امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۱۸
کد خبر : 118298
چاپ خبر :

محرومیت مدارس عشایری ایذه از امکانات اولیه؛ وعده استاندار خوزستان محقق نشد

کمبود فضا، فرسودگی و نبود سامانه سرمایشی از مهمترین چالش مدارس عشایری ایذه می باشد که موجب شده روند آموزش با کیفیت در این مدارس با مشکل مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری بیان  شهرستان ایذه با قرار گرفتن در میان رشته کوههای زاگرس جز مناطق صعب العبور‌ محسوب می شود که میزان قابل توجه ای از این شهرستان بطور عشایری زندگی می کنند.

حالا برای مبارزه با بی سوادی و فراهم نمودن شرایط تحصیل، این دانش آموزان نیازمند مدارس عشایری هستند که خوشبختانه این مدارس سالهاست دایر شده اند.

مدارسی که قرار بود پس از گذشت 40سال از عمر انقلاب شرایطی را فراهم کنند تا دانش آموزان از تحصیل واهمه نداشته و با عشق و علاقه به یادگیری فرا گیرند.

مدارس چوب و سنگی، چادری و کانکسی مشکلاتی را بهمراه دارد

یکی از والدین این دانش آموزان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: وقتی وضعیت مدرسه ای که فرزندم در آن به یادگیری مشغول است را مشاهده می کنم، برای آن و دیگر داشت آموزان تاسف می خورم، زیرا احتمال ریزش ستون و دیوارهای آن در هر زمان امکان است.

وی افزود: این مدارس نه در و پنجره دارند و نه وسایل گرمایشی که فرزندان ما تنها به تحصیل بیاندیشند، اما آنها چندین دغدغه بجز تحصیل بهمراه خود دارند.

آقای موسوی گفت: از مسئولین آموزشی استان می خواهم یک روز در کنار این دانش آموزان قرار گیرند تا شاید قدری با مشکلات ما آشنا شوند.

مسیر طولانی و صعب العبور، خطرات زیادی برای دانش‌آموزان دارد

پدر یکی از دانش آموزان در‌ گفت و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: فرزندانمان باید مسیر نیم‌ساعت کوهستانی را پیاده طی کنند تا به کلاس درس چادری برسند، حالا این کلاس چادری هم محل تحصیل است، هم محل استراحت معلم که این خود انگیزه را از دانش آموز می گیرد.

وی با اشاره به درودل فرزند دانش آموزش با او، عنوان کرد: فرزندم به من گفت اگر قرار باشد درس بخوانم و معلم‌شوم و در چادر بخوابم و تدریس کنم پس چرا دیگر درس بخوانم.

این پدر افزود: در این مسیر صعب العبور‌ خطرات زیادی بهمراه دانش آموزان ما می باشد؛ توجه کنید اگر هوا طوفانی باشد، این دانش آموزان در چه شرایطی عبور و مرور می کنند.

 اجازه نمی دهم فرزندم به مدرسه برود

مادر یکی از دانش آموزان با بیان اینکه امام (ره) فرمودند: عشایر ذخایر انقلابند ، اظهار داشت: این جمله امام در خصوص عشایر را به مسئولین یادآوری می کنم تا نگاهشان به ما تغییر کند.

وی افزود: فرزند من سال گذشته چندین ماه در مدرسه دچار سرماخوردگی شده با این شرایط و تحصیل در چادر انگیزه از فرزند و من مادر گرفته می شود.

خانم ممبینی نبود وسایل خنک کننده و گرمایشی را دیگر مشکل مدارس عشایری عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به گرمای هوا در خوزستان و سرما در مناطق کوهستانی  نیاز است این مدارس از سوی اداره کل نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس ایذه به سامانه سرمایشی و گرمایشی تجهیز شوند.

وعده استاندار خوزستان که محقق نشد

استاندار خوزستان سال گذشته در مصاحبه ای عنوان کرد که مدارس کانکسی تا پایان سال برچیده می شوند که مدارس کانکسی برای دانش آموزان عشایری ایذه‌ خود یک رویا می باشد و این دانش آموزان در حال تحصیل در مدارس چادری و لیری فرسوده می باشند.

در شهرستان ایذه 39 مدرسه عشایری لیری، کانکسی و چادری وجود داشته که شرایط تحصیل را برای داشت آموزان  دشوار کرده است.

آقای استاندار کمبود فضا، مسیر صعب العبور، فرسودگی و نبود سامانه سرمایشی از مهمترین چالش مدارس عشایری ایذه می باشد که خود به خود موجب شده از کیفیت آموزش در این مناطق کاسته شود.

با این شرایط تنها راه بهبود تحصیل و آموزش در این مناطق نگاه ویژه مسئولین است.

در‌حال حاضر مدارس شهرستان ایذه بیش از 40 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف دارد که از این تعداد سه هزار و دویست نفر‌ در‌ مقاطع تحصیلی مختلف در مدارس عشایری ‌مشغول به تحصیل هستند.

آموزش و پرورش عشایر‌ ایذه دارای 13 مدرسه چادری، 18 مدرسه کانکسی و هشت مدرسه لیری (چوب و‌سنگ) غیر استاندار است.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات