امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۲۲
کد خبر : 118397
چاپ خبر :

روحانی در دانشگاه تهران: هر روز قیمت اجناس را می‌بینم/می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است

رئیس‌جمهور گفت: هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است؟ مخصوصا کسانی که حقوق ثابت دارند اما ما در برابر این شرایط باید تسلیم شویم یا باید به همدیگر امید دهیم و کمک کنیم؟

به گزارش خبرگزاری بیان  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به اساتید ، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌ها گفت: این مراسم به عنوان احترام و کرنش در برابر علم، دانش، پژوهش و فناوری است و مخاطب این کرنش اساتید و دانشجویان عزیز ما هستند.

وی از دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه کهن، قدیمی و برتر  نام برد و بااشاره به جلسه اخیر دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا افزود: در همین دادگاه اخیر لاهه برخی چهره‌ها، از  همین دانشگاه تهران بودند و یکی از افرادی که به وکالت از ایران در آن جلسه سخن می گفت جزو همکلاسی‌های ما در دوران دانشجویی در دانشکده حقوق بود.

بیشتر بخوانید

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دانشگاه همانطور که امام(ره) فرمود می‌تواند مبدأ تحولات باشد و دانشگاه می‌تواند مظهر اقتدار باشد همانگونه که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرد.

روحانی با اشاره به حضور و نقش آفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهها در عمده مدیریت‌های جامعه، نقش دانشگاه را برای آینده جامعه و مدیریت آینده کشور بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست چرا که  اینها در همین مرکز تربیت شده‌اند و دانش آموخته‌اند.

وی دانشجو و استاد را دو واژه بسیار قشنگ، زیبا و غرور آفرین در دانشگاه ذکر کرد و با تاکید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون کشور اظهارداشت: علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم، کجا بود؟ از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد.

رئیس جمهور افزود: در سال 92 انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان،  آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند.

روحانی با بیان اینکه هنرپیشه سینما، کارگردان و نویسنده کتاب همه امیدوار شده بودند و می‌دانستند که برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شوند، اظهار داشت: دانشجو هم امیدوار شده بود چون می‌دانست از سال 92، دیگر در 16 آذر آزاد است و همه دانشگاه‌ها می‌توانند مراسم 16 آذر داشته باشندو  می‌توانند حرف بزنند و نقد کنند.گاهی وقت‌ها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان ، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه ها و  فضای مجازی، 10 الی 15 انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما  نقد به اندازه ، هم مفید و هم لازم است.

وی گفت: یک مطلبی در بیان روایی داریم که ممکن است برای جامعه بزرگ به نوع دیگری معنا کنیم و آن اینکه « اگر کسی برادر مؤمنش را در فضای دوستانه دو نفری نصیحت‌ بکند، به او زینت داده، و مشکلش را حل کرده است اما اگر همین نقد را در یک جمع عمومی بگوید، نگران، ناراحت و شرمسارش کرده است».در زندگی جمعی، خانوادگی، اجتماعی هم اینچنین است. در زمینه دولت و حکومت هم می‌تواند تا حدودی صادق باشد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: الان اساتیدی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از اساتید هم داریم که اصلا ً‌ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند. این تأثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد،‌برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم  و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه می‌کند آن را هم می‌شنوم، گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است، و اگرزیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد.

دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. بر همین اساس فردا عده‌ای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم با آنها مستقیم مطرح می‌کنم.

روحانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد. البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. بر همین اساس فردا عده‌ای از اساتید اقتصادی را دعوت کردم رو در رو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به صورت نامه سرگشاده و بعضی‌ها به صورت نامه خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم با آنها مستقیم مطرح می‌کنم.

وی اضافه کرد: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم، باید شرایط کشور را دقیقاً بدانیم. وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می‌کنید، در چه سنی و شرایطی است به همه نمی‌شود یک نسخه ورزش یکسانی داد. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. ما باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه حل چیست؟ نه در یک شرایط ایده‌آل.

رییس جمهور با طرح این سوال که چه چیزی باعث شد در دولت یازدهم پیشرفت کردیم و امید مردم به آینده افزایش یافت؟ اظهار داشت: به نظر من کلید اصلی موفقیت دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و شاهد بودند که هر روز گره‌ای گشوده می‌شود. افضل اعمال امت ، انتظار الفرج است و پیامبر فرمود بهترین عمل، امید به گشایش‌هاست. معنی عام انتظار فرج یعنی بدانیم گره‌ها باز می‌شود و بن‌بست‌ها از بین می‌رود. این انتظار فرج است. یعنی ما مرتب نسبت به آینده خودمان، امیدوار باشیم. اگر انتظار یُسر باشد، خود این انتظار آسانی و یُسر را می‌آفریند و اگر انتظار عُسر باشد، خودش عُسر می‌آفریند.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر یک پزشکی به مریض که می‌رسد به او بگوید، خیلی دیر آمدی، اوضاعت خیلی بد است و دعا کن. این مریض که کارش تمام است اما اگر دکتر به همان مریض بگوید چرا ناراحت هستی چیزی نیست، خیلی ها از این بیماری‌ داشتند و نجات پیدا کردند، کمی سخت است اما بهتر می‌شوی و نگران نباش،‌من در کنارت هستم. حال این مریض اصلاً قبل از نسخه، دارو و درمان 20 درصد خوب می‌شود. بعضی‌ها می‌گویند گفتار درمانی نکنید، ولی امید درمانی درست است. گفتار درمانی خیلی مؤثر نیست اما امید درمانی به طرف می‌گوید تو مشکلی نداری، تو زنده هستی و مشکلت حل می‌شود.

  • به عنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است

وی با بیان اینکه “امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم” اظهارداشت: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است، قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید چک کنید اما من به عنوان رئیس جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند. اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم بشویم و یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت: اما باید از این مسیر و برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک وقتی ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست. می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود، ممکن است آینده کوتاه‌مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر می‌َشود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟

روحانی با طرح این پرسش که دلایل امیدوار کننده برای وضعیتی بهتر در آینده چیست؟، گفت: در تاریخ آمریکا  طی 40 سال گذشته کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی، نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود.دشمنی ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین ها دور هم جمع شده اند.

وی با تشریح اهداف گردانندگان کاخ سفید علیه ایران اسلامی اظهار داشت: آنها کار خود را با یک جنگ روانی شروع کردند و جنگ اقتصادی به عنوان هدف میان‌مدت آنهاست. جنگ برای موضوع کارآمدی نظام، هدف سوم و مشروعیت‌زدایی از نظام هدف نهایی آنها است. آن تغییر رژیمی را که سخن می‌گویند با مشروعیت‌زدایی دنبال می کنند که این مشروعیت زدایی را با جنگ روانی ، اقتصادی و موضوع کارآمدی پی می گیرند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران از همه این توطئه ها با وحدت ، اتحاد و یکپارچگی عبور خواهد کرد، گفت: در خیلی از جاها می‌توانیم آمریکا را شکست دهیم. یک کسی ممکن است بگوید چرا شعار می‌دهید و شما به عنوان یک کشور در حال رشد و توسعه چگونه می خواهید آمریکای ابرقدرت را با این همه نفوذ اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی در دنیا ، شکست دهید؟

روحانی با طرح این پرسش که “آیا آمریکا به لحاظ سیاسی در برابر جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه و طبق قضاوت های جهانی ، شکست خورده یا پیروز بوده است؟”، افزود: هیچ‌کس در دنیا به جز چند کشور معدود نیست که بگوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آنهایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تأسف می‌کنند، آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده و  آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده و برخلاف مقررات حرکت‌کرده است.

رئیس جمهور افزود: جلسه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل و نطق‌ها و سخنرانی‌ها را دیدید و شنیدید. آقای ترامپ حتی برای ضربه زدن به ایران و تایید سیاستهایش ، جلسه شورای امنیت را به ریاست خود برگزار کرد اما چه پاسخی دریافت کرد.  همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند.

رییس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: آقایی که به اصطلاح و به ظاهر میزبان سازمان ملل است و  به همه سرانی که می‌خواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا می‌دهد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت هم است، اما دست خالی از شورای امنیت بیرون می‌آید و نتوانست به نتیجه برسد. چرا؟ حقانیت ما در این مسأله و تدبیر ما در این مسأله ما را پیروز کرده است.

روحانی با بیان اینکه روزی که آمریکا از برجام خارج شده بود، توقع آمریکایی‌ها این بود که یک ساعت بعد یا حداکثر فردا صبح به وقت خودمان ما هم اعلام کنیم که از برجام خارج می شویم،  تصریح کرد: نتیجه چه می‌شد؟ بلافاصله پرونده به شورای امنیت برمی‌گشت. تحریم بین‌المللی علیه ما شروع می‌شد، همه قطعنامه‌ها علیه ایران سر جای اول خودش برمی‌گشت  و ما در دنیا تنها می‌شدیم و  همه  طرفدار آمریکا می‌شدند.اما نظام جمهوری اسلامی ایران تدبیر کرد و عجله نکرد. بدون عجله و بدون دستپاچگی گفت من مهلت چند هفته‌ای می‌دهم ببینم بقیه چه می‌کنند آن چند هفته تا حالا هنوز ادامه دارد. ضرر کردیم؟ هر وقت بخواهیم از برجام خارج شویم، خارج می‌شویم. این مشکلی ندارد. خارج شدن مثل خراب کردن یک دیوار است به راحتی می‌شود خرابش کرد، ساختن سخت است. خراب کردن مشکل ندارد.

وی ادامه داد:‌ می‌گویند چرا از برجام خارج نشدید در حالیکه برای خروج مشکلی وجود ندارد هر وقت می‌توان از آن خارج شد اما اینکه منفعت شما و منفعت کشور در کدام است مهم است. ماندن یا نماندن برجام مهم نیست منافع ملی، امنیت ملی و مصالح ملی مهم است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط کنونی از لحاظ سیاسی ما پیروزیم یا آمریکا؟، اظهار داشت: از لحاظ سیاست خارجی قطعاً ایران پیروز این ماجرا و آمریکا شکست‌خورده این ماجراست و فکر نمی‌کنم هیچ کس در این مسأله تردید داشته باشد. همه می‌دانند آمریکا از لحاظ حقوقی، سیاسی و زیرپاگذاشتن تعهدات بین‌المللی، حتماً دچار شکست شده است و ما موفقیت و پیروزی به دست آوردیم.

روحانی اداد داد:‌ شما ببینید از لحاظ حقوقی چه کسی در این ماجرا پیروز شده است؟  ما همیشه افتخار می‌کردیم که در دوران مرحوم دکتر مصدق، انگلیس از ما در لاهه شکایت کرد و تیم دکتر مصدق رفتند آنجا بگویند این دادگاه برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت ندارد و دادگاه در نهایت در مسأله صلاحیت به نفع ایران رأی داد و گفت من صلاحیت ندارم زیرا یک طرف دولت است و یک طرف شرکت است و من نمی‌توانم وارد این موضوع شوم. البته توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود.

رییس جمهور اضافه کرد: اما امروز ایران شکایت کرد و ما شاکی بودیم و ما وارد شدیم نه اینکه آمریکا شکایت کرده باشد. ما شکایت کردیم و در نهایت، هم در صلاحیت پیروز شدیم و هم در اجرای موقت ،موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوریدم به دست چه کسی؟ به دست تحصیلکرده‌های همین دانشگاه تهران. به دست حقوق‌دانان و دیپلمات‌های خودمان.

روحانی خاطرنشان کرد: البته یک موفقیت دیگر هم در دادگاه عالی رم برای اموالمان به دست آوردیم. امیدواریم موفقیت‌های دیگر هم در دادگاه‌های بین‌المللی دیگر داشته باشیم. حالا ما موفقیم یا آمریکا؟ البته ما موفق هستیم اما آیا در عین حال ما مشکل نداریم؟ چرا مشکل داریم. مشکل ما از اینجا ناشی می‌شود که آمریکا بر خلاف توافق و برخلاف معاهده‌اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چندجانبه، بی‌دلیل خارج شده است. در اینجا حکم کیست؟ حکم، دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. این دو حکم هر دو می‌گویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: پس ما از لحاظ سیاسی، از لحاظ نهادهای بین‌المللی،از لحاظ حقوقی و افکار عمومی موفق شدیم ، حتی در خود آمریکا نیز برای دولت آمریکا این یک پیروزی نیست اما از لحاظ روانی و اقتصادی آمریکا وارد عمل شده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: امروز بر اثر قوانین ظالمانه آمریکا سرنوشت شرکت‌های اروپایی این است که آنهایی که با ما کار می‌کنند اگر ادامه کار را قطع کنند، توسط دادگاه اروپا جریمه می‌شوند و اگر بر اساس توافق ادامه همکاری دهند، توسط آمریکا جریمه می‌شوند و چنین مقوله‌ای در تاریخ روابط اتحادیه اروپا و آمریکا نبوده است.

روحانی با اشاره به دیدارهای خود با اکثر رهبران اروپا در سفر نیویورک، گفت: یک نخست‌وزیر کشور مهم اروپایی به من گفت اگر 5 سال پیش به من می‌گفتند روزی پیش می‌آید که در دعوا بین ایران و آمریکا، اتحادیه اروپا به طرف ایران می آید، می‌گفتم از محالات تاریخ است چراکه ما متحد آمریکا هستیم و امنیت و اقتصاد ما با آمریکا گره خورده و امکان ندارد اگر روزی ایران و آمریکا رو در روی هم قرار بگیرند پشت سر ایران برویم.

  • اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است

رئیس جمهور ادامه داد: این مسأله‌ای که به ذهن غیرممکن می‌آمد، امروز ممکن شده و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا ایستاده است و درست روز قبل اینکه ترامپ می‌خواهد علیه ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کند ، اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا جلسه تشکیل می‌دهند و این حادثه، حادثه کمی نیست.

روحانی با بیان اینکه صدا و سیما و دانشگاهیان کشور باید این موفقیت ها را برای مردم توضیح دهند، اظهار داشت: حادثه بزرگی از لحاظ سیاسی در دنیا اتفاق افتاده است؛ ممکن است بگویید اروپایی‌ها نمی‌توانند شرکت‌های خودشان را راضی کنند. این ممکن است، اما دولت‌ها همه پشت سر ایران هستند. گاهی هم ما حریف شرکت‌های خودمان نمی‌شویم. نه شرکت‌های خصوصی، گاهی حریف شرکت‌های دولتی هم نمی‌شویم.

رئیس جمهور ادامه داد: در دنیای امروز آن هم در اروپا که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌ها و بانک‌های آنان خصوصی بوده و بسیاری از آمریکایی‌ها در آن سهام دارند، اینطور نیست اگر دولت یک تصمیمی گرفت به راحتی بتوانند بروند پشت سر آمریکا؛ شرکت سود و زیان و منافع خودش را حساب می‌کند.

روحانی با بیان اینکه ما در بسیاری از قدم‌ها موفق بودیم و چرا نباید نسبت به آینده امیدوار باشیم؟ گفت: این اشکال روزنامه‌ها و یا فضای مجازی یا صدا و سیمای ما است که وقتی شرکتی بعد از برجام به ایران می‌آید می‌گویند اصلاً خبری نیست و کسی نیامده است. در صورتی که 9 شرکت آمده است اما حالا که دارند خارج می‌شوند هر روز می‌شمارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مشکلاتی برای ما از لحاظ اقتصادی خواهد بود، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه مشکلات فشار به مردم وارد می‌کند، می‌توانیم بهترین راه‌حل را برایش پیدا کنیم و این دولت نیست که بهترین راه‌حل را پیدا کند؛ این همه ما هستیم که باید بهترین راه‌حل را پیدا کنیم.

روحانی افزود: من تاکنون چندین نامه اساتید دانشگاه را خواندم. خیلی نتوانستم استفاده کنم آنچه که آنها می‌گویند و با آنچه ما داریم انجام می‌دهیم چه جور می‌شود. یک بار هم در ماه رمضان رو در رو با آنها نشستیم و با هم صحبت کردیم. ما از دانشگاه انتظار بیشتر و بالاتر داریم.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید دولت را برای خودش بداند چراکه دولت برای مردم است و این مردم و دانشگاهیان به آن رأی دادند. همه ما پای صندوق رفتیم و شما دانشگاهیان در همه انتخابات‌ نقش بسیار ارزشمند و والایی داشتید. مهم نیست طرفدار کدام نامزد بودید. اصل حضور مردم و تشویق شما است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اگر دانشگاه در انتخابات نیاید اصلاً انتخابات گرم نمی‌شود. دانشجو و دانشگاهیان هستند که حضور پیدا می‌کنند و نقش خودشان را ایفا می‌کنند.

روحانی در ادامه با تشکر و قدردانی از همه دانشگاهیان برای همه انتخابات‌هایی که تا امروز برگزار شده بویژه در اردیبهشت 96  که کار بسیار مهم و بزرگی را انجام دادند، اظهارداشت: دولت برای شما است. همه باید به هم کمک کنیم. چگونه می‌توانیم راه بهتری برای حل مشکلات پیدا کنیم؟ در این راستا به عنوان دولت گفتیم تمام کالاهای اساسی مورد نیاز و ضروری مردم که یک مقدار بازتر هم در نظر گرفتیم و 25 قلم کالا را شامل شد ،به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار می‌دهیم. این اراده دولت است و اجرا کرده است و عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً حدود 14 تا 15 میلیارد دلار تا آخر سال احتمالاً در این زمینه هزینه خواهیم کرد . ما این را تعهد کردیم و خواهیم داد. حالا در اینکه چگونه این ارز می‌آید و چگونه تبدیل به کالا می‌شود و چگونه توزیع  و دست مصرف‌کننده می‌رسد. همه باید به هم کمک کنیم، دولت به تنهایی قادر نیست در این راه همه گره‌ها را باز کند و همه باید دست به دست هم دهیم.

روحانی افزود: اگر بنا باشد با یک شایعه در فضای مجازی که بگویند فلان جنس کم شده است. جنسی که آماده کردیم تا به طور طبیعی مردم در یک ماه آنرا بخرند اگر آن جنس را در دو روز خریدند خوب 28 روز آن قفسه خالی می‌ماند. دائم دوربین عکس می‌گیرد و می‌گوید قفسه خالی است. خوب این برای یک ماه  بوده که سه روزه خالی شده است که باید دوباره تولید و توزیع شود. چه کسی این کار را کرده است؟ مشکل از دولت است؟ مشکل از مردم است؟ یا مشکل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمی‌خواهم بگویم چه کسانی چه درصدی در مشکلات نقش دارند. ما باید این مشکل را حل کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.

رئیس‌جمهور گفت: دولت اعلام کرده برای نیازهای ضروری جامعه غیر از کالاهای اساسی در سامانه‌ای به نام نیما که در آن خرید و فروش  و عرضه و تقاضا انجام می شود، ارز را حدود 7 هزار 500 تومان تأمین می‌کند و این کار را انجام می‌دهیم.

  • رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور است

وی اضافه کرد: البته نیازمندی‌های دیگری هم ممکن است به حق یا ناحق وجود داشته باشد، مانند ارز مسافر یا درمان بیمار در خارج از کشور و یا اصلا خرید آپارتمان در فلان کشور، اما تشخیص اینکه نیت طرف مقابل چیست و درخواست اش چقدر به حق و بجا می باشد آسان نیست اما در شرایط کنونی کشور راه حل مشکلات کمک به همدیگر است راهش این است که در کنار هم قرار بگیریم و به هم کمک کنیم و در رأس این موضوع دانشجویان عزیز، دانشگاه ها و اساتید هستند.

روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت که می‌گوید کالاهای اساسی را تأمین می‌کنم از کجا معلوم که دقیق بگوید و 3 ماه الی 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و اگر دشمنان ما آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد می‌شود و مشکل می‌شود و  یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم که آقا روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13 آبانی نیست که مردم را نگران بکند و همه اش تبلیغات است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم همواره به دنبال توسعه فضای باز مجازی در راستای تقویت دانشگاه و علم بوده است، گفت: در دنیای امروز علم و پیشرفت علمی بدون آشنایی به فن دیجیتال ممکن نیست و باید زیرساخت آن توسط دولت بیشتر فراهم شده و همه سواد فناورانه‌اش را یاد بگیریم.

روحانی افزود: امروز در کشورهای اروپایی، دانشجوی رده تحصیلات تکمیلی بدون گذراندن دو آزمون نمی‌تواند در هیچ دانشگاهی وارد شود؛ اول باید مسلط به فضای مجازی باشد و بتواند از این وسیله خوب استفاده کند و دوم باید شیوه تحقیق را بداند.

وی با اشاره به اینکه امروز در کشور برای بعضی از امتحانات باید دانشجو زبان انگلیسی و یا یک زبان خارجی دیگر را امتحان بدهد و اشکالی هم بر آن وارد نیست، اظهار داشت: اما از زبان مهم‌تر به نظر من سواد فناورانه برای فضای مجازی است و این شرط اصلی نه برای فارغ‌التحصیل شدن بلکه برای ورود به کارشناسی ارشد و دکتری است.

رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت ها، توسعه و تقویت تسهیلات و زیرساخت‌ها در فضای مجازی و کمک  به رفاه و کسب و کار و زندگی مردم، افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است و امروز می بینیم که برخی از شایعات چگونه در همین فضای مجازی فربه و بزرگ می‌شود و  همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس باید در این شرایط حواس مان را جمع کنیم.

روحانی ادامه داد: باید از امکانات‌مان به بهترین وجه استفاده کنیم. اینکه گفته شد دانشگاه کوتاه‌ترین راه و راه مستقیم است، درست است. علم و دانش، راه کوتاه و مستقیم را به ما نشان می‌دهد؛ باید از این فضا و از این امکانات استفاده کنیم و بتوانیم تحولی در مسایل اقتصادی و زندگی مردم بوجود بیاوریم.

وی با بیان اینکه در مسأله مشکلات اقتصادی، ما آغازگر و مقصر این جنگ نبودیم، گفت: اگر این دولت در این مقطع سر کار نبود، همین حادثه و مشکلات منتها به دست خودمان رخ می داد و به جای اینکه ما با آمریکا مواجه باشیم، با  جهان مواجه می‌شدیم. یک کار سیاسی دقیق و عمیقی به خوبی انجام گرفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه برخی مطرح می کنند که این مشکلات به مدیریت مربوط می‌شود یا به تحریم، ادامه داد: مگر همه اینهایی که امروز مدیر هستند، در دولت یازدهم مدیر نبودند. شهادت می‌دهم راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چرا در دولت یازدهم مشکل نداشتیم و در دولت دوازدهم مشکل پیدا کردیم.

روحانی افزود: شما می‌گویید مدیریت عوض شده است. به نظر من مدیرهایی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبوده مثل مدیر قبلی بوده است. این را نمی‌پذیرم. نمی‌خواهم بگویم ما اشکال و نقد نداریم. حتماً مشکل و نقد داریم و حتماً ممکن است جایی اشتباه کرده باشیم اما مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم است، دوم فشار روانی است. این دو تا وارد شده است و تأثیرگذار شده است.

رئیس‌جمهور بابیان اینکه اگر همه مردم کمک می‌کردیم اینگونه نمی‌شد، خاطرنشان کرد: اگر ارز 4200 تومان برای واردات جنس به کسی دادیم تا در بازار ارزان بفروشد و تقلب نمی‌کرد ما شرایط دیگری داشتیم. یک عده سوء استفاده گر و افرادی که منافع شخصی‌شان را بر کشور، نظام و مردم و ملت ترجیح می‌دهند متأسفانه داریم.

روحانی ادامه داد : در بسیاری از طرح‌هایی که داریم ممکن است سوء استفاده و رانت بوجود بیاید و ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و بخاطر همین است که وقتی می‌بینیم با مشکلی مواجه می‌شویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.

رییس جمهور افزود: شما مسیری انتخاب کردید یک دفعه یک درنده‌ای به قافله می‌زند و ناچارید راه را کج کنید. آن درنده است که به شما فشار می‌آورد والا همان راه را شما می‌رفتید. در این شرایطی که هستیم اگر امید را در جامعه ایجاد کنیم و اگر دست به دست هم بدهیم، ما از این مشکلات عبور خواهیم کرد ضمن اینکه این شرایط می‌تواند در بعضی از جهات برای ما فرصت هم باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم شرایطی بود که تولیدگر تولید می‌کرد و هیچ‌کس نمی‌خرید، همه انبارها پر از کالا بود و ناچار شده بودیم به مردم وام بدهیم تا بروند جنس بخرند چون تمام تولید ما بخاطر کاهش تقاضا مانده بود و الان در بسیاری از بخش ها وضعیت برعکس است. یعنی چیزی در انبار کارخانه نمی‌ماند و بلافاصله فروش می‌رود. پس تولید حرکت پیدا کرده و البته تولید مشکلاتی هم پیدا کرده است.

رییس جمهور گفت: امروز شرایط در صادرات بهتر شده است به گونه‌ای که حتی بعضی از کالاهایی را می‌خواهیم نگذاریم صادر بشود، بخاطر تفاوت قیمت دلار صادر می‌شود و بسیاری از کالاهایی که نمی‌خواهیم صادر شود از مرز قاچاق خارج می‌شود. کوله‌بری معکوس شده است. کوله بر از آن طرف جنس به این طرف می‌آورد حالا کوله بر از این طرف به آن طرف می‌برد. ما مسایل و مشکلات جدیدی داریم اما در عین حال فرصت‌های جدیدی هم داریم.

روحانی با اشاره به درخواست خود از دانشگاهها اظهارداشت: امروز در این شرایط خاص اقتصادی‌، بعضی از گره‌هایی که در اقتصاد وجود دارد را شما می‌توانید حل کنید. این ممکن است در داروسازی، در صنعت نساجی و یا در صنعت فولاد باشد در همه مواردی که برخی از مواد و برخی از قطعات را ناچاریم از خارج بیاوریم را می توان در داخل تولید کرد.لذا باید جهت بدهیم که کارشناسی‌های ارشد و دکتری دانشگاهها به این مسیر بروند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اساسا دانشگاه ها باید در رشته‌هایی که خیلی نیاز نداریم ، پا را عقب بکشند، یعنی دانشگاه در رشته‌هایی که خودکفا هستیم و به اندازه کافی فارغ التحصیل داریم نباید دانشجو بپذیرد. در بعضی از رشته‌هایی که کم داریم باید سرمایه‌گذاری کنیم. می‌گویند دانشجو چرا بیکار است این تقصیر همه ماست تقصیر دولت و دانشگاه است. همه باید دست به دست هم بدهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه فقط علم‌آفرین نیست و دانشگاه باید کارآفرین هم باشد،اظهارداشت: دانشگاه باید هم علم‌آموز و هم مهارت‌آموز باشد. خلاقیت باید بوجود بیاورد والا این نیست که مغز دانشجو تبدیل شود، به یک حافظه کامپیوتری برای مسایلی که استاد در سر کلاس گفته و این را نگه دارد. یک زمانی هم که خسته می‌شود. اتوماتیک پاک می‌شود و از دستش می‌رود. دانشگاه برای این بوده که دانشجو خلاق شود و خلاقیت و مهارت هیچ گاه از بین نمی‌رود.

رییس‌جمهور تصریح کرد: مهم این است که دانشجو را چگونه تربیت کنیم که به یک انسان فرهیخته ،کاربلد با مهارت و مسئول تبدیل بشود. مغز پر علم چه خاصیتی دارد علمی خوب است که با رفتار و اخلاق و کار توأم شود.

روحانی افزود: سال آخر دانشگاه یکسری واحدهای ما آموزش در دادگاه‌ها بود. تازه آن وقت  فهمیدیم این دروسی که در دانشگاه یاد گرفتیم دادگاه عالم دیگری است. یعنی این همه درس که یاد گرفتیم آنجا نمی‌شود اجرا کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در واحدهایی که به عنوان کارآموزی در همه دوره‌های دادگاه‌های مختلف می‌رفتیم و آموزش می‌دیدیم، معلوم می‌شد که بین دانش و عمل ما چقدر فاصله است. ما باید کاری کنیم که هم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم و هم در رشته‌هایی که نیاز است دانشجو بپذیریم.

روحانی با بیان اینکه تعبیر آموزش رایگان نسبت به آموزش و پرورش و تربیت بدنی در قانون اساسی است و نسبت به آموزش عالی، تسهیل و تأمین آموزش عالی بیان شده است، گفت: هرچند که لحن قانون اساسی متفاوت است اما آموزش رایگان اشکال ندارد، خیلی هم خوب است و در بحث علم و دانش هر چه کمک کنیم، درست است؛ اما لااقل پول ملت را در جایی که ملت نیاز دارد صرف کنیم و مردم باید راضی باشند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر در رشته‌ای این همه دانشجو بیاوریم، هم خودشان در رشته‌ای که درس خواندند گرفتار می‌شوند و شغل پیدا نمی‌کنند و هم معلوم نیست آن پولی که دولت خرج کرده، چه مقدارش مجاز بوده است.

روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه، صنعت، تولید و فناوری باید در کنار هم قرار داشته باشند، گفت: باید پارک‌های علمی و فناوری با دانشگاه‌ها مرتبط باشند. اگر این ارتباط را برقرار کردیم و به دانشگاه‌ها استقلال دادیم موفق خواهیم بود. هر چه ما از استقلال و آزادی دانشگاه بکاهیم، ضرر کردیم. بدون آزادی، علم و پژوهش امکان پذیر نیست چراکه علم چارچوب نمی‌شناسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حزب چارچوب، شعار و تشکیلات دارد و برای همین نباید دانشگاه مرکز فعالیت احزاب باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ضمن اینکه به علوم سیاسی و مسایل اجتماعی توجه کند، مرکز علم، پژوهش و تحقیق است. اشکال ندارد دانشجو و دانشگاه کمک کند به احزاب و حتی عضو حزبی باشد. اما مکان دانشگاه برای این کار نیست؛ علم نگاه چپ چپ و چارچوب ندارد. علم باز است و هر چه شما یاد بگیرید باز کم است و به یک معنا همه ما تا آخر عمر طلبه و دانشجو هستیم و باید بیاموزیم از گهواره تا گور. همه‌اش باید بیاموزیم.

روحانی با بیان اینکه یکی از کارهای دولت یازدهم و دوازدهم این بود که در راستای افزایش تسهیل در تأمین آموزش عالی به گونه‌ای اقدام کند تا هر که می‌خواهد در رشته‌ها و مقاطع مختلف درس بخواند با اصول متعدد مواجه نشود، خاطرنشان کرد: دولت در شهریور امسال لایحه‌ای را تصویب کرد و به مجلس فرستاد که مطابق آن اساس سنجش‌ها و ورودی‌ها در همه مقاطع جز مسایل علمی چیز دیگری نخواهد بود.

تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام کردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود.شما می‌خواستید ستاره کم شود، ما آسمان با ستاره را برداشتیم و شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که من کمتر دیدم راجع به آن در رسانه ها و حتی دانشگاه ها بحث شود.

رئیس جمهور افزود: الان در چند موضوع استثناء قائل شده‌ایم و گفتیم کسی که در جرایم سنگینی مثل جرایم سازمان یافته، قاچاق انسان، تروریسم، جاسوسی، و جرایمی که تبعات اجتماعی در احکام دادگاه‌ها دارد تا زمانی که تبعات اجتماعی دارد، از تحصیلات تکمیلی محروم بشوند ولی غیر این مورد همه باید آزاد باشند و تمام قوانین و مقررات غیر از این را ملغی اعلام کردیم و امیدواریم در مجلس و شورای نگهبان هم تصویب بشود.شما می‌خواستید ستاره کم شود، ما آسمان با ستاره را برداشتیم و شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که من کمتر دیدم راجع به آن در رسانه ها و حتی دانشگاه ها بحث شود.

رئیس جمهور افزود: این یک تحول بزرگ، در دانشگاه‌های کشور است. بنابراین شرایط سهلی را برای ورود دانشجویان در مقاطع مختلف با این لایحه ایجاد کردیم که کمتر دیدم که راجع به این لایحه در رسانه‌های ما یا حتی دانشگاهی‌ها حرف بزنند.

روحانی ادامه داد: این لایحه مهم‌ترین لایحه‌ای است که دولت دوازدهم برای دانشجویان و دانشگاه‌ها داده است و این به معنای آن است که ما فضا را باز کنیم و همانطور که وعده ما به ملت، دانشجو و اساتید بوده، دانشگاه امن می‌خواهیم  و دانشگاه امنیتی نمی‌خواهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما دانشگاهی قانونمند، با انضباط و نظم می‌خواهیم؛ دانشگاه حزبی و جناحی نمی‌خواهیم؛ دانشگاه ما باید از این قیود آزاد باشد؛ دانشگاه محل علم، تحقیق،پژوهش و نقادی و پرسشگری و البته محل پاسخ به بسیاری از سوالات است؛البته اگر بگوییم دانشگاه باید به همه سوالات پاسخ بدهد، شاید محال باشد ولی ان شاء الله دانشگاه به اکثر سوالات پاسخ می‌دهد؛ دوستان نصیحتی کردند و گفتند ارتباط دولت با دانشگاه، رئیس جمهور با دانشگاه، باید بیشتر باشد این حرف به حق و درست است و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد تا عامل به این نصیحت باشیم.

رئیس جمهور در این مراسم از برگزیدگان آزمون سراسری سال 97 دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، در گروههای آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی تقدیر کرد.

همچنین پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارائه گزارشی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموش و پژوهش در طول سال های پس از انقلاب بویژه در دولت تدبیر و امید، بر ضرورت حضور مسئولان در دانشگاهها و پاسخگویی آنان به سوالات دانشگاهیان و ارتباط موثرتر با آنها تاکید کرد.

وی با بیان آماری از رشد و تعالی کشور و دانشگاهها در چهار دهه انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز باید برای تحقق کامل سند چشم انداز 1404 ایران در حوزه علوم و فناوری، بیش از گذشته تلاش کنیم تا تعاملات علمی دانشمندان و دانشجویان با نهادهای معتبر بین المللی را گسترش دهیم و از این فضا برای انتقال و بومی سازی فناوری و ایجاد اشتغال در همه زمینه ها استفاده کنیم و در این راستا باید موانع موجود در برقراری ارتباط با بزرگترین مراکز علمی جهان را برداریم و ایران را به عنوان پذیرنده مهم منطقه ای مراکز بزرگ جهان، مطرح کرده و تلاش کنیم تا با لحاظ کردن مصادیق اقتصاد مقاومتی؛ دانش و فناوری و خلق ثروت از طریق شرکت های دانش بنیان، جایگزین نفت شود.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌ها و موفقیت‌های این وزارتخانه در راستای تسهیل شرایط برای دانشجویان و استادان گفت: ایران در سال 2017 میلادی، در بین 25 کشور برتر علم دنیا با رشد 8.9 درصد رتبه اول رشد نسبی علم را به دست آورد و کشورهای روسیه و چین به ترتیب با 6.6 درصد و 4.3 درصد رتبه های دوم و سوم را داشتند که نشانگر تلاش دانشگاهیان دانشجویان و اساتید است.

همچنین محمود نیلی احدآبادی رئیس دانشگاه تهران، عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، شمرانی یکی از اساتید داشگاه‌های وزارت علوم و نادیان یکی از دانشجویان دانشگاههای وزارت بهداشت به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات