امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۱۴
کد خبر : 118219
چاپ خبر :

اجرای ۳۸ بند FATF بازار ارز ایران را به هم ریخت/ هیچکس تضمین نمی‌دهد با تصویب CFT تحریم‌ها لغو شود

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: وقتی اجرای ۳۸ خواسته FATF از ایران بازار ارز کشور را در این چند ماه به هم ریخت،‌ چه اصراری برای تسریع در اجرای ۳ بند دیگر است؟

به گزارش خبرگزاری بیان حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

با اشاره به دستور کار فردای مجلس جهت بررسی لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ـ CFT ـ از مجموعه لوایح مربوط به پیوستن به FATF گفت: دوستان حامی تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT در مجلس به هیچ کدام از سوالات مخالفان پاسخ نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اولین سؤال این است که چرا FATF مانع از تأمین مالی تروریسم از سوی عربستان سعودی و بعضی کشورهای اروپایی که میزبان تروریست‌ها هستند نشده است؟ و دوم اینکه چه تضمینی وجود دارد پس از تصویب الحاق به CFT و اجرای کامل الزامات FATF از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی خارج شویم و یا تحریم‌ها لغو شود؟

سلیمی با طرح این سؤال که هیچ پاسخ روشنی به این سؤال که الحاق به CFT و اجرای کامل همه ۴۱ ماده  FATF چه نتیجه ملموسی برای ایران خواهد داشت، داده نمی‌شود، گفت: مانور دادن موافقان تصویب الحاق به CFT بر روی حق شرط جمهوری اسلامی ایران، طبق نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس عملی نیست؛ چراکه مجمع به صراحت اعلام کرد که حق تحفظ ایران از سوی کنوانسیون‌های بین‌المللی پذیرفته نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مدافعان الحاق به FATF از لغو تحریم‌ها در صورت تصویب پیوستن کشورمان به CFT سخن می‌گویند، تصریح کرد: در ماجرای برجام هم می‌گفتند همه تحریم‌ها بِالمَرّه برداشته خواهد شد، پس یا در آن زمان دروغ می‌گفتند و یا الان درباره FATF.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برجام نتوانست طبق وعده‌ها بِالمَرّه همه تحریم‌ها را لغو کند چگونه FATF این کار را می‌کند؟ و از کجا معلوم سرنوشت این وعده به سرنوشت وعده‌های برجامی دچار نشود؟

وی بار دیگر با ابراز شگفتی از اینکه حامیان تصویب لایحه CFT در مجلس به سوالات و ابهامات پاسخ نمی‌دهند،‌ عنوان داشت: از زمانی که آقای طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد الحاق ایران به FATF را امضا کرد و با اجرای ۳۸ بند از ۴۱ بند از خواسته‌های این گروه،  ۸۰ درصد اطلاعاتی که در باره ایران می‌خواست به آن داده شده است که نتیجه آن همین به هم‌ریختگی و نابسامانی وضعیت ارز در کشور طی این چند ماه بود.

سلیمی گفت: آیا در زمان تحریم چگونگی گردش مالی خود را که به وسیله آن می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم باید در اختیار دشمن بگذاریم؟ و آیا با در اختیار قرار دادن ۲۰ درصد باقیمانده اطلاعاتی که گروه ویژه اقدام مالی از ما می‌خواهد وضعیت ارزش کشور بحرانی‌تر نخواهد شد؟ چرا در داخل عده‌ای اصرار دارند هرچه سریع‌تر ۳ بند باقیمانده هم از سوی ایران اجرا شود؟

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مدافعان پیوستن ایران به FATF پاسخ دهند که چگونه با وجود تصریح رئیس گروه «اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا» مبنی بر اینکه برای تشدید تحریم‌ها به پیوستن ایران به FATF نیاز هست، از تصویب CFT در مجلس حمایت می‌کنند؟

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات