امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۱۲/۰۱
کد خبر : 1581
چاپ خبر :

سبدکالا خوب یا بد ؟!

سبدکالا خوب یا بد ؟!

حدودا بیش از یک هفته از زمان توزیع سبد کالا توسط دولت محترم می گذرد، سبد کالایی که به نیت وهدف کمک به اقشار جامعه در دستور کار دولت محترم قرارگرفت، به این منظور که کمکی باشد در سفره های مردم، همگام با تمام کشور در شهرستان ما نیز این حرکت شروع شد و درحال اجراست.

حال هرچه از زمان اجرای طرح توزیع سبد کالا میگذرد، نقاط ضعف وتبعات ناشی از این حرکت بیشتر خود را نمایان می کند که موجب بوجود آمدن اما و اگرهایی در سطح جامعه شده است؛ این نوشتار موضوع سبد کالا را از زوایای مختلف و دیدگاه مردمی مورد نقد وبررسی قرار داده است.
الف: اولین موضوعی که در مبحث سبد کالا بعنوان ایراد خود را نشان داد واز زبان مردم شنیده می شد؛نوع تعلق پذیری سبد کالا بود واینکه چگونه و بر چه مبنا وسازوکاری سبد کالا به افراد تعلق می گیرد. در بین سخنان مردم شنیده می شد که از تبعیض آمیز بودن و نا عادلانه بودن این موضوع گله مند بودند واین سوال در بین عموم مطرح بود که سبد کالا به خیلی از اقشار طبقه متوسط و پایین مانند گارگران، بازنشستگان و کشاورزان و… تعلق نگرفته و بالعکس به خیلی افراد که در درجه ای بالاتر قرار داشتند تعلق گرفته؟!
ب: موضوع بعدی که از کلام مردم بگوش می رسید این بود که آیا مقدار تخصیصی اقلامی که در سبد کالا گنجانده شده برای همه خانواده ها یکسان است؟ وآیا خانواده ای که فرضا هفت یا هشت نفر هستند با خانواده ای دو نفره در این طرح یکسان دیده شده اند و همه به یک مقدار سبد کالا دریافت میکنند؟ و یا نه به شکلی عادلانه توزیع می شود.
ج: موضوع دیگرعدم توجه به کرامت مردم شریف بود و باعث تکدی خاطر مردم شده بود؛ به عنوان مثال درشهر گلپایگان فقط یک مکان برای توزیع سبد کالا دیده شده،که این عدم تدبیر باعث ایجاد صف های طولانی و بروز مشکلات عدیده ای برای متقاضیان محترم دریافت سبد کالا ایجاد کرده و مکان دومی هم که مشخص شده بود فقط به قشر خاصی سبد کالا تحویل می داد.این در حالیست که مثلا در شهرهای کوچک مجاور و نزدیک به گلپایگان مانند تیران که شهر بسیار کوچکی هم از لحاظ وسعت وهم از نظر جمعیتی نسبت به گلپایگان است؛ چندین مکان و محل برای توزیع سبد کالا در نظر گرفته شده.
د: ازدیگرایراداتی که مردم عزیزرا سردرگم کرده نوع اطلاع رسانی طرح است. به صورتی که خیلی ازهموطنان نمی دانند که سبد کالا به آنها تعلق میگیرد یا نه ویا عده ای بدلیل کم سوادی که اغلب از قشر مستضعف جامعه هم هستند، خیال می کنند که به همه تعلق می گیرد وبدون اطلاع از اینکه آیا آنها مشمول طرح توزیع سبد کالا هستند یا نه مدت های زیادی را در صف های طولانی وخسته کننده سبد کالا منتظر می مانند و زمانی که نوبتشان می شود با این پاسخ مواجه می شوند که سبد کالا فعلا به آنها تعلق پیدا نکرده است که این موضوع علیرغم اینکه با کرامت مردم فهیم ما منافات دارد موجب نارضایتی عمومی مردم عزیزنیزمی شود.
و: کیفیت پایین سبد اختصاصی از دیگر ایراداتی است که مردم به این طرح می گیرند و موارد دیگری که همگان زیاد در جامعه می شنوند ومطرح می کنند. لذا این موضوعات همه و همه تا مسئولین هم نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند و نسبت به ایرادات طرح زبان به اعتراض بگشایند.
در نماز جمعه مورخ 18/11/92 امام جمعه محترم شهرستان انتقادات دلسوزانه و جدّیی را داشتند. ایشان در این باره اظهار داشتند :
یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور این بود که” شأن مردم بالاتر از این است که بخواهیم کمیته امدادی باآنها رفتار نماییم”لذا واجب است که اکنون هم شرایط مردم در نظر گرفته شود. چرا که مردم بار اولشان نیست که در صف می ایستند،آنها درصف های عهد کوپن و مرغ و تخم مرغ بودندهمچنین دولت باید مواظب باشد که دور نخوردوهوشیارانه عمل کند.
وی باتوجه به توزیع سبدکالایی دولت گفت: سبدکالایی که دولت تصمیم گرفت به مردم بدهد باید مدیریت شود واگر به من روحانی که حتی درس مدیریت برنامه ریزی را هم نخواندم این کار محول شده بود بهتر از این عمل می کردم.
خطیب جمعه گلپایگان ادامه داد: مسئولین مربوطه نباید تازمانی که زمینه توزیع فراهم می شد اقدامی می کردند که صف های طویل تشکیل شود و بیگانه ها هم ازاین شرایط سوءاستفاده کنند و بگویند این ها مردم نیازمند ایران هستند که نزدیک به راهپیمایی 22 بهمن سبدکالا به آنها تعلق گرفته است.
به هر حال امید است دولتمردان محترم که در اجرای این طرح کمک به مردم عزیز را دنبال می کنند و هدفی جز خدمت ندارند؛ بتوانند با توفیقات الهی در جهت رفع وبرطرف ساختن مشکلات و موانع موجود بر سر راه این طرح، در راستای منویات مقام معظم رهبری و اصول نظام و رضایت مردم گام بردارند.

 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی27888 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی27903 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی27918 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی28469 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی28476 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی28478 مدیرکل-درجلسه-شرکت-زراعی28486

عکاس وحید اعظمی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات