرستان حتی از کمترین امکانات در خصوص باشگاه سوارکاری محروم می باشد و زمانی که با رییس سازمان ورزش و جوانان شهرستان گلپایگان موضوع را مطرح کردم ایشان گفت؛ بروید و کار کنید!!!.
وی در خاتمه افزود: حدود ده سال است برای احداث پیست سوارکاری به دنبال زمین می باشیم ولی متأسفانه تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم.

 

تصاویر مربوط به خبر در ادامه:

 

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (23)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (22)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (21)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (16)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (14)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (15)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (13)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (12)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (11)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (6)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (7)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (8)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (9)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (10)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (5)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (4)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (3)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (2)

داود نیکنامی-پرورش اسب-bayan-news (1)

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 29037 و در روز یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت ۰۹:۰۶:۲۷
2024 copyright.