چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

آخوندی باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن شده و باید پاسخگو باشد/ مجلس به داد مردم برسد

آخوندی باعث افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن شده و باید پاسخگو باشد/ مجلس  به داد مردم برسد

مصطفی رحیمی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور

 با اشاره به افزایش قیمت مسکن و اجاره گفت: متاسفانه افزایش چند برابری قیمت مسکن باعث شده که از نظر اقتصادی فشار زیادی روی مردم جامعه به خصوص قشر متوسط و رو به پایین بیاید؛ چون هزینه مسکن به طور میانگین حدود 50 درصد از سبد هزینه خانوار را شامل می شود که البته این درصد در شهرهای بزرگ مانند تهران بیشتر است. بنابراین قیمت مسکن اثر مستقیم و جدی بر روی معیشت خانوارها به خصوص دهک های پایین جامعه دارد.

 دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی ادامه داد: در دولت های نهم و دهم در طول 8 سال حدود 6 میلیون خانه توسط دولت ساخته شد. این درحالی است که در دولت به اصطلاح تدبیر و امید این عدد به شدت کمتر است و برخی آمار ساخت مسکن را کمتر از 1 میلیون می دانند.

وی افزود: وقتی وزیر سابق راه و شهرسازی این دولت، نساختن یک خانه در دوران وزارت خود را، افتخار می‌داند، چه توقعی از این دولت می‌توان داشت؟ این در صورتی است که اصل 31 قانون اساسی داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر ایرانی می داند و دولت را موظف به ساخت مسکن برای خانوارها با اولویت آنهایی که نیازمند هستند، کرده است.

این فعال دانشجویی گفت: نتیجه تصمیمات اشتباه در دولت را الان می‌بینیم که بخشی از این افزایش قیمت ها به خاطر نبودن تناسب بین عرضه و تقاضا در بازار است. آقای آخوندی به عنوان کسی که در زمان مسئولیت، تصمیماتش باعث افزایش سرسام آور قیمت امروز مسکن است، باید به دستگاه های نظارتی پاسخگو باشد.

وی اضافه کرد: جدای از این مسائل، علت دیگری که باعث افزایش قیمت‌ها در مسکن شده وجود نرخ بالای نقدینگی است. هرچند که اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی تا حدودی می‌تواند باعث کاهش قیمت مسکن شود اما این درمان موقتی است و برای بلند مدت باید چاره دیگری اندیشید.

رحیمی یادآور شد: بنده معتقدم علاوه بر ساخت مسکن، تنها راه کنترل نقدینگی در بازار مسکن و سایر بازارهای غیرمولد و در نتیجه کاهش قیمت آنها، مالیات بر عایدی سرمایه است. متاسفانه نبود مالیات بر بازارهای غیر مولد به خصوص بازار مسکن باعث شده تا این بازارها، بازارهایی جذاب برای سرمایه داران شود و در حوزه مسکن می بینیم که مسکن از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: آمار معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به خوبی گویای این مسئله است که گفتند 2 و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در کشور داریم، چون کسی که سرمایه دار است خانه را خریداری کرده و نگه داشته تا گران شود و بعد بفروشد.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی تصریح کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بیش از 50 کشور جهان در حال اجراست. کشور هایی مثل آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، ژاپن و… کشورهایی هستند که این قانون را اجرا کرده اند و بازخورد مثبتی هم از آن گرفته اند.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال کاهش قیمت مسکن و درصد آن در سبد هزینه‌های خانوار هستیم تا سطح رفاه مردم افزایش یابد، باید قانون مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اجرا شود و امیدواریم مجلس یازدهم که امید مردم است، این قانون را تصویب و بر اجرای درست آن نظارت داشته باشد؛ و به داد مردم برسد چرا که اگر این اتفاق بیفتد به جای اینکه حجم بالای نقدینگی به سمت خرید مسکن برود، به سمت ساخت مسکن می رود و این خودش باعث افزایش ساخت و ساز مسکن در کشور و جهش تولید در حوزه های مرتبط با مسکن خواهد شد.

رحیمی گفت: با این اقدام ان شاءالله حجم بالای نقدینگی کشور که حقیقتا یک تهدید برای کشور به حساب می‌آید تبدیل به فرصتی می شود تا بتوان وضع معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی را بهبود ببخشد.

منبع فارس

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 121889 و در روز دوشنبه 2 تیر 1399 ساعت ۱۶:۳۱:۰۷
2024 copyright.