چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

◀️راه درمان شیدایی فضای سایبر نیست

به گزارش خبرگزاری بیان  یکبار دیگر حدود سه سال پیش در مورد بیماری اختلال دوقطبی درفضای سیاسی مطلبی را به نگارش در آوردیم و متذکر شدیم که اصولاً این بیماری می تواند نوعی بیماری روانی باشد که در آن حالت شما میان شیدایی و افسردگی در نوسان است. در فاصله میان این دوره ها شما دوره های سالم را دارید. این حالتها، فاز شادی و شعف ، فاز شیفتگی و شیدایی و فاز افسردگی خوانده میشوند. آمیزه های گوناگونی از این حالتها وجود دارند که به گروه های مختلف بیماری اختلال دوقطبی تقسیم میشوند. اختلال دو قطبی میتواند ناشی از حوادث بیرونی باشد مانند استرس، و فشارهای روحی عمومی و در دوران نوجوانی شروع به ظاهر شدن میکند. این بیماری تا آخر عمر باقی میماند. خطر اینکه یک فرد در طول زندگی خودگرفتار بیماری اختلال دوقطبی شود چیزی بین یک تا دو درصد است و در سراسر جهان به یک اندازه شایع است. بیماری اختلال دوقطبی یک بیماری ژنتیک است و بر روی کارکرد مغز تاثیر میگذارد.

? حالا این بیماری را اضافه کنید با بیماری دیده شدن از دید روان‌شناسی، توجه‌طلبی از نیازهای طبیعی و بخشی از الزامات زندگی اجتماعی آدمی است .

کسب وجهه اجتماعی نوعی تایید خویشتن است، چرا که افراد اگر دریابند که دیگرانی هستند که آرا و رفتار آنها را مورد تایید یا الگو قرار می‌دهند، به شکلی حس تایید خودشان تقویت می‌شود.

اما مشکل از زمانی بروز می کند که فرد برای جلب توجه به هر روشی حتی نادرست دست می زند . فضای مجازی این امکان را به صاحبان شخصیت‌های سرکوب شده یا نادیده انگاشته شده می‌دهد که سهل‌تر و سریع‌تر مخاطبان خویش را پیدا کنند و با لوازمی که در اختیارشان می‌گذارد خودشان را به تعداد بیشتری مخاطب عرضه کنند و از افزایش دنبال کننده ها و لایک‌هایشان لذت ببرند و اقناع شوند .

از مواردی که برخی از این افراد در آن استعداد ویژه‌ای دارند، طنازی و لطیفه‌گویی و لطیفه سازی است؛ اما گاهی این استعداد از حد فراتر می‌رود و به مسخره کردن می‌رسد. کافی است کمی صفحه اینستاگرام خود را بالا و پایین کنید تا با حجم انبوه پسران روسری به سر و خود کم بین مواجه شوید که خود به کارگردان‌هایی تبدیل شده اند که از هر موضوعی سوژه خنده می‌سازند و سریع آن را تبدیل به فیلم کوتاه می‌کنند و اتفاقاً با استقبال هم مواجه می‌شوند. این امر در ابتدا شاید جالب به نظر برسد؛ اما همین سرگرمی جالب وقتی ادامه پیدا می‌کند، به لودگی می‌رسد و باعث مرزشکنی و عرف‌شکنی‌های زیادی می‌شود.

فضای مجازی آدمها را سطحی می کندبزرگ‌ترین آسیبی که سوغات رسانه و فضای مجازی به‌حساب می‌آید، سطحی شدن آدم‌هاست. فضای مجازی کم‌کم از ما نسلی می‌سازد که حوصله ندارد کتاب به دست بگیرد و ساعت‌ها محو صفحات کاغذی آن بشود و یا اینکه ساعت‌ها درباره یک موضوع علمی حرف بزند، بخواند و آن را دنبال کند و برای همین روزبه‌روز تیراژ کتاب‌ها پایین می‌آید و افراد کمتر حوصله مطالعه عمیق دارند و ترجیح می‌دهند ساعت‌ها وقت خود را بین صفحات مختلف شبکه‌های مجازی سپری کنند تا اینکه نصف همان زمان را به کتاب خواندن یا حتی شنیدن یک کنفرانس علمی بگذرانند. فضای مجازی به ندرت مطالعه عمیق را از بین میبرد و در عوض مطالعه سطحی انبوه را جایگزین می کند! وخطر آنجا بیشتر می شود که به دلیل نداشتن #سواد_رسانه عنان کار سپرده شود به دست این بیماران روانی . که از جمله علایم آن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
سرخوشی
اعتماد به نفس کاذب
قدرت قضاوت ضعیف
گفتار سریع
رفتار پرخاشگرانه
تحریک پذیری
پریشانی زود هنگام
استفاده بی دقت و خطرناک مواد مخدر و یا الکل
غیبت مکرر در مدرسه یا محل کار
توهمات و یا فرار از واقعیت (سایکوز)
عملکرد ضعیف در محل کار یا مدرسه
و…..
? اینکه رسانه در راه روشنگری و نشان دادن راه خیر وشر گام بردارد حتما جزء ذات آن است .روز گذشته درپی شهادت یک طلبه به دست یکی از همین افراد نشان داد باید بیشتر نسبت به این اشخاص دقت به عمل آورد و شاهد بودیم که در شهرستان نیز عده ای به عنوان فعال اجتماعی مشابه همان رفتار را به اشتراک گذاشته و این نگرانی ها را بیشتر می کند بنابراین باید یا به درمان این افراد پرداخت ویا دستگاههای مسئول به وظیفه خود عمل کنند ، البته انتظار پرخاشگری و توهین از این دست افراد دور از انتظار نیست و کاملا طبیعی است .

♦️راه درمان این افراد همدم شدن یا در حالت عصبانیت جواب دادن به مانند خودشان نیست توصیه می شود درپاسخ به برخی رفتارهای نابهنجار این افراد اول باید سعه صدر داشت و در گام دوم برای درمان بیمارفرد را حتماً تحت نظر متخصص قرار داد . معمولاً برای درمان این اختلال از داروهای تثبیت کننده خلق و خو، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد افسردگی که می توانند بیماری فرد را کنترل کنند استفاده می کنند . واگر نشد گام آخر …
محمد ولایتی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 120750 و در روز پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 ساعت ۱۵:۵۹:۳۸
2024 copyright.