امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۲۴
کد خبر : 118450
چاپ خبر :
دهقان در همایش «تضمین نمی دهیم»:

بخشی از بالا رفتن قیمت ارز ناشی از اجرای الزامات «FATF» بود

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه بخشی از بالا رفتن قیمت ارز ناشی از اجرای الزامات FATF بود، گفت: ما در زمان تحریم، نفتمان را می فروختیم و پولش را از مسیر غیر رسمی به دست می آوردیم.

به گزارش خبرگزاری بیان  محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی شامگاه امروز سه شنبه (۲۴ مهرماه 97) در همایش بررسی ابعاد اقتصادی لوایح مربوط به FATF با عنوان «تضمین نمی دهیم» که به همت جنبش مردمی حفاظت از منافع ملت در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت : حامیان برنامه های جامع FATF در داخل با به راه انداختن دعوای حیدری ، نعمتی ، موضوع را سیاسی کردند، در حالی که اصلا مساله ای سیاسی و جناحی نیست.

وی ادامه داد: ما تصویب لوایح FATF را به ضرر کشور می‌دانیم ، چون وزارت خزانه داری امریکا مکرر از جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران صحبت می کنند و از یک تحریم هوشمند سخن می‌گویند .

دهقان با طرح این سوال که چه زمانی می توانند ما را تحریم هوشمند کنند؟، گفت: وقتی اطلاعات کافی از وضعیت مالی و بانکی ما داشته باشند. موافقان FATF با دست خودشان نقل و انتقال الکترونیکی و فیزیکی دلار را برای کشور ممنوع کردند.

وی  با تاکید بر اینکه بخشی از بالا رفتن قیمت ارز ناشی از اجرای الزامات FATF بود، خاطر نشان کرد: ما در زمان تحریم، نفتمان را می فروختیم و پولش را از مسیر غیر رسمی به دست می آوردیم . در همان جنگ تحمیلی هم اگر می خواستیم شاگرد خوب نهادهای بین المللی باشیم ، نمی توانستیم اسلحه به دست بیاوریم و جنگ را باخته بودیم.

دهقان اضافه کرد: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ صدوهفتاد میلیارد دلار نفت فروختیم و پولش را وارد کشور کردیم ، اما امروز با اجرای برنامه های FATF جلوی واردات دلارهای خودمان را گرفته‌ایم و مانع انتقال فیزیکی ارز شده ایم‌. آقای جهانگیری اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومان است و هر کس هر مقدار بیاید بگیرد، یعنی جلوی عرضه را گرفتند و تقاضا را تحریک کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: قوانین داخلی مربوط به شفافیت در مجالس هفتم، هشتم و نهم تصویب شده است، لذا ما خودمان پیشگام شفافیت مالی در داخل هستیم، اما در خارج از کشور، دادن اطلاعات مالی کشور زمانی که ما تحریم هستیم به صلاح نیست؛ آن هم برای نهادی که مانع حمایت عربستان از داعش نشده است.

*توافق اولیه را با FATF پنهانی امضا کردند

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا دولت در حوزه ثبت سفارش شفاف عمل نمی‌کند ؟ توافق اولیه را با FATF پنهانی امضا کردند. چرا همه چیز در داخل پنهان اما برای خارجی‌ها شفاف است، تصریح کرد: ما بایدتحریم‌ها را دور بزنیم، هیچ چاره دیگری نداریم. امیدی که دوستان به برخی راههای دیگر، هیچگاه محقق نمی شود.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مطالبات غرب از ایران به FATF منتهی نخواهد شد و فردا الزامات جدیدتری برای ما مطرح می‌کنند؛ می‌گویند می‌خواهیم بهانه را از آمریکایی‌ها بگیریم، بگویید حد سقف بهانه های آنها کجاست ؟

منبع:فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات