امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۸/۱۲
کد خبر : 118766
چاپ خبر :

نیویورک تایمز: تحریم‌های آمریکا علیه کشورها پیروزی چندانی نداشته است

نیویورک تایمز با اشاره به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران نوشت: این تحریم‌ها بخشی از علاقه ترامپ به استفاده از ابزارهای اقتصادی است تا به اهداف سیاست خارجی خود برسد ولی تحریم‌ها علیه روسیه، ونزوئلا و کره شمالی پیروزی‌های چندانی برایش نداشته است.

به گزارش خبرگزاری بیان  به نقل از نیویورک تایمز، دولت ترامپ در روز جمعه اعلام کرد که هشت کشور را از تحریم‌های بی‌رحمانه علیه تهران معاف می کند. با این کار وعده خود برای مجازات اقتصادی ایران را تضعیف و اختلاف عمیقش با متحدان اروپایی را تشدید کرد .
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا 8 کشوری که معافیت 6 ماه گرفته اند را مشخص نکرد ولی یک مقام ارشد اطمینان داد که هند، کره جنوبی، ژاپن و چین جزو این کشور ها هستند. اینها همه از بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران هستند .
پمپئو گفت اتحادیه اروپا که اخیراً ساخت یک کانال اقتصادی برای ادامه معاملات مالی با ایران را اعلام کرده است به عنوان یک مجموعه واحد جزو گیرنده‌های این معافیت نیست .
وعده این تحریم ها در ماه مه داده شده بود، زمانی که ترامپ اعلام کرد آمریکا از برجام کناره گیری می کند .
این معافیت ها در روز جمعه اعلام شدند یعنی در آستانه 5 نوامبر، مهلت کشورها برای توقف واردات کالاهای ایرانی یا مواجهه با مجازات های مالی و چند روز قبل از انتخابات میان دوره ای حساس آمریکا که دولت ترامپ به دنبال تحریک جمهوری‌خواهان حامی سیاست خارجی سرسختانه خود است .
مایک پمپئو گفت این معافیت ها فقط به 8 کشور داده شده است فقط به خاطر اینکه واردات نفت از ایران را به طرز قابل توجهی کاهش داده‌اند و در زمینه‌های دیگر هم همکاری داشته اند. او گفت:« دو تا از این کشورها قرار است طی چند هفته آینده واردات خود از ایران را متوقف کنند و همه آنها باید در انتهای این 6 ماه دوباره برای تمدید معافیت ها درخواست دهند» .
هند و چین احتمالا هرگز واردات نفت از ایران را متوقف نمی‌کنند. پیتر هرل، یک متخصص تحریم‌ها در دولت اوباما گفت:« این معافیت ها کمک میکنند درد برخورد با تحریم‌ها کمتر شود. همچنین به کنترل قیمت نفت پیش از انتخابات میان دوره ای در روز سه شنبه کمک می کنند» .
تحریم‌ها و عدم اعطای معافیت به اروپایی ها به شدت روابط دو سوی اقیانوس اطلس را به خطر می اندازد. این روابط تا الان هم آسیب دیده اند. اکثر شرکت های بزرگ اروپایی پیش از آغاز تحریم های ایران از این کشور خارج شدند ولی دیپلمات‌های اروپایی در روز جمعه ادعا کردند که به تلاش برای حفظ تجارت قانونی با تهران ادامه می دهند .
ایران همچنان بخشی از قرارداد اتمی است که در سال 2015 با حضور آمریکا، فرانسه،انگلیس، آلمان، روسیه و چین امضا شد. بازرسان بین المللی به این نتیجه رسیدند که تهران به این قرارداد پایبند مانده است و سلاح اتمی نمی سازد و مقامات اروپایی اعلام کردند که این قرارداد برای امنیت ملی آنها حیاتی است . این تحریم‌ها بیش از 700 کسب و کار، اشخاص حقیقی و سایر شرکت ها شامل بخش نفت، بانکداری، کشتیرانی، کشتی سازی و بیمه را شامل می‌شوند. این تحریم ها در روز دوشنبه اجرایی می‌شوند و در روز جمعه به طور مشترک توسط پمپئو و منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام شدند .
گروه‌های صلح جهانی این تحریم‌ها را آخرین قدم یک کمپین حساب شده توسط کاخ سفید برای تحریک جنگ با ایران می‌دانند .
اطلاعیه روز جمعه بخشی از علاقه ترامپ به استفاده از ابزارهای اقتصادی مثل عوارض و تحریم است تا به اهداف سیاست خارجی خود برسد. ولی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ونزوئلا و کره شمالی پیروزی‌های چندانی برایش نداشته است .

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات