چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

چرا تریبونهای نماز جمعه در خصوص تخصصی ترین موضوعات نظر می دهند؟

چرا تریبون های نماز جمعه در خصوص تخصصی ترین موضوعات نظر می دهند؟

 

?به راستی چرا ائمه جمعه راجع به تخصصی ترین موضوعات نظر می دهند؟

 

سوال خوب و مبنایی است که برخی از کنشگران جدیدالاسلام در این خصوص سؤال کرده اند!! برای پاسخ به این موضوع باید برگردیم و یک دور اصول عقاید و اندیشه سیاسی اسلام وخصوصاً شیعه  را مطالعه کرد که به پاسخ کامل و در خور فهمی برسیم. شناخت اسلام ،نه اسلام رحمانی و آمریکائى بلکه اسلام ناب محمدی (ص) ضرورتی است که هرچه از عمرانقلاب می گذرد حساسیت پرداختن به آن را افزونتر می کند . اینکه دین می تواند  در جزئى ترین مناسبات فردی نظر دهدآیا نمی تواند در شئونات دیگر زندگی اجتماعی وحکومتی نظر دهد؟ سوالی است که برای برخی جواب آن ثقیل است که یا خوابند و یا خود را به خواب زده اند .در اینجا این سؤال مطرح می شود پس نتیجه بعثت انبیاء و ولایت امامان معصوم چیست؟ وچه دینی حضرت ابا عبداله (ع) را به مسلخ برد .

 

? اساساًباید کسانیکه  نسبت به وجه سیاسی دین تشکیک می کنند را به دودسته تقسیم کرد :1- قائلین به همان اسلام ناب حضرت امام خمینی(ره) 2- قائلین به اسلام سکولار  که همان قرائت اسلام آمریکائی است .

در  مشکلات فرهنگی ،اجتماعی، اقتصادی، و.. نتیجه ناکارآمدی های  دولتها کم‌توجهی به فقه حکومتی نیست؟

 

? در #سکولاریزم، امورات تفکیک می‌شود به نحوی که حوزه‌های علمیه دخالتی در #دولت نداشته باشند، امّا دولت در حوزه #دین دخالت کند؛ به عبارت دیگر، حکومت برای دین، تعیین تکلیف کند ولی دین برای دولت نتواند تصمیم بگیرد.

? متاسفانه بخشی از اتفاقاتی که در عرصه #اقتصادی مانند موسسات مالی اعتباری، کلاهبرداری‌ها و #فساد مالی روی داد، به لحاظ عملی، محصول ناکارآمدی دولت و به لحاظ نظری، حاصل کم توجهی به #فقه_حکومتی است.

 

? در عرصه‌هایی که فقاهت، #مراجع و حوزه‌های علمیه ورود پیدا نکردند، نگاه‌ها‌ی سکولار و تئوری‌های ترجمه‌ای برای آن برنامه‌ریزی کرده‌‌اند و باعث خسارت محض برای کشور شدند..

تخصص و تخصص گرایی جزء گزاره های عقلی است و کسی منکر آن نیست.

ولی دلیل اینکه مؤمنین و چشمهای نگران خواص در برخی موارد اظهار نگرانی می کنند  چیست؟ اینکه ائمه جمعه وعلمای دین گاهی فریاد می زنند از چه نگرانند؟ آیا به غیر از دلسوزی و سربلندی برای دین وانقلاب که غایت آن سعادت دنیایی و اخروی مردم است چیز دیگری برداشت می شود؟

در طول 40 سال گذشته هرگاه سیاسیون(بخوانید متخصصین در غرب تحصیل کرده و تابع تئوریهاى علمی کفار) تصمیماتی با همین توجیه تخصصی و به ظاهرعلمی و کارشناسی گرفتند ، نتیجه آن خسارت محض برای مردم و کشور نشده .چرا؟ نتیجه آن  همه تخصص وارداتى وضع معیشتی و اقتصادی حال کشور است،   که دست آخر می گویند نمی توانیم ،نمی شود حالا باید با دنیا ( بخوانید دشمن این ملت آمریکا و غرب) رابطه برقرار کنیم تا اوضاع خوب شود ،

دست آخرم متخصص ترین شخص ازنگاه جریان اصلاحات ولیبرالها  جناب وزیر امور خارجه در تخصص روابط بین الملل  که آنرا قهرمان دیپلماسی می نامیدند در مجلس و در دفاع از fatf فرمودند نه من و نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم  که با پذیرش چنین طرحی وضع اقتصادی کشور رو به راه  شود؟ همچنان که در برجام امضای کری را تضمین دادند نتیجه ای حاصل نشد .

این چه تخصصی است ؟  فقط در یک مقوله تخصصی اینکه مدیران بانک مرکزی و اقتصاد خوانده های کشور با یک کوه مدرک و عناوین علمی چرا از حل مشکلات عاجزند؟ مگرائمه جمعه  جلوی آنها را گرفته اند؟ مگر اینها متخصص نیستند؟ چرا مجلس که تخصصی ترین نهاد است از وظیفه نظارتی خود در کاهش فساد و برخورد با متخلفین ناتوان است؟ چرا مجلس طرح اصلاح امور و کنترل اوضاع کشور براساس موازین اسلامی و ایرانی و بومی ندارد؟ وبرای حل مشکلات تشخیص می دهد به کنوانسیونهای بین المللی بپیوندد تا بلکه مرادی حاصل شود . که نا کارآمدی تخصص مبتنی بر آموزه ای غیر دینی وغیر توحیدی در بسیاری دیگر از شئونات زندگی در عرصه های مختلف ملی و فراملی چنان خود را بروز داده که امروزه همه این متخصصین را واداشته که بگویند ما نمی توانیم ، دین نمی تواند و اسلام ناکارآمداست .

ولی وقتی دراینجا عالم دین که غالبا ائمه جمعه جزو این دسته هستند و ازاستانداردهای دین شناسی لازم برخورداند مطابق قاعده قرآنی نفی سبیل با استناد به آیه :

《….مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَلَن یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا

…. ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﺮﮔﺰ ﻫﻴﭻ ﺭﺍﻩ ﺳﻠﻄﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(١۴١) 》ابراز نگرانی می کند از روی هوی نفس و منفعت شخصی انذار و تحذیر نمی دهد.

وقتی عالم دین نهیب می زند در مقابل دشمن مراقب باشید اتفاقا براساس تخصص دینی وقرآنی حکم بر جهاد کبیر می دهد، حکمی که برخواسته از تخصصی ترین متن بی بدیل دینی است که می فرماید:

《فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا

ﭘﺲ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ [ ﻛﻪ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻭﺣﻲ ﺑﺎﺯ ﺍﻳﺴﺘﻲ ، ] ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺒﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻳﻦ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﺩ [ ﻱ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﻲ ]ﻛﻦ .(۵٢ الفرقان)》

و این مواضع هیچ منافاتی با انگاره های دینی ندارد .

تخصصی از تائید دین برخوردار است که دانشمندش بخاطر علمش، دشمنش آنرا در کف خیابان ترور  می کند تا مبادا مسلمین از نظر علمی به اقتدار برسند نه آن تخصصی که نتیجه علم شهدای هسته ای را بتن می کند. تخصصی کارآمد است که امنیت مردم کشورش را در کیلومترها دور تر از میهن خود تضمین می کند ولی تخصص دیگر در صدد معامله کردن امنیت میهنش با دشمن خود است .تخصصی کارآمد است که کشور را بی نیاز از دشمنان کند تا کارآمدی دین را به نمایش بگذارد تا بتوانیم در مقابل نگاه دین ستیزان در عرصه سیاست واجتماع تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند  نه تخصصی که مؤمنین را تحت کفالت وقیومیت کفار قرار دهد .تخصصی که صادرات را ارجح بر واردات بداند و تولید ملی را رقم بزند نه تخصصی که حاصل آن رانت خواری ، فساد سیاسی و ترجیح منافع باندی و گروهی بر منافع ملی باشد .

از نگاه قرآن دانشمند ومتخصص دارای خصوصیاتی است :

《وَکَأَیِّن مِّن نَّبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ

ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺒﻮﻫﻲ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥِ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺴﻠﻚ [ ﻭ ﻛﺎﻣﻠﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻳﻦِ ] ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺟﻨﮕﻴﺪﻧﺪ ، ﭘﺲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪ ، ﺳﺴﺘﻲ ﻧﻜﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﻧﺸﺪﻧﺪ ﻭ [ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ] ﺳﺮ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻓﺮﻭﺩ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻧﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ .(١۴۶)》

اینها نشان می دهد که خواندن صرف قرآن از بر تا عمل به آن فاصله از زمین تا آسمانست . و نماز جمعه را نماز عبادی سیاسی می نماند و اساساً حضرت امام براساس همین نگاه قرآنی است که در اجتماع بزرگ حج فرمان برائت از مشرکین را دادند . باید گفت فلسفه وجود نماز جماعت ،نماز جمعه و حج چیست ؟ عبادت صرف!!! اگر چنین است باز تکرار می کنم پس چرا امام حسین (به مسلخ رفت) اهل بیتش به اسارت رفت، وحال امام از نظر غائب را در انتظاریم .

محمد ولایتی

 

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 118620 و در روز پنجشنبه 26 مهر 1397 ساعت ۱۶:۰۰:۵۱
2024 copyright.