لزوم دعا برای حضرت مهدی (عج) 4
درشماره قبل پرداخته شد به بخشی از چرایی غیبت امام عصر(عج) وتاخیر درظهور ایشان واشاره داشتیم که اگر مردم ومحبین ائمه معصومین(ع)نقش خودشان را صحیح ایفا می کردند بسیاری از فجایع در حق خاندان اهلبیت(ع)و مرارتها وسختی های محبین و پیروان صورت نمی پذیرفت و یا از بین می رفت.
ما دراین سلسله مباحث در نظر داریم که به جای تحلیل های شخصی از بیانات گهر بار معصومین(ع)استفاده کنیم؛بیانات واحادیثی که بعضا مغفول مانده وتدبر وتعمق لازم در آن صورت نپذیرفته است واز خود خوانندگان محترم دعوت می کنیم که باتوجه به مباحث و موضوعات ارائه شده در شماره های قبلی و مباحث مطروحه در این شماره و شماره های بعدی،تحلیل لازمه را به عمل آورند و درصورت امکان آنرا به جامعه دینی مان تعمیم دهند وبازنشر کنند.
آیا براستی دیگر وقت آن نشده به فکر بیافتیم وبا یک تلاش وخیزش همگانی،خود وعالم را از این ذلالت ننگین که بشر در آن گرفتار شده نجات دهیم؟ذلالتی که قطعا با ظهورموفورالسرورامام مهدی(عج)به پایان می رسد ودوران طلایی انساییت وعقلانیت درسراسر گیتی آغاز می گردد.پس همه باهم دعا می کنیم:اللهم عجل لولیک الفرج.
دلیلی دیگرازعلل تاخیر در ظهور حضرت ولی عصر(عج) که مردم واعمال آنها مسبب آنست:-دراین حدیث سعی شده به جهت تسهیل وتفهیم بهتر موضوع توضیحاتی نیز در داخل پرانتز داده شود-.
…محمودبن لبید گفت:به فاطمه زهرا(س)گفتم:سرورم من مساله ای از شما سوال می کنم که سینه ام نسبت به آن آرام نمی گیرد.
حضرت فرمود:بپرس.
گفتم:آیارسول خدا(ص)قبل از وفاتش به صراحت علی(ع)رابه امامت منصوب فرمود؟
حضرت فرمود:واعجبا!(جای تعجب بسیار است)آیا روزغدیرخم را فراموش کردید؟(که چگونه علی(ع)را به امامت منصوب فرمود؟)
عرض کردم:درست است که در غدیرخم چنین بود ولی من می خواهم یکی از آن سخنان خصوصی راکه رسول خدا(ص)دراین باره به شما فرموده،بگویید.
حضرت فرمود:«خداراشاهد می گیرم که شنیدم می فرمود:علی بهترین کسی است که بجای خودم در میان شما باقی می گذارم واوست امام و خلیفه بعداز من،ونیزدو فرزندم(حسن وحسین)و نُه فرزند حسین(ع)که پیشوایان شایسته اند،اگرازآنهاپیروی نمودید آنانراهدایت کننده وهدایت شده خواهید یافت واگر به خلاف آنان حرکت کنید ومخالفت نمایید تا روز قیامت بین شما اختلاف خواهد بود.»
عرض کردم :سرورم پس چرا علی(ع)حق خود را نگرفت؟ حضرت فرمود:ای ابا عمر(کنیه محمودبن لبید)بدان رسول خدا(ص)فرمود:مَثَل امام(یا مَثَل علی(ع)تردید از راویست)مَثَلِ کعبه است که باید مردم به سراغ او بروند،نه او به سراغ مردم برود.(زیرامردم باید قدرعلم وعصمت اورا بدانند و اگر چنین باشد چون تشنه ای به سراغ آب خواهند رفت ونه آب به سراغ آنها بیاید.اگر انسان تشنه نباشد بسوی آب نخواهد رفت؛حتی اگر آبرا جلوی دهان او بگیرند نخواهد خورد.پس وقتی مردم تشنه علم وعصمت امام(ع)نیستند،صحیح نیست امام،با آن عظمت و جایگاه ؛خود را به آنان عرضه نماید و آنان نیزقدر این آب را ندانسته و آنرا به زمین می ریزند.)
سپس فرمود:(از اینجا به بعد مطلب اصلی مورد بحث ما ذکر شده است)
«بخدا قسم اگر این مردم حق را به اهلش واگذار می کردند وبدنبال خاندان پیامبرشان حرکت می نمودند حتی دو نفر یافت نمی شدند که درباره خدا باهم اختلاف داشته باشند!!»(یعنی ما اهل بیت مردم را چنان با حقایق وحی و با پروردگار عالم آشنا می نمودیم که همه جهانیان یکتا پرست می شدند)
(و سپس فرمود:)«وهمانا امامی پس از امام دیگر حکومت حق را بدست می گرفت تا قائم(عج)ما که نهمین،از فرزندان حسین است خروج نماید.»انگاه حضرت فاطمه زهرا(س)فرمود:«ولی آنها،امام قرار دادند کسی را که خدا اورا عقب قرار داده بود؛وعقب قرار دادند کسی را که خداوند اورا جلو انداخته بود تا آنکه رسول خدا(ص)به خاک سپرده شد.(یعنی درهمین فاصله کوتاه مهمترین وصیت رسول خدا(ص)و پایه اسلام که رهبری اهلبیت عصمت برجامعه اسلامی بود را پایمال نمودند.)وانتخاب کردند به شهوات ونظرات خود آنچه را انتخاب کرند،نابودی و مرگ برآنان…»
خدا چه فرمود،ولی آنان همانطور که خدای سبحان در این آیه شریفه فرموده است که:این چشم های ظاهرشان نیست که کور و کر است و چیزی نمی فهمند»(ایه 46سوره حج)هیهات چه دور هستند از حقیقت و آرزوهایشان را در دنیا گسترش و اجل و مرگ خود را فراموش نموده اند«پس نابود و هلاک شوند و خدا اعمالشان را ضایع و تباه سازد.»(آیه8سوره محمد)خدایا به تو پناه می برم از ستمکاری پس از سرگردانی.(عوالم.مجلد فاطمه الزهرا(س)عن کفایه الاثر.ص197،وبحار الانوار.ج.36ص352وغایه المرام.ص.96)
مهدی وحیدی