ترویج فساد و برهنگی در ویترین مغازهها
متاسفانه اجرا و یا حمایت از یکی از اصل های شرعی و دینی جامعه اسلامی که همان امر به معروف و نهی از منکر است نه تنها صورت نمی گیرد بلکه حتی نسبت به کسانی که چنین اقدامی را بر اساس دستور خداوند متعال و حسب وظیفه شرعی و دینی و متابعت از امام حسین علیه السلام که منادی و شهید راه امر به معروف و نهی از منکر است، انجام می دهند؛ هجمه نیز می کنند! سیر تکامل و تطور شکل ظاهری مانکن های پشت ویترین مغازه ها و نیز تسرّی فساد و مانکنیزم و برهنگی توسط این سربازان و ستون پنجمهای نفوذی جنگ نرم دشمن در جامعه و همچنین وظایف متولیان و راههای مقابله با این مروجان فساد و برهنگی را در بوته نقد و نظر کارشناسان و مسئولان ذی مدخل در این گستره گذاشتهایم. آنچه در ادامه می خوانید مشروح این نقد و نظر است.
دکتر مجید ابهری ، جامعه شناس و رفتار شناس درباره سیر تطور ، تکامل و جای گرفتن مانکنها در ویترین مغازهها می گوید: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی انحراف بسیاری از نمادهای فرهنگی و اجتماعی از معیارها و ضوابط اخلاقی می باشد. تمام این ناهنجاریها ناشی از تغییر سبک زندگی از نمونه اسلامی – ایرانی به غربی و تحت تأثیر شبکه های ماهواره ای و فضاهای سایبری می باشد. دو سال پیش وقتی اولین مانکن ها با ظاهر نامناسب در ویترین مغازه ها دیده شد ، همان زمان بنده طی مصاحبهای با رسانه ها اعلام کردم که «صدای گام بی حیایی که آهسته آهسته وارد فضای بازار پوشاک می شود، به گوش میرسد» برای اینکه زشتی یک رفتار ضد فرهنگی در جامعه از بین برود و از یک ناهنجاری قبحزدایی گردد ابتدا بایستی نمادهای آن در جامعه به طرق مختلف عرضه گردد تا چشم مردم و آحاد جامعه به آنها عادت کند.
مانکنهای جاندار و بیجان!
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه امروزه ما در جامعه مان با دو نوع از مانکنها مواجه هستیم؛مانکنهای جان دار و مانکنهای بی جان! ، در ادامه می افزاید: مانکن های جاندار با گرفتن دستور از مراکز فرهنگی خارج از کشور و تحت تاثیر برنامه های ماهواره ای مثل «به نام زن» یا «شهرزاد ایرانی» و همچنین تحت تاثیر افکار فمنیسیتی گردانندگان مراکز ضد اسلامی، دینی و فرهنگی می باشند. این مانکن ها در خیابان ها با ظاهر و آرایشی غیر متعارف و با پوشاک بسیار زننده حرکت می کنند و متاسفانه برخی از دختران و زنان جامعه نیز از سر نا آگاهی از پشت پرده اصلی چنین تحرکاتی ، از این مانکن ها تقلید می کنند.
اما برخی دیگر از بانوان و دختران جامعه ما که با هوشیاری مسائل اجتماعی و فرهنگی روز جامعه را پیگیری و رصد می کنند متوجه هستند که این مانکن های جاندار عوامل و آلت دستهای ضد فرهنگی برای تحقق اهداف تهاجم فرهنگی در جنگ نرم و در دستان مدیران چنین تحرکاتی هستند.برنامه های فمنیستی که توسط شبکه های ماهوارهای تبلیغ می شود در ظاهر با هدف و نیت رسانیدن زنان به جایگاه و حقوق اجتماعی شان هستند اما در باطن با هدف پوشاندن تنه تنومند فرهنگ اسلامی حرکت و برنامه ریزی می کنند و متاسفانه بسیاری از نهادهای فرهنگی و متولی و صاحب مسئولیت جامعه ما هنوز در خواب غفلت به سر می برند.
گروه دیگری از مانکن ها ، مانکن های بی جان هستند که عمدتا در دهه دوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشورمان و در ویترین مغازه ها قرار گرفتند. در آن زمان ابتدا مانکن ها به صورت نیم تنه و با پایه های فلزی و البته بدون سر بودند. رفته رفته این موجودات گویی به دست مجسمه سازان ماهر و هدفمندی سیر تکامل و تطوری را پشت سر گذاشتند. کم کم قسمتی از پایین تنه آنها و سپس سری بر پیکر این مانکن ها گذاشته شد. بعد آرام آرام جنسیت این مانکنها بر اساس تغییرات ظاهری بدن انسان ها تعیین و ساخته شدند و لباسهایی با ظاهری نا مناسب و زننده بر تن آنها پوشانده شد.
حرکت خزنده مانکنها
دکتر ابهری همچنین خاطر نشان می کند: امروز دیگر دست اندرکاران این حرکت خزنده به مراحل بالاتری از شبیه سازی آنها بر اساس انسانها رسیدهاند، یعنی اجزای صورت مانکن های زن با آرایش های غیر متعارف و بسیار شدید رنگ آمیزی گردیده است و لباسهای چسبان و تنگ یا اصطلاحا اندامی بر تن آنها پوشانیده شده است!
از منظر جامعه شناسی و رفتار شناسی یک جوان و نوجوان به دلیل شرایط رسیدن به بلوغ می تواند حتی با دیدن یک مانکن یا یک عکس و تصویر بی جان تحریک شده و به تبع آن دچار انحراف اخلاقی و رفتاری گردد. شاید عده ای از کارشناسان شبه روشنفکر و تحت تاثیر و مرعوب فرهنگ غربی این سخنان را به سخره گرفته و آن را مورد هجمه قرار داده و بگویند شما فرزندان خود را درست تربیت کنید و نگران مانکن های زنده و بی جان نباشید و غصه آنها را نخورید! اینکه خانواده ها بایستی به فکر تعلیم و تربیت فرزندان خود باشند البته حرف درست و منطقی است؛ نهادهای آموزشی مثل مدارس نیز می بایستی که به عنوان تکمیل کننده و مکمل نقش تربیتی خانواده ها باشند.
وی افزود: اما نکته اینجاست که همین نوجوانان و جوانان که در آستانه بلوغ هستند حتی با بوی عطر یا روسری زنانه امکان تحریک شدن را دارند. البته این مبحث یک موضوع اثبات شده و علمی است که تنها مختص به جامعه و کشور ما نبوده و نیست. چه اینکه بسیاری از افراد «پدوفیل» یعنی کسانی که با لباس های زنانه تحریک جنسی و ارضا می شوند، تعداد و آمارشان در خارج از کشور و مشخصا در کشورهای غربی و اروپایی بسیار بیشتر از کشور ما می باشد. بنابراین ملاحظه می شود که تحریک جنسی افراد جامعه از خیابانها و مغازه ها به بهانه های نمایش لباس بر تن مانکن ها آغاز شده است.
مانکنهای بیجان تکمیل کننده مأموریت جاندارها!
این جامعه شناس همچنین می گوید: «مانکنیزم» به عنوان فرهنگ فاسد تبلیغ پوشاک در جامعه ما به نوعی تکمیل کننده مأموریت مانکن های زنده را بر عهده داشته و در حال پیمودن سیرتکاملی آنها می باشد. ضعف هوشیاری و کم کاری و فقدان مسئولیت پذیری در برخی از نهادها و دستگاههای مسئول باعث شده است تا برخی از فروشندگان و بوتیک های فروش لباس های زنانه به هر شکل و ترتیبی که دلشان می خواهد و به نظرشان ممکن است تامین کننده اهداف و اغراض مالی شان باشد، مانکن ها را آماده کرده و با پوشاندن انواع لباسهای زننده و چسبان آنها را در معرض دید عموم قرار می دهند.
بنابراین و از طریق همین رسانه اعلام میکنم که هر گونه انحراف رفتاری ناشی و نشأت گرفته از تحریکات جنسی برای پسران و دختران جامعه ما می تواند زمینه ساز فساد اخلاقی، همجنس گرایی و مشکلات روحی و روانی بسیاری باشد.
دکتر ابهری درباره بهترین راهکارهای مقابله با چنین پدیده زشت و زننده ای می گوید: در کنار آموزش های تربیتی در کنار خانواده و آموزش و پروش ، رسانه و نهادهای فرهنگی باید هو شیاری و سطح دانش لازم در زمینه های مختلف جوانان و نوجوانان را افزایش بدهند. از سوی دیگر لازم است که سازمانها و نهادهای دارای مسئولیت در مقابله با چنین پدیده هایی، جلوی اینگونه تحرکات و اتفاقات هدفمند و برنامه ریزی شده جهت به انحراف کشاندن مردم جامعه اسلامی مان را به صورت جدی و محکم بگیرند.
حجت الاسلام احمد سالک کاشانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره آسیب های فرهنگی و اجتماعی و نیز پدیده هایی مثل مانکنهای زن نما و ازدیاد آنها در ویترین مغازهها میگوید: یکی از طرق نفوذ استعمار در جوامع بشری، تسخیر اندیشه و فکر یک جامعه و گرفتن قدرت تحلیل و تفکر از مردم است که هر دوی این مسائل مباحث بسیار مهمی هستند. چه در حوزه صدا و چه در حوزه تصویر و آنت های ماهواره ای و … «بمبارانی» می کنند که مخاطب و بیننده با دیدن آن تصاویر و صحنه ها، قدرت تفکرش را از دست بدهد که این یک مسئله بسیار بسیار مهمی است.
نکته بعدی که مسئله مهم سوم است ، استمرار یک موضوع یا اتفاق در سطح جامعه به کمک ابزار رشد یافته در حوزه فنآوری و تبلیغات و پروپاگاندای وسیع رسانهای برای آحاد مردم جامعه فرهنگ سازی می شود. سپس همین موضوعات مورد نظر(مسائل ضد ارزشی و ناهنجاری های فرهنگی) به ارزش و هنجارهایی برای کل جامعه تبدیل می شوند که عمل نکردن افراد به آنها و یا عدم ارزشگذاری نسبت به آنها ضد ارزش و ناهنجاری تلقی می گردد!
سیاست منافقانه معروف نشان دادن منکر و بعکس
در نهایت نتیجه هر سه مسئله مورد اشاره در بالا یک چیز است و آن به تعبیر قرآنی «منکر جای معروف و معروف جای منکر را می گیرد». این سیاست منافقانه است و همانطور که قرآن به آن اشاره کرده است یک رفتار منافقانه است و باز در کلام وحی آمده است که یکی از طرق مورد استفاده منافقان بزک کردن منکر و معرفی آن به جای معروف است و بالعکس.
این نماینده مجلس در ادامه می گوید: راه حل مقابله با آسیب های اجتماعی چند مولفه دارد که اولین آنها مبارزه و مقابله با «علت» است. بنابراین می بایستی عوامل، مورد پایش و شناسایی قرار بگیرند. شناسایی عوامل یا همان «علتها» می تواند بخشی از روند مبارزه و مقابله ما با یک ناهنجاری و یا ضد ارزش باشد. ما نمی توانیم و نباید با معلول مبارزه کنیم، چه اینکه مبارزه با معلول خیلی دوامی ندارد و به نوعی مُسَکِّن و التیام دهنده مقطعی به حساب می آید اما مبارزه با «علت» در واقع ریشه کن کردن مجموعه عوامل دخیل در آسیب های اجتماعی و فرهنگی است. حالا این عوامل به وجود آورنده ناهنجاری ها می تواند داخلی یا خارجی باشد؛ به طور مثال ممکن است یکی از عوامل داخلی عدم اطلاع رسانی دینی به بدنه جامعه به شکل مستدل و مستند است. به کلام دیگر باید بر روی تمام این عوامل بررسی و تدقیق بیشتری صورت بگیرد.
آسیبهای فرهنگی شبکههای ماهوارهای
نکته دیگر در این زمینه شیوه های مبارزه با آسیب های فرهنگی و اجتماعی است. لازمه این مسئله شناخت جامع و کامل داشتن از آسیب های فرهنگی و اجتماعی است؛ الان بحثهای مختلفی پیرامون این موضوع هست و برخی کارشناسان و اهل فن آسیب های فرهنگی و اجتماعی را با تعداد محورهای مختلفی احصا کرده و می شمارند از جمله برخی ۴۰ محور، برخی ۵۲ محور و برخی دیگر ۱۱ محور اصلی را از جمله آسیب های فرهنگی و اجتماعی برمی شمارند.
در واقع شناسایی این آسیب ها مثل اعتیاد به موارد مخدر، بالا رفتن سن ازدواج ، طلاق و فروپاشی بنیان خانواده ها توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان که تعداد آنها در حدود ۱۰۰ شبکه ماهواره ای فارسی زبان است که با هدف قرار دادن ارزش ها و خانواده های مذهبی در صدد هستند حرکت و سرعت فروپاشی بنیان خانواده را هر چه بیشتر و سریعتر کنند.
از جمله مباحثی که توسط این شبکه ها در حد بسیار وسیعی تبلیغ می شود می توان به موضوعاتی مثل اینکه مدعی هستند جوانان باید خانه مجردی داشته باشند، ازدواج سپید انجام بدهند، طلاق موافقتی انجام بدهند و… که همه اینها مؤیِّد این نکته است که آسیب های اجتمای باید مورد شناسایی و احصا قرار بگیرند و این غیر از شناخت و شناسایی عوامل اصلی بحران زا است.
نکته بسیار مهم دیگر شیوه برخورد است که می بایستی مبتنی بر ارزش های دینی باشد.
حجت الاسلام سالک همچنین درباره نقش و وظایف دستگاههای دولتی و حاکمیتی در مقابله با مولفه های فساد در جامعه اظهار می دارد: بخش دیگر متوجه قانون است یعنی باید قوانینی شکل بگیرد که در مقابله با باندها و مراکزی که به زمینه های فساد دامن می زنند، با قدرت و محکم برخورد کند. به کلام بهتر مجلس ، قوه قضائیه و قوه مجریه بایستی برای مقابله در قالب شیوه های «دینی و قانونی» پای کار بیایند. اگر قانون داشته باشیم که اتفاقا داریم همانند قانون «عفاف و حجاب»؛ به ۲۵ دستگاه مختلف ابلاغ شده است و برای هر دستگاه مأموریت های خاصی تعریف و تعیین شده است، اما شما وضع ادارات ما را ببینید که چقدر فاسد است! هر اداره ای برای خودش و بر حسب سلیقه مدیرانش نوع ارتباطاتشان تنظیم شده و با دیگر ادارات و دستگاهها فرق می کند!
مشکلبزرگ «مجری»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه ما مشکلی که در این بحث و بخش داریم مشکل «مجری قانون» است، می افزاید: مجریان ما باید برای اجرای قوانین آموزش های لازمه را ببینند. اما با کمال تاسف اینگونه نیست! معمولا شخصی یا فردی را برای اجرای این موضوع به کار می گیرند اما بعد از مدتی متاسفانه کار رها می شود! مجری باید پای کار بایستد و قانون را بدون تنازل و موبه مو اجرا کند و تمام تبعاتش را قبول و برخورد کند و همچنین برای اجرای بهتر و صحیحتر قانون بستر سازی های لازمه را انجام بدهد، اما متاسفانه مجری انجام نمی دهد!
بنده یکسال نظارت بر قانون «عفاف و حجاب» در کمیسیون فرهنگی مجلس را بر عهده داشتم ضمن اخذ گزارش کتبی از اقدامات انجام شده در راستای اجرای این قانون تمامی مجریان دستگاههای مسئول را احضار کردیم و سپس گزارشهایشان را با اظهاراتشان تطبیق دادیم. در کمال تاسف و تعجب دیدیم برخی از مجریان دستگاهها اصلا خبری از محتوای گزارشی که داده بودند نداشتند! وقتی هم به آنها اعتراض می کردیم می گفتند که این گزارشها را برای ما نوشته اند و ما هم ضمن امضا آنها را برای شما ارسال کرده ایم! این موضوع خیلی نگران کننده است! و مفهومش این است که ما مشکل مجری قانون داریم!
وی خاطر نشان می کند: مجریان قانون ما ضمن دیدن دوره های آموزشی می بایستی که اسلام شناس باشند، باید جریان شناس و قانون شناس باشند تا بتوانند قانون را در این زمینه اجرا کنند. یکی از معضلات و مشکلات مهم ما عدم آشنایی مجریان با ضوابط قانونی به ویژه در مباحث و مسائل فرهنگی است! اصلاح شیوه ها نیز یکی از مسائل اساسی به حساب می آید. این اصلاح شیوه ها بخشی از آن متوجه قانون است به این معنی که قانون باید مورد پالایش قرار بگیرد و قوانین مثبت تقویت شوند و قوانین دست و پاگیر و مزاحم باید لغو شده و قوانین لازمه دیگر براساس نیاز روز، به روز شوند.
این سه مسئله در بحث پالایش قوانین باید صورت بگیرد که مجلس محترم هر سه این مباحث را به جهت تنظیم قوانین و صرفا در حوزه «اقتصاد مقاومتی» شروع کرده است که بنده فکر می کنم لازم است و باید در تمام زمینهها بخصوص در حوزه «فرهنگ» چنین اقداماتی صورت بگیرد.
نکته دیگر اینکه قدرت مقابله ما با امپراتوری رسانه ای و مطبوعاتی به طور طبیعی کمتر است، چه اینکه تعداد کشورها و نیز تعداد رسانه ها و تولیدات رسانه ای و فرهنگی آنها بسیار بیشتر از ماست و این یک معضلی است که ما داریم. الان لابی صهیونیزم در مطبوعات و فضای مجازی و مسائل مختلف تلاش زیادی را انجام می دهد و ضمن اختصاص بودجه های کلان و سنگین بالطبع کارهای سنگینی را انجام می دهد. اینها وجود دارد اما این مباحث به این معنا نیست که ما در گستره جنگ نرم و مقابله با آنها ضعیف باشیم.
سالک در ادامه می گوید: ما اگر سنگرهای خودمان را به همراه ابزارهای مقابله با جنگ نرم ساماندهی بکنیم می توانیم مقابله کنیم. چه اینکه بستر گسترش فرهنگ قرآنی در سرتاسر دنیا به سرعت در حال پیشرفت است و به همین علت بستر خوب و مناسبی را برای مانور دادن در اختیار داریم. منتها سیاستگذاری، هدایت و مدیریت در این زمینه موجب نگرانی است و نقص داریم!
فقدان وحدت رویه بین متولیان فرهنگی
الان مدیریت و متولیان مسائل فرهنگی در کشور متعدد هستند هر کدام از آنها متناسب با تخصص و نوع شناخت خودشان در این زمینه عمل می کنند و متاسفانه ما یک وحدت رویه بین مدیریت و متولیان فرهنگی در کشورمان کم داریم.
ما در حال حاضر سرگرم سازماندهی و سامان بخشی به مسائل و بخشهای مختلفی مثل امر به معروف و نهی از منکر و مسائل مرتبط با مسجد هستیم. ما معتقدیم همانطور که در جنگ تحمیلی نظامی و دفاع مقدس ۸ ساله مردم و مسئولان دستگاههای مختلف توانستند مقاومت جانانه ای از خودشان نشان بدهند امروز هم در مقابل این جنگ نرم که البته از نظر بازه زمانی طولانی تر از دفاع مقدس ۸ ساله ما هست با رعایت جوانب و رعایت مسائل مرتبط با آن می توانیم بایستیم و مبارزه کنیم.
این نماینده مجلس در تشریح وظایف نیروی انتظامی و اداره اماکن ناجا می گوید: این یکی از آن مشکلاتی است که عرض کردم! اگر مجری قانون و اماکن ناجا با قدرت و بر اساس قانون عمل کرده و برخورد کنند بسیاری از این مسائل جلوی شان گرفته می شود. یکی از مباحث و مسائلی که ما چند وقت اخیر در کمیسیو.ن فرهنگی مجلس با دوستان ناجا داشتیم همین بحث مانکن های پشت ویترین مغازه هاست که موضوع گزارش رسانه شما نیز هست. این مانکن ها از یک طرف و از نظر جنسی تحریک کننده جوانان و نوجوانان هستند و از طرف دیگر به دختران و جوانان جامعه ما یاد می دهند که چگونه باید لباس بپوشند!
به کلام دقیق تر این مانکن ها و پوشش هایشان به نوعی در نقش آموزش دهندگان رفتار خلاف قانون و ضد ارزش های جامعه اسلامی در ویترین مغازه ها هستند. این نکته وجود دارد و بارها در جلسات مختلف گفته شده است اما خب این آقایان هم یک بحثهایی در این زمینه دارند!
نگاه تساهلی دولت!
وی در پایان تاکید می کند: اما پیگیری این مسئله و مطالبه اجرای قانون از جانب رسانه ها یک مسئله مهم و قابل توجه است. نکته مهم دیگر در این بحث دولتها هستند، در دولت قبلی رئیس دولت جلوی گشت های ارشاد و چنین مباحثی را به نفع بدحجاب ها و بی حجاب ها گرفت. در دولت کنونی نیز یک نوع نگاه باز(که واژه دقیقترش داشتن نگاه تساهل و تسامح است) نسبت به مسائل اجتماعی وجود دارد! بنابراین اینجا هم با کمال تاسف یکسری برخوردها را ملاحظه و مشاهده می کنیم! آنچه که موجب نگه داشتن سنگ بر روی سنگ می شود، صرفا اجرای بدون تنازل قانون است.
با توجه به تمامی مباحث مطروحه در این زمینه تنها نتیجه ای که از صحبتهای کارشناسان و مسئولان قوه مقننه می توان گرفت این است که اولا ظهور مانکن های پشت ویترین مغازه ها امری برنامه ریزی شده و دارای عقبه داخلی و خارجی است.
فقدان اراده لازم برای برخورد با مظاهر فساد
نکته دوم اینکه دولت و ناجا به عنوان مسئولان و متولیان ذی مدخل در این بحث اصلا اراده ای برای برخورد با این مظاهر فساد و برهنگی ندارند، چه اینکه اگر غیر از این میبود شاهد گستاخی وقیحانه چند مغازه دار و بوتیک دار در گسترش فساد و برهنگی آن هم به بهانه کسب و کار نبودیم!
نکته سوم اینکه اگر دوستان و آقایان خودشان چنین نظر و اراده ای ندارند که ندارند راه را بر دیگر دلسوزان و دغدغه مندان ارزش های اسلام و دینی نبندند و به جای کارشکنی کردن در مسیر اجرای دستورات صریح شرعی و تاکیدات خداوند قهار و منتقم مبنی بر اجرای اصل امر به معروف و نهی از منکر توسط یکایک مسلمانان و کسانیکه شهادتین را بر زبان جاری کرده اند، متعرضین و افراد دین ستیزی که آمران به معروف و ناهیان از منکر را به شهادت می رسانند یا مورد جراحت و …. قرار می دهند را حداقل بر اساس یکی دیگر از وظایف ماهوی و ذاتی پلیس تحت تعقیب قرار بدهند! چه اینکه با انجام چنین کاری قطعا آسیبی به ژست شبه روشنفکری آقایان وارد نشده و نیروهای تحت امرشان نیز هیچ خطری متوجه شان نخواهد بود!
موضوع دیگر اینکه برخی از مسئولان ذی مدخل در این زمینه وقتی با مطالبه مردم و رسانه ها و نخبگان دلسوز جامعه مواجه می شوند ضمن اعلام همراهی با مردم می گویند که از جانب مسئولان بالادستی اجازه چنین اقدامی به آنها داده نمیشود! خب اگر چنین است و با توجه به کلام معصوم علیه السلام که میفرمایند وقتی توانایی انجام کار و مسئولیتی را که بر عهداه ات گذاشته اند نداری، ماندن در آن جایگاه خیانت است! ضمن اینکه دوستان مسئول و متولی باید بین تخطّی از خواست خلاف شرع و قانون مسئولان بالاتر نسبت به تساهل و تسامح در امور فرهنگی و دینی و یا تخطی از دستورات شارع مقدس و خداوند متعال یکی را انتخاب کنند. چه اینکه رفتار منافقانه زشت ترین کاری است که یک فرد می تواند انجام بدهد.