امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۱۳
کد خبر : 118162
چاپ خبر :

ظریف: آمریکا نشان داد غیرقابل‌اعتماد است/مشتاق به دیدار با ترامپ نیستیم

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد که آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

به گزارش خبرگزاری بیان «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «مهدی حسن»، مجری برنامه «آپ‌فرانت»، شبکه خبری الجزیره تصریح کرد آمریکایی نشان داده‌اند که نمی‌توان به آنها اعتماد کرد.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران قصدی برای دیدار با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دارد یا خیر گفت: «ما در واقع مشتاق به دیدار با [ رئیس‌جمهور] آمریکا نیستیم، زیرا ایالات متحده، شریک قابل اعتمادی برای مذاکره نیست.»

او گفت: «آنها همیشه می‌گفتند ما به دنبال معاهده با ایران هستیم، اما همین تازگی از معاهده‌ای که با ایالات متحده داریم خارج شدند، چون دادگاه لاهه به ضرر آنها رأی داد.»

ظریف تصریح کرد: «معنای این اتفاق این است که با این رئیس‌جمهور و این دولت، بر سر هر چیزی که مذاکره انجام شود، آنها به آن پایبند نخواهد بود.»

وزیر خارجه ایران، در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایران هرگز با ترامپ و اعضای دولت او دیدار نخواهد کرد، گفت: «در سیاست هیچ‌وقت نباید گفت هرگز، اما من معتقدم لازم است در این دولت، تغییرات جدی صورت گیرد.»

«مهدی حسن» با نقل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری از ظریف پرسید که آیا او هم گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در مسئله هسته‌ای را اشتباه می‌داند؟

ظریف در پاسخ گفت: «من معتقدم آمریکایی‌ها، به خصوص این دولت نشان دادند که قابل اعتماد نیستند؛ که شما نمی‌توانید به حرف‌هایشان اعتماد کنید؛ نمی‌توانید به امضایشان اتکا کنید و حتی نمی‌توان به تعهداتشان به پیمان‌ها هم اتکا کرد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال مجری الجزیره مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را «اشتباه» می‌داند گفت: «من معتقدم که آمریکایی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند.»

او در پاسخ به اصرار دوباره مهدی حسن، مبنی بر اینکه آیا مذاکره با اشتباه می‌داند گفت: «همین است که گفتم. آمریکایی‌ها به وعده‌هایشان عمل نکردند.»

ظریف در پاسخ به این سوال که برخی از مخالفان توافق هسته‌ای در ایران خروج آمریکا از آن را «خوش‌یمن» می‌دانند گفت: «من با آنها موافق نیستم. به این خاطر که آنها هم وقتی من داشتم مذاکره می‌کردم، با من موافق نبودند.»

وزیر خارجه ایران گفت: «من فکر می‌کنم برای جامعه بین‌المللی خوب نیست کشوری با قدرت آمریکا تصمیم بگیرد از توافق‌های بین‌المللی خارج شود.»

ظریف، درباره اینکه آیا ایران قصد دارد برای مدت نامعلوم در برجام باقی بماند گفت: «ایران به اروپایی‌ها زمان داده؛ چون آنها از ما زمان خواستند تا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را جبران کنند. این به معنی آن است که ایران لازم است سود اقتصادی این توافق را دریافت کند.»

وی در ادامه گفت: «آنها بیانیه‌های سیاسی بسیار قدرتمندی صادر کرده‌اند و بعد درباره راه‌حل‌های عملی توضیح داده‌اند، حالا ما نیاز داریم ببینیم که آن راهکارهای عملی اجرا می‌شوند. مرحله بعد این خواهد بود که ببینیم آیا بخش خصوصی از آن راهکارهای عملی استقبال می‌کند یا خیر.»

ظریف گفت: «ما اینها را به دقت بررسی خواهیم کرد و بر اساس نتیجه آن، تصمیم خواهیم گرفت.»

وی با بیان اینکه ایران توافق هسته‌ای برجام را «توافقی خوب» می‌داند، تأکید کرد: «نخواهیم پذیرفت که ما تنها طرفی باشیم به برجام پایبند است.»

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات