امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۲/۰۹/۱۷
کد خبر : 692
چاپ خبر :

سرمقاله-فرهنگ رانندگی در ترافیک فرهنگ !

 3g47oo5y98pramez6coc

طی گذشت چندین دهه از حضور وسایط نقلیه در شهرستان چقدر می توانیم ادعا کنیم از فرهنگ رانندگی و فرهنگ رعایت قوانین برخورداریم ؟!

شاید حدود 15 الی 20 سال پیش اگر مسئولین وقت و سیاست گذار توسعه شهری از علم آن برخوردار بودند و آینده را رصد می کردند ، امروز شاهد وضعیت اسف انگیز عبور و مرور خودروها با سختی و مشقت در خیابان های شهرمان نبودیم.

به راستی در کنار این وضعیت بسیار سخت رفته رفته تا ده سال آینده چه تصوری می توان از وضعیت ترافیکی شهرمان داشته باشیم ؟چه راه کارهایی مدیریت شهری و مسئولان فعلی آن دارند ؟ با توجه به تولید روز افزون خودرو و وارد شدن آن به عرصه چگونه می توان تسهیلات ایاب و ذهاب مردم را آسان کرد؟! این موضوع بسیار با اهمیت رفته رفته نیاز به ایجاد زیرساخت های  خود را دارد که می طلبد از همه اینک در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

در این گیر و دار موضوع مهمتری وجود دارد و آن فرهنگ رانندگی و رعایت آداب شهروندی است و جای خالی مهم آن در سطح شهر خالیست.تک تک افراد در جمع شدن با هم یک جامعه را مکی سازد و رفتار و کارهای همه افراد یک جامعه بر هم دیگر اثر می گذارد.

همانطور که تکنولوژی و علم پیشرفت می کند و برای آن آموزش و روش فراگیری می گذارند ، فرهنگ استفاده از آن نیز نیاز به آموزش دارد.

شخصی به نگارندگی گفت یکی از استادهای ما همیشه می گفت:اگر می خواهید اخلاق یک نفر دستتون بیاد،رانندگی او را ببینید!

 در این مبحث،وجود زیرساخت ها و کمبودها و استانداردهای وسایط نقلیه جداست و نباید آن را با بحث مهم فرهنگ رانندگی یکی دانست.هر وقت حرف از حقوق شهروندی میشه اولین چیزی که به خاطرمون میاد رانندگیه!

IMAGE634929797146361132

 در شهری چون گلپایگان که با پدیده های خاص ترافیکی سنگین و همانند تهران و شهر های بزرگ برخورد نداشته و می توان با یک برنامه ریزی آموزشی همگانی برخی از معضلات را رفع کرد،چرا برنامه ریزی صورت نمی گیرد؟

 البته بخش عمده آن به خود شهروندان بر می گردد و یک بخش دیگر آن متولیان امر هستند.چرا شهری کوچک که توان کنترل وجود دارد پیگیری رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ضعیف است؟

چرا رانندگان وسایط نقلیه عمومی برای سوار کردن یک مسافر به خود اجازه می دهند به راحتی حقوق دیگران را زیر پا گذاشته هر کجا که می خواهند به ایستند؟و اصلاً توجهی به اطراف خود ندارند.چرا در مراکز شلوغ و پر ترافیک شهر در مواقع شبانه روز خصوصاً غروب تردد آنچنان سنگین می شود که انسان رغبت حرکت در این مراکز را ندارد ؟چرا در مرکزی که عملاً تابلوی توقف مطلقاً ممنوع نصب شده به راحتی رانندگان اجازه می دهند پارک کرده و انگار نه انگار که اینکار باعث اختلال در عبور و مرور شهروندان می شود ؟

 در زمانی که تصادفات زیاد شده و بحث عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی توسط مردم مطرح می شود،اولین نکته افزایش جریمه ها را مسئولان مطرح می کنند و شاید بتوان گفت این بحث آخر است و باعث بازدارندگی است ولی موضوع مهم فرهنگ است و تا زمانیکه آحاد مردم جامعه این مسئله را برای خود حل نکنند جریمه ها نیز سنگین شود دردی را دوا نخواهد کرد.

 مگر چند سال پیش بعد از این همه بحث و جدل در مجلس،جرایم افزایش پیدا نکرد؟آیا عملاً اتفاقی رخ داد؟طی یک نظرسنجی توسط مراکز مطالعاتی حدود 90 درصد از سوال کنندگان رعایت نکردن قوانین رانندگی را عامل اصلی تصادفات عنوان کردند و چند که راجع به این موضوع مسائل زیادی وجود دارد ولی تا متولیان امر برنامه ریزی مناسبی را برای بالا بردن فرهنگ رانندگی نداشته باشند همچنان این موضوع در ترافیک باقی خواهد ماند.

م.ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات