امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۱۳
کد خبر : 118165
چاپ خبر :

اگر بانک مرکزی دو ماه زودتر مداخله می‌کرد به اینجا نمی‌رسیدیم/مداخله ارزی ادامه یابد

آل اسحاق گفت: اگر اقدام بانک مرکزی برای کنترل بازار دو ماه و حتی یک هفته قبل صورت می‌گرفت، اوضاع اصلا به اینجا نمی‌رسید که دشمن شاد شود؛ تا حدی که برای براندازی نظام برنامه‌ریزی کنند و به هم وعده دهند.

به گزارش خبرگزاری بیان  یحیی آل اسحاق  درباره مداخله دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، گفت: افزایش چند روزه قیمت ارز تا 2 و 3 برابر و همانطور کاهش سریع آن حاکی از آن است که این افزایش نرخ اقتصادی نیست بلکه ناشی از انتظارات، عوامل روانی و تحریکات است و اگر عوامل سوء داخلی و خارجی را هم به آن اضافه کنیم حتما یک نوع نظارت و دخالت لازم است اما نوع دخالت و شکل دخالت مساله است.

وزیر اسبق بازرگانی افزود: بنابراین در کشوری که بازار دو یا پنج درصدی ارز در تمام شئون زندگی مردم از جمله مسکن،‌ غذا، معاملات و مایحتاج زندگی روزمره  تاثیرگذار است بی‌تدبیری است که این بازار را به حال خود رها کنیم و تنظیم آن را به عرضه و تقاضا بسپاریم؛ بنابراین حتما باید دولت دخالت کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: جدای از مساله ارز موضوع عرضه و تقاضا به معنای بازار رقابتی، در هر کالا وقتی جوابگو است که شرایط عادی باشد.

آل اسحاق گفت: در شرایط غیررقابتی، انحصار،‌ احتکار و در شرایط خاص مانند جنگ اقتصادی و در شرایطی که عوامل غیراقتصادی بازیگر اصلی هستند عرضه و تقاضا برای کنترل قیمت کالا و همچنین دلار مفهوم ندارد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: حتی طرفداران اقتصاد بازارپسند شروطی برای عرضه و تقاضا دارند و از نظر آنها هم کنترل قیمت کالا از طریق عرضه و تقاضا باید در شرایط عادی و غیرانحصاری باشد.

* در شرایط جنگ اقتصادی بازار ارز نیازمند مداخله دولت است

وی با تاکید بر اینکه شرایط فعلی بازار ارز شرایط عادی نیست، اظهار داشت: ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و وقتی امارات و اقلیم کردستان به عنوان یک ابزار دخالتی در اقتصاد ایران مداخله می‌کنند و حتی در کشور ترکیه 417 نفر به اتهام خرید دلار در  ایران و ارسال آن برای یهودیان آمریکایی بازداشت می‌شوند، بنابراین کنترل ارز در چنین شرایطی نیازمند مداخله است.

وی در ادامه با اشاره به خروج ارز از کشور تحت عنوان خروج سرمایه گفت: همچنین واردات سالانه 10 میلیارد دلار قاچاق و خرید ارز به قصد سوداگری و درآمدزایی از عوامل افزایش مصرف ارز است و در این شرایط ساده‌نگری است که گفته شود عرضه و تقاضا و عدم دخالت دولت باید حاکم باشد.

* جهش یک روزه قیمت ارز چگونه ممکن است؟

آل اسحاق گفت: چطور می‌شود که ظرف یک روز قیمت دلار بالا رود؟ مگر در ایران شرایط اقتصادی ساعتی تغییر می‌کند؟ ساعت یازده شب یک عده برای نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌کنند بنابراین این عوامل عرضه و تقاضا نیست و برای کنترل آن نیازمند مداخله دولت هستیم.

وی اظهار داشت: اگر قرار باشد شرایط عرضه و تقاضا، بازار ارز را کنترل کند بنابراین دولت باید ارز واردات قاچاق را هم تامین کند و همچنین اجاره دهد هر کسی که خواست پول خود را به گرجستان ببرد.

آل اسحاق بیان داشت: در قضیه مسائل بانکی که برای آمریکا پیش آمد ترامپ، اوباما و حتی بانک مرکزی آمریکا هم دخالت کردند؛ بنابراین در شرایط غیرعادی اقتصاد لازم است که دولت برای کنترل اوضاع وارد شود.

* اگر مداخله بانک مرکزی دو ماه زودتر اتفاق می‌افتاد به اینجا نمی‌رسیدیم

وی افزود: اگر اقدام بانک مرکزی برای کنترل بازار دو ماه و حتی یک هفته قبل صورت می‌گرفت، اوضاع اصلا به اینجا نمی‌رسید که دشمن شاد شود. تا حدی که برای براندازی نظام برنامه‌ریزی کنند و به هم وعده دهند.

وزیر اسبق بازرگانی با تاکید بر اینکه دخالت دولت و برنامه‌ریزی‌های دولت در هفته گذشته بسیار خوب بود، گفت: مهم استمرار و پایداری است.

وی با بیان اینکه در این شرایط حساس دولت باید تصمیمات بسیار دقیق و کارشناسی اتخاذ کند بیان داشت: وقتی در هفته گذشته با توجه به افزایش فروشنده و کاهش خریدار بانک مرکزی اعلام کرد که دلار خریداری می‌کند این اعلام بانک مرکزی این سیگنال را به بازار داد که فروشندگان دست نگاه دارند زیرا ممکن است بانک قیمت ارز را افزایش دهد.

* بانک مرکزی باید برای رساندن قیمت ارز به نرخ تعادلی برنامه‌ریزی داشته باشد

وی بیان داشت: بانک مرکزی باید تمام برنامه‌هایش را برای رساندن نرخ ارز به یک نرخ تعادلی که اقتصاد با آن به آرامش می‌رسد را به کار گیرد و اگر بانک مرکزی و دولت به این نتیجه رسید که نقطه تعادل اقتصاد ما ارز با نرخ 7 یا 8 هزار تومان است؛ بنابراین باید با برنامه‌ریزی آرام آرام نرخ دلار را به این نرخ تعادلی برساند.

آل اسحاق بیان داشت: قطعا ذینفعان بزرگ که تصور سودهای هزار میلیاردی از آشفته‌بازار ارز دارند،‌مقاومت می‌کنند و برای نرسیدن قیمت ارز به نرخ تعادلی برنامه‌ریزی می‌کنند همانطور که در روزهای اخیر از سوی رسانه‌های معاند نظام به مردم تاکید می‌شد ارزهایتان را نفروشید و دست نگه دارید.

وی گفت: بانک مرکزی حتما برای کنترل نرخ ارز باید دخالت کند اما دخالت باید هدفمند، برنامه‌ریزی شده و غیرمنفعل باشد.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات