چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

صوفی: “تعدیل تعهدات در برجام” هشدار جدی ایران به اروپاست/ آمریکا شرایط جنگ را ندارد

به گزارش خبرگزاری بیان علی صوفی دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات   درباره اقدام اخیر دولت در کاهش تعهدات برجامی گفت: برجام توافقنامه‌ای چندجانبه و بین‌المللی با پشتوانه قطعنامه‌ سازمان ملل بود که در سالهای اخیر کمتر توافقنامه بین‌المللی به این استحکام به امضا رسیده بود.

وی افزود: اما آنچه اتفاق افتاد این بود که یکی از اعضا در اقدامی غیرقانونی و بدون اینکه با مجازات عملی از سوی دیگر اعضای برجام روبه‌رو شود، از این توافقنامه خارج شد.

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات با بیان اینکه متأسفانه کشورهای حاضر در برجام در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا از این توافقنامه تنها به ابراز تأسف بسنده کردند گفت: خروج آمریکا از برجام هیچ‌گونه عواقبی برای این کشور به‌همراه نداشت و طبعاً این مسئله دولت آمریکا را برای ادامه اقدامات غیرقانونی علیه ملت و دولت ایران ترغیب کرد.

بیشتر بخوانید

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: آمریکا نه‌تنها از برجام خارج شد بلکه شدیدترین دشمنی‌ها را علیه ایران اعمال کرد که این اقدامات نه در راستای منافع ملی آمریکا بلکه در راستای منافع رژیم صهیونیستی، منافقین، سعودی‌ها و گروه‌های تروریستی فعال در منطقه بوده است.

صوفی تأکید کرد:‌ انتظار از کشورهای 1+4، پس از لغو معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت از ایران این بود که علیه این اقدام آمریکا واکنش عملی نشان دهند ولی نه‌تنها این‌طور نشد بلکه آمریکا را در اقدامات ضد‌ایرانی همراهی نیز کردند و در واقع در مجازات مظلوم برای ظالم کمک و  زمینه اشاعه تروریسم در سطح بین‌الملل را فراهم کردند.

وی گفت: اگر قرار باشد تنها ایران به تعهدات خود ذیل برجام  پایبند بماند و دیگر کشورهای عضو آن التزامی برای اجرای تعهدات‌شان نداشته باشند، این مسئله به‌شکل پیش‌فرض موجب پایان عمر برجام می‌شود، بنابراین لازم بود که ایران این هشدار را به طرف مقابل بدهد که در صورت ادامه این شرایط، تعهدات ایران نیز یک به یک تعدیل می‌شود.

**آمریکا به‌هیچ‌وجه در شرایطی نیست که درگیر جنگ با ایران شود

صوفی در پاسخ به این سؤال که با توجه به رویکرد سیاست خارجی دولت دولت در این سالها، اگر اتحادیه اروپا پس از اتمام مهلت  60 روزه نیز اهتمامی به انجام تعهدات برجامی خود نداشته باشد، آیا  تعدیل تعهدات ایران به‌ویژه در بعد کاهش محدودیت‌های غنی‌سازی اورانیم محقق می‌شود؟ اظهار داشت: بله، بنده فکر می‌کنم دولت این کار را انجام می‌دهد و در واقع به نقطه‌ای می‌رسیم که یک رویارویی جدی میان ایران و آمریکا شکل می‌گیرد.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به طرح مجدد مسئله  جنگ و صلح توسط برخی رسانه‌ها و نشریات نزدیک به جریان اصلاحات در روزهای اخیر گفت:‌ آمریکا به هیچ وجه در شرایطی نیست که  خود را درگیر  جنگ مستقیم آن هم با کشوری مانند ایران کند. ایران یک کشور سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده منطقه است و این‌طور نیست که سرنوشت ایران تنها به خودش وابسته باشد.

وی افزود: ایران در مبارزه با جریان‌های تروریستی در سالهای اخیر کنار مردم کشورهای منطقه همچون سوریه، عراق، لبنان، یمن و افغانستان قرار داشته و متحمل هزینه‌‌هایی نیز  شده است، بنابراین مظلومین منطقه، ایران را دژ محکم مبارزه با قدرت‌ها و ظالمان جهانی می‌دانند و طبعاً درگیری آمریکا با چنین پایگاه و دژ اجتماعی محکمی در منطقه برای او هزینه‌های بسیار سنگینی خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به مشکلات داخلی عدیده دولت آمریکا و همچنین محاصره رژیم صهیونیستی در داخل مرزهایش،  در صورت اقدام نظامی علیه ایران، کشورهای مرتجع حاشیه خلیج فارس که آمریکا را ترغیب به جنگ با ایران می‌کنند نیز از این مسئله آسیب جدی خواهند دید و در واقع تهدید ایران تبدیل به تهدید کل منطقه می‌شود.

منبع: تسنیم

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 120881 و در روز شنبه 21 اردیبهشت 1398 ساعت ۱۵:۳۷:۱۶
2024 copyright.