امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۸/۱۲
کد خبر : 118835
چاپ خبر :

دولت «اعتدال»؛ از حمله به شعارهای انقلابی تا تمسّک به آنها

با از دست رفتن شانس توافق با کدخدا و بازگشت تحریم‌ها، دولت دنبال پایگاه در درون طیف‌هایی است که سال‌های گذشته، آن‌ها را با این ادعا که «از جیب مردم شعار می‌دهند»، از خود رانده است.

به گزارش خبرگزاری بیان مرتضی علیزاده ـ‌ همان کاندیدایی که هنگام مبارزات انتخاباتی گفته بود: «انقلابی بودن به معنای گفتن سخن درشت و شعار بلندتر نیست»،‌ چهارشنبه گذشته و تنها پس از گذشت ۱۷ ماه و البته این بار در کسوت رئیس‌جمهور عنوان داشت: «همواره 13 آبان روز مقصر بودن و جانی بودن آمریکا در تاریخ بوده است و امسال هم 13 آبان به معنای یک ظلم جدید از طرف آمریکایی‌هاست، ولی ملت ایران در همه مواقع ایستادگی کرده و در این 13 آبان نیز  ایستادگی خواهد کرد».

حسن روحانی که اردیبهشت ۹۴ در سخنرانی عمومی در جریان سفر استانی پرسیده بود: «آیا کسی اجازه دارد برای اینکه سخن درشت و شعاری تند و بی‌خاصیت بزند، دست در جیب مردم کند؟ و اموال آنها را بردارد؟ و زندگی‌شان را از هم بپاشاند؟» و بعد، خود، پاسخ داده بود: «اگر کسی می‌خواهد شعاری دهد باید از جیب خودش هزینه دهد نه از جیب ملت» و تیر ۹۵ هم مشابه آن را در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان مطرح کرده بود، آبان ۹۷ با لحنی شبیه به شعارهای انقلابی می‌گوید: «مردم با قاطعیت بدانند که دولت از این تهدیدات آمریکا هراسی ندارد».

از حسن روحانی و اعضای کابینه‌اش طی سال‌های قبل، موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای زیادی در ایام منتهی به ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در خاطره‌ها باقی نمانده است و حتی گزارش‌ها حاکی از آن بود که برخی سال‌ها مانند سال ۹۵ هیچ یک از وزرا در ویژه‌ مراسم این روز شرکت نکردند، اما امسال ظاهراً قضیه فرق می‌کند و روحانی نه تنها خود،‌ احساس می‌کند که باید از ظرفیت تاریخی ۱۳ آبان برای مقابله با شانتاژ روانی اِعمال مجدد تحریم‌های آمریکا در این روز بیشتر بهره ببرد، بلکه گویا به دولتمردان خود هم در این باره چراغ سبز نشان داده است.


حسن روحانی که پنج سال «شعار»های مخالفان سیاست خارجی دولتش را مورد عتاب قرار می‌داد، خود، این روزها از ضرورت ایستادگی در برابر دشمن می‌گوید

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیأت دولت درباره بزرگداشت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: ما امسال 13 آبان را با شکوه تر برگزار خواهیم کرد و این روز را با «صدای بلندتری» به جهانیان اعلام کنیم.

وی تصریح داشت: 13 آبان برای ما یادآور ظلم و ستم آمریکا است. امسال این مراسم را باشکوهتر برگزار خواهیم کرد و برنامه‌ریزی صورت گرفته است تا 13 آبان در سراسر کشور جدی و با شکوه‌تر برگزار شود.

به نظر می‌رسد دولتی که در سال‌های گذشته برای انعکاس حداقلی ویژه‌مراسم‌‌های سالروز تسخیر لانه جاسوسی تلاش می‌کرد، امسال بی‌میل نیست که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ۱۳۹۷ باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته در مورد اهمیت روز 13 آبان به خبرنگاران خاطرنشان کرد: 13 آبان همواره برای مردم ایران نماد عزت و غیرت ملی بوده است،  به نوعی ۱۳ آبان در حافظه ملی مردم ما جا پیدا کرده است.وزیر کشور با اشاره به موعد بازگشت دومین دور تحریم‌های آمریکا گفت: آمریکا هر اقدام و تحریمی که می خواسته قبل از 13 آبان انجام داده است، ما هم در مقابل می‌توانیم با اجماع و وحدت در داخل کشور پاسخ به آنها بدهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه درباره ۱۳ آبان امسال گفت: 13 آبان امسال برگ دیگری در ارتباط با تاریخ گذشته کشور است و امیدواریم که غرور و افتخار ملی ما را بیشتر از گذشته پر بار کند.وی اضافه کرد: از سال 43 که امام خمینی (ره) در برابر کاپیتولاسیون قیام کرد و عزت ملی ایران را یادآور شد و همچنین تاکید کرد که جامعه ایرانی اجازه نمی‌دهد با تصویب کاپیتولاسیون فضایی برای شکست غرور ملی ایجاد شود، تا سال ۵۷ و ۵۸ این تاریخ همواره در ذهن مردم ما جا پیدا کرده بود.


دولت احتمالاً به این نتیجه رسیده‌ است که برای عقب راندن جو روانی بازگشت تحریم‌‌ها بهتر است از ظرفیت منتقدانی که از ابتدا آمریکا را اعتمادناپذیر می‌خواندند، بهره گیرد

به نظر می‌رسد دولتی که در سال‌های گذشته برای انعکاس حداقلی ویژه‌مراسم‌های سالروز تسخیر لانه جاسوسی تلاش می‌کرد و حتی بنابر شنیده‌ها جهت ممانعت از پخش نماهنگ‌های انقلابی به صدا‌وسیما فشار وارد می‌کرد، امسال و با ناامید شدن از امکان هرگونه تفاهم با کشوری که نوک پیکان شعارهای هرساله ۱۳ آبان به سمت او قرار دارد، بی‌میل نیست که روز ملی مبارزه با استکبار جهانی ۱۳۹۷ باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

دولت تدبیر و امید احتمالاً این‌گونه محاسبه می‌کند که با از دست رفتن شانس توافق با کدخدا ـ که روح شعارهای انتخاباتی‌اش بود ـ و بازگشت همان تحریم‌هایی که با وعده برطرف کردن آن‌ها طی ۲ دوره از مردم ایران رأی گرفته است، امروز می‌باید در برابر همان کدخدا در درون کشور پایگاه‌ خود را تقویت کند، حتی اگر قرار باشد که این پایگاه‌ را در درون طیف‌هایی بجوید که در سال‌های گذشته، آن‌ها را به‌واسطه آنچه «صدای بلند»شان می‌خواند، از خود رانده است.

می‌توان حدس زد حسن روحانی و دولتش که به‌ویژه در طول چهار اول منتقدان سیاست خود را به عنوان کسانی که مخالف کار کردن با دنیا و مدافع انزوای ایران و منفعت‌بر از تحریم‌ها هستند، تخطئه می‌کردند، این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که برای به عقب راندن جو روانی منفی که ممکن است از بازگشت تحریم‌های دور دوم آمریکا در داخل کشور ایجاد شود،‌ بیش از آنکه بتوانند بر روی حامیان خود و رسانه‌های اعتدال‌گرای مشوّق رویکرد «توافق با کدخدا» حساب کنند، بهتر است در این مقطع، از ظرفیت رویکرد مخالف و منتقد که از ابتدا آمریکا را اعتمادناپذیر می‌خواند، بهره بگیرند.

بیشتر بخوانید:

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات