هواپیماهای ناتو حق عبور از ایران را ندارند/درخواست کمک هواپیمای ایساف از ناو و آواکس کنترلکننده/ مکالمه خلبان جنگنده ایرانی با هواپیمای ایساف از روی باند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بیان گلپایگان به نقل از فارس، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا طی سخنانی اظهار داشت: ما از طریق سازمان ایکائو اعلام کردهایم که برخی از هواپیماها حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند مثل هواپیماهای ناتو و هواپیماهای نظامی و فرامنطقهای استکباری که حتی قصد شرکت در یک نمایشگاه را داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به فرود اجباری هواپیما ایساف در اواسط شهریورماه که حدود 100 سرباز آمریکایی را جابهجا میکرد، گفت: این هواپیما روز جمعه ساعت 5 بعدازظهر از سمت افغانستان قصد عبور از فضای کشورمان را داشت.
اسماعیلی ادامه داد: سامانههای شنود ما 100 تا 150 کیلومتر بیرون کشور را رصد میکنند تا ببینند این هواپیماها چه فعالیتی میکنند. این هواپیما در افغانستان خود را ایساف 04 معرفی کرده بود و عملیات نظامی نداشته اما حامل نفرات نظامی بود که در افغانستان عملیات نظامی داشتهاند و به دنبال ایفای نقش ترابری بوده است.
این هواپیما یک بوئینگ 737 متعلق به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در اجاره ناتو بود که خود را ایرباس 300 معرفی میکرد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا خاطرنشان کرد: خلبان این هواپیما در ابتدا اعلام کرد که یک هواپیمای مسافری و نه نظامی است که به داخل کشور میآید اما قرارگاه پدافند در همان ابتدا اعلام کرد که این هواپیما قطعاً نظامی است.
وی افزود: جوانان پدافند هوایی با سامانههای بومی کشورمان این تقلب را کشف کردند لذا به این هواپیما اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیاید. فرود یک هواپیما کار پیچیدهای است به عنوان مثال این عملیات برای نشاندن هواپیمای ریگی یک ساعت و 10 دقیقه طول کشید و این هواپیما هم این موضوع را تمکین نمیکرد و میگفت قصد فرود نداریم و باید عبور کنیم.
اسماعیلی تأکید کرد: خلبان این هواپیما به ناو کنترلکننده یا آواکس کنترلکننده فرامنطقهای اعلام میکند که این اتفاق میافتد و هواپیماییهایی که وظیفه حمایت از این هواپیما را داشتند 50 الی 60 مایل از نقطه ایستایی خودشان دورتر میشوند چون میدانند پدافند هوایی تعارف ندارد.
وی ادامه داد: با این حال خلبانان جنگندههای ما از روی باند با خلبان این هواپیما تماس برقرار و اعلام میکنند که ظرف 5 دقیقه بالای سر این هواپیما حاضر میشوند لذا خلبان آن هواپیما باید دیوانه باشد یا کار انتحاری کند که فرود نیاید.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا تصریح کرد: به هر حال این هواپیما در بندرعباس مجبور به فرود شد و از ساعت 7 بعدازظهر جمعه به مدت 8 ساعت آن را با احترام نگه داشتیم و سوخت و غذا و آب آنها را دادیم اما یاد گرفتند که فضای ایران فضای کذب و دروغ نیست آنها به دنبال جنایت در کشوری و تفریح در کشور دیگر و عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران بودند که ما این اجازه را به آنها ندادیم.
اسماعیلی در پایان در پاسخ به اینکه آیا برای چکاندن ماشه در این موارد تبصرههای دیپلماتیک شما را دچار تردید میکند؟ جواب منفی داد.