چرا برخی بر اختلافات مذهبی دست میگذارند؟ / از مراسم “راه رفتن بر روی خار” تا “راهپیمایی موهن در قم” + تصاویر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان ، از آغاز فعالیتهای گروههای تکفیری در سوریه از سال 2011 سناریوی ایجاد اختلافات شدید قومی و مذهبی در خاورمیانه کلید خورد. این گروه تلاش میکند نوعی از اسلام را به مردم جهان معرفی کند که تنها به ظواهر دین اکتفا میکند و روح بدوی آن هرگونه عناصر تجدد و پیشرفتهای علمی و تمدنی بشری را به چالش میکشد. داعش برخلاف شعار خود نهتنها احیاگر سنت نبوی نیست بلکه مقطعی خاص از تاریخ تمدن اسلامی را منشا اختلاف و درگیری بین امت مسلمان قرار داده است.
داعش، النصره، بوکوحرام و دیگر سرشاخههای القاعده تلاش کردند تا با ایجاد یک قطب افراطی مذهبی زمینه یک جنگ بزرگ در میان بیش از سی کشور جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا را فراهم کند جنگی که تلفات و خسارات بیشمار آن فلج طولانی مدت جهان اسلام را در پی داشت. این سناریو طبق معمول همیشه از سوی شاخه انحرافی وهابیت طراحی و سازماندهی شد.
با گذشت سه سال و با تمام تلاشهای صورت گرفته از سوی طراحان، این سناریو چندان موفقیت آمیز نبود تا جایی که چند کشور منطقه که در ابتدا نظام سوریه را بشدت مورد حمله سیاسی خود قرار داده بود کم کم از مواضع پیشین عقب نشینی کردند. مهمترین علت شکست این سناریو را میتوان در بینش و آگاهی علمای شیعی و سنی جستوجو کرد. چرا که غالب بزرگان دو جریان بزرگ اسلامی از ماهیت توطئه باخبر بودند و با اتخاذ موضع صحیح و بهموقع توانستند تا حدود زیادی از اثرات آن جلوگیری کنند.
در همین حین طراحان سناریو افراطی گری مذهبی نیز بیکار نماندند و با آسیب شناسی اوضاع سعی کردند تا با تقویت جریانات مجهولالهویه به اصطلاح سنی و شیعی یک دوقطبی افراط را طراحی کنند. سرعت پیدایش، نفوذ و گسترش جریان قطب مخالف افراطیگری وهابی دقیقا بر روی اختلافات دست میگذارد و تلاش میکند زمینه را برای زیرسوال بردن استراتژی موفق وحدت در جامعه اسلامی فراهم کند.
این گروهها همانند داعش تنها ظواهر مکتب اسلام را میبینند و با ایجاد مراسمهای من درآوردی به صورت کاملا افراطی خط سیر اسلام جاهلانه را در این سوی میدان پیگیری میکنند. فرقه شیرازی یکی از آن دسته گروهایی است که با قرائت خاص مقاطع حساس تاریخ تشیع تلاش میکند تا مفاهیم شیعی را به سمت یک افراطیگری پوچ، بی مغز و کاملا تحریک آمیز حرکت دهد که خالی از هرگونه بعد عقلانی و معرفتی است.
محرم امسال عدهای از پیروان این فرقه با برگزاری مراسمهای عجیب در تلاش بودند تا تفکر مضحک خود را در میان جوانان هیئتی و حزباللهی گسترش دهند. یکی از مراسمهایی که امسال توسط این فرقه در طول ماه محرم باب شده بود مراسم «راه رفتن روی خار» ویژه بانوان بود. این سبک جدید عزاداری که ظاهرا به نوعی یادآور مدل قمه زنی برای آقایان است اینگونه عنوان میشود که در صدد است تا ابعاد درد و رنج خاندان پیامبر اکرم(ص) در ماجرای عاشورا را به تصویر بکشد غافل از اینکه آنچه از رنج اهل بیت در حوادث سال 61 هجری رخ داد بعد مادی آن نیست چرا که حضرت زینب(س) یعنی شاهد و راوی اصلی واقعه عاشورا در توصیف رنج و درد مادی این جنایت تاریخی میفرمایند «ما رایت الا جمیلا»
مراسم راه رفتن بر روی خار در محرم
وقتی بزرگترین صاحب مصیبت و شاهد عینی تمام ظلمهای روا شده به خاندان پیامبر مشقت جنایت و اسارت خاندان خود را اینگونه توصیف میکند چرا عدهای چندین قرن بعد پیام اصلی واقعه عاشورا را در حاشیه قرار میدهند و تنها به مصادیق فیزیکی این جنایت بسنده میکنند یا چرا با یک راهپیمایی بشدت مبتذل در قم مهمترین نیاز جامعه اسلامی در عصر حاضر یعنی وحدت را زیر سوال ببرند.
راهپیمایی موهن به مناسبت 9 ربیع در قم به سمت حرم حضرت معصومه(س) – خدام حرم با اقدام بموقع مانع ورود این افراد به حرم شدند.
امروز تمام استراتژیهای مقابله با داعش در عراق و سوریه شکست خورده است و تنها راهحلی که توانسته در طول چند ماهه گذشته از پیشروی این غده سرطانی جلوگیری کند وحدت بین شیعه و سنی و استفاده از یگانهای مشترک در مقابله با داعش است حال چه ضرورتی دارد که ما در چنین شرایطی بر روی اختلافات تکیه کنیم و یک جبهه و انشقاق جدید را در دنیای اسلام بوجود بیاوریم. ایجاد فضای دوقطبی خواست و استراتژی اول دشمنان اسلام برای به آشوب کشیدن فضای کشورهای اسلامی است و تا زمانی که این قبیل اختلافات در دنیای اسلام پررنگ است مطالبات اصلی جامعه اسلامی یعنی مسائلی چون اشغال فلسطین و دخالت غربیها در خاورمیانه بدست فراموشی سپرده میشود.
رجانیوز