امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۸/۰۷
کد خبر : 118665
چاپ خبر :

هشدار اروپا به آمریکا درباره آثار زیان‌بار تحریم‌های ایران برای دلار

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت‌وگوها درباره ضروت راه‌اندازی سامانه‌های بدیل غیردلاری را تسریع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بیان  دیپلمات‌های اروپایی روز دوشنبه هشدار داده‌اند تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران ممکن است کشورهای دیگر را وادار به ایجاد سامانه‌های بدیل بانکی و تضعیف آنچه «سلطه دیرینه دلار» خوانده شده کند.

روزنامه واشنگتن‌اگزماینر با گزارش این خبر نوشت این مسئله در شرایطی مطرح شده که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تدارک تحریم‌هایی برای خارج کردن ایران از نظام بانکی بین‌المللی است.

با نزدیک شدن موعد آغاز تحریم‌های نفتی علیه ایران نگاه‌ها متوجه ارتباط ایران با سامانه موسوم به «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» (مشهور به «سوئیفت») شده است. این سامانه که توسط نمایندگانی از 10 اقتصاد بزرگ دنیاهدایت می‌شود ارتباطات مالی میان بانک‌های سراسر دنیا را تسهیل می‌کند.

به نوشته واشنگتن‌اگزماینر، ایالات متحده کنترل این نهاد را بر عهده ندارد، اما می‌تواند از نظام مالی آمریکا به عنوان اهرم فشار بر آن استفاده کرده و اعضای هیئت مدیره سوئیفت را تهدید کند در صورت کمک به ایران اجازه همکاری با نظام مالی آمریکا را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید

اما این اقدام احتمالی، پرسش‌هایی را درباره نحوه واکنش دنیا به پیش می‌کشد. یک دیپلمات غربی گفت چنین اقدامی برای تسریع گفت‌وگوها درباره ضروت راه‌اندازی سامانه‌های بدیل، بدون وابستگی به دلار آمریکا و سیاست‌گذاری‌های این کشور، کافی خواهد بود.

این دیپلمات به واشنگتن‌اگزماینر گفت: «در حال حاضر، تحریم‌ها به دلیل سلطه مالی آمریکا و ارز ذخیره بودن دلار در دنیا موثر هستند اما وادار کردن ایران به خروج از سوئیف می‌تواند چین یا روسیه را به راه‌اندازی سوئیفت خودشان ترغیب کند که این موضوع به نفع هیچ‌کدام از ما نیست.»

یک دیپلمات اروپایی گفت: «آنچه درباره سوئیفت جریان دارد می‌تواند برای روسیه یا چین هم اتفاق بیفتد. بعد برای کل نظام مالی چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

واشنگتن‌اگزماینر نوشته علی‌رغم این تهدیدها بسیاری از سیاستمداران تندرو و ایران‌ستیز در آمریکا مشتاق به قطع ارتباط ایران با سوئیفت هستند.

پیتر روسکام، نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی می‌گوید: «تحریم‌های سوئیفت برای گزنده بودن تحریم‌های جدید علیه ایران ضروری هستند. بدون تحریم‌های سوئیفت ایران کار ایران برای ایستادگی در برابر تحریم‌ها یا دور زدن آنها راحت‌تر خواهد بود.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده تحریم‌های آمریکا ممکن است استفاده از دلار به عنوان ارز ذخیره‌ای در دنیا را تضعیف کند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات