امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۰۷
کد خبر : 118026
چاپ خبر :
حاجي دليگاني در همايش انقلابيون جوان گلپايگان

ریشه مشکلات اقتصادی ناشی از سوء مدیریت و رانت خواری

حسينعلي حاجي دليگاني عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس و نماينده مردم شريف شاهين شهر و ميمه و برخوار در همايش انقلابون جوان گلپايگان،علت اصلي مشكلات اقتصادي اخير را ناشي از سوء مديريت و رانت خواري دانست.

به گزارش خبرگزاری بیان از گلپایگان،حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر ،میمه و برخوار در همایش انقلابیون جوان که در سالن فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برگزار گردید ؛ با عنوان اینکه مسائل و مشکلات زیادی در کشور هست ولی اولویت اصلی مسائل اقتصادی است که مردم در تب آن می سوزند ، اظهار داشت : رکود اقتصادی و کسادی کسب و کار و تولید و کاهش قدرت خریدن مردم و اقشاری که درآمد ثابت دارند و دخل و خرجشان به هم نمی خورد از مسائل اصلی کشور است که باید راهکاری برای برون رفت آن پیدا و عملیاتی گردد.
وی گفت: در خصوص مسائل اقتصادی آنچه می بینیم  و از افراد مطلع و کمیسیونهای مجلس برداشت می کنیم جمع بندی شده است.
حاجی دلیگانی در خصوص مسائل مطرح اقتصادی کشور گفت : ریشه مسائل اقتصادی کجاست و چرا به این وضعیت گرفتار شدیم ؟ آیا همه مشکلات مربوط به روابط خارجی و تحریم است یا مربوط به مسائل داخلی است؟ اشکالات فعلی چیست؟
آیا این وضعیت کوتاه مدت است یا ممکن است ادامه پیدا کند و کدامیک با واقعیت تطابق دارد؟
وی با طرح این سوال که سه تصمیمی که باید گرفته شود و محورهایی که باید آن را اجرایی کند چیست؟ تصریح کرد: اصلی ترین ریشه وضعیت موجود اینست که ما بیماری مزمنی به نام رشد نقدینگی داشتیم که در چند سال اخیر تشدید پیدا کرده است و همین موضوع سبب دو چندان شدن مشکلات اقتصادی در کشور شده است.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:در سال نود و دو نقدینگی بانک ها ۴۶۰هزار میلیارد تومان بود که الان ۴ برابر شده و به ۱.۷ تریلیون رسیده است.
وی افزود: این نقدینگی رشد سیال دارد که به هر بخشی برود آن بخش را خراب می کند به حدی که خانمان برانداز است، مثل بازار سکه
حاجی دلیگانی با بیان اینکه تورم بالایی در نقدینگی نهفته است که تا کنون بیدار نشده خاطر نشان کرد: نقش مخرب سیستم بانکی در اقتصاد کشور از دلایل دیگر بروز مشکلات اقتصادی می باشد
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: افرادی در دستگاه های حساس کشور مانند بانک مرکزی ،وزارت اقتصاد،گمرک و صنعت و معدن و تجارت هستند که به نوعی با فساد اقتصادی که دارند به موضوعات دامن می زنند و با این  سیاست پولی هم خودشان را گرفتار کردند و هم مردم را
وی با اشاره به اشتباهاتی که مسئولین گاهاً انجام می دهند یاد آور شد: بیست و یکم فروردین ماه سال جاری قیمت ارز۴۲۰۰ تومان به صورت دستوری در تلویزیون توسط جهانگیری بیان شد اما آنقدر دارای اشکال بود که ظرف ۴ ماه ۳۳/۳ میلیارد دلار روی دست مردم  گذاشت.
وی افزود : یعنی ۲۱/۳ میلیارد دلار ارز کشور نامناسب توزیع شد که فقط برآورد می شود حدود ۲۰ هزار میلیارد از این پول در جیب افراد خاصی رفت که از این شرایط سو استفاده کردند  و در جیب افرادی رفت که در صنایع پتروشیمی بالا دستی از آن استفاده کردند.
وی با بیان اینکه این مقدار به پول امروز حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان می شود یعنی برابر ده سال یارانه گفت:  پول ده سال یارانه در این چهار ماه توزیع شد به اضافه ۱۲ میلیارد تومان تعهدات که از قبل ایجاد شده بود تثبیت شد.
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار تصریح کرد:  در این بسته هر چه گفته شد مشکل وجود دارد کسی نشنید تا نهایتا حاضر شدند بسته ای که صد در صد اشکال داشت کنار بگذارند و یک بسته دیگر در مرداد سال جاری بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: براثر ضعف مدیریت بانک مرکزی و روبرو نشدن درست با موسسات مالی ۳۰ هزار میلیارد تومان نادرست توزیع شد
وی عنوان کرد: مشکل دیگر عدم مدیریت صحیح و رها کردن مدیریت اقتصادی کشور به حال خود است بدون اینکه امر و نهی و هدایت و یا برنامه ریزی شود و این جمع بندی نقطه نظرات همه صاحب نظران است
حاجی دلیگانی در خصوص اشکالات اساسی کنونی ابراز داشت : عدم در میان گذاشتن وضعیت اقتصادی با مردم ؛ لخت و فاسد بودن و عدم یکپارچگی سیستم مدیریتی در اقتصاد کشور ؛ ثبت و سفارش رو به تزاید واردات کشور ؛ مبهم بودن حساب سرمایه کشور ؛ رقابت برخی وزرا برای گرفتن ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای بخش خود ؛عدم حضور بانک مرکزی در مدیریت و نظارت بازار  بر مشکلات اقتصادی کشور از جمله مشکلات کنونی کشور می باشد.
نماینده مردم شاهین شهر ،میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه داریم از بودجه کشور پیش خور می کنیم ؛ عدم مدیریت صحیح در پتروشیمی ها ؛ نبود سیستم یکپارچه برای سیستم ارز ،نبود ساختار مناسب برای اقتصاد کشور از دیگر مشکلات کشور بر شمرد .
وی با عنوان اینکه ما اکنون سر یک دو راهی هستیم آیا وضعیتی که هست کوتاه مدت است؟ اظهار داشت: متاسفانه نه ،چون عللی که این وضعیت را به وجود آورده مربوط به دو ماه و سه ماه نیست بلکه مزمن بوده و تشدید شده

وی در خصوص تصمیماتی که جهت برون رفت از مشکلات کنونی کشور باید گرفته شود عنوان کرد: تهیه برنامه
جامع از هر وزارتخانه کشور نیاز است  چرا که برنامه جامعی نیاز داریم که این برنامه جامع باید فعالانه باشد نه منفعلانه.

وی اضافه کرد: ما باید حرکت مان را آغاز کنیم و در این حرکت مسایل را رفع کنیم .

وی اصلاح ساختار هدایت اقتصادی کنونی را از دیگر اقدامات لازم دانست و  گفت : اکنون مجموعه های مختلفی را برای هدایت اقتصادی کشور داریم
وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب اسلامی ایران، هیچ رییس‌جمهوری به اندازه رییس جمهور فعلی اختیارات نداشته است
حاجی دلیگانی ابراز داشت: در شورای عالی هر تصمیمی بگیرد طبق قانون  می تواند قوانین کشور را برای مدتی تعطیل کند و قوانین جدید بگذارد اما طبق اخبار واصله این اختیار برنامه ریزی درستی نمی شود و برنامه صحیحی که مسائل کشور را رصد کند در دبیرخانه شورا به درستی سازمان دهی نشده و دچار روزمرگی شده است .
وی با بیان اینکه هر تصمیمی رییس جمهور بگیرد آنها کمک می کنند تصریح کرد :  متاسفانه از این شورا درست استفاده نمی شود و از جهت تنوع کار نمی توانند درست استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در این زمینه سه کار می توان انجام داد که یکی از آنها  ساختار است که باید انجام شود یاد آور شد: در این شرایط مدیرانی نیاز داریم که شب از روز نشناسند و دلسوزانه عمل کنند
وی یادآور شد: عین این مشکلات در کشور های دیگر آمده اما با وقت گذاری و دلسوزی توانستند از این مشکلات عبور کنند اما در کشور ما در این زمینه دچار ضعف مدیریتی هستیم.
حاجی دلیگانی با اشاره به استیضاح وزیر کار و وزیر اقتصاد گفت: وقتی دیدیم وزیر توانایی ندارد استیضاح کردیم .
وی با تاکید بر اینکه بخشی از اشکالات به رییس جمهور بر می گردد بخشی از اشکالات اساسی اینجاست و باید اصلاح شود تاکید کرد: آنجا که منافع مردم در میان باشد محکم می ایستیم.
وی با عنوان اینکه کشور ما دارای منابع مختلف اقتصادی است که باید به درستی از آن استفاده شود ابراز داشت:خداوند متعال هفت درصد منابع دنیا را در اختیار ما گذاشته در حالی که یک درصد جمعیت دنیا در اختیار ماست و ما باید عرضه داشته باشیم و از این منابع به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: مگر مردم چه گناهی دارند؟ همه اش تقصیر ماست ما بایستی وظایف مان را انجام دهیم و با هر مسئولی که به خوبی عمل نمی کند برخورد کنیم و پایش بایستیم ؛اگر وزرا باشند وزرا و اگر رییس جمهور باشد رییس جمهور.

وی با بیان اینکه برخی می گویند چرا مقام معظم رهبری تصمیمی نمی گیرد گفت: باید در چارچوب قانون اساسی عمل شود و دستگاه ها و مجلس به وظایف خود عمل کنند چرا که اگر فراتر از قانون اساسی در کشور عمل شود فریاد سر می دهند که حکومت دیکتاتوری شده است.
وی تاکید کرد: ما نمی توانیم راجع به منافع مردم کوتاه آییم.
وی با اشاره به صحبت های تاج گردون نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی که گفته است احساس مان این است کم کاری هایی که صورت می گیرد عمدی است اظهار داشت: ما نمی خواهیم بد بینانه بگوییم که عمدا دارید مردم را اذیت می کنید اما این رها کردن و منفعلانه برخورد کردن  معنایی جز این نیست
نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشور هیچ وقت به بن بست نمی رسد راهکار دارد با انقلابی عمل کردن و بصیرت مشکلات رفع می شود چرا که بچه های انقلابی هر وقت به صحنه آمدند توانستند مسیر را تغییر دهند .
وی گفت: عملکرد ما باید در جهت نظام باشد و در حرکت ما نبایستی از مقام معظم رهبری هزینه کنیم اما همه می خواهند توپ ها را در میدان ایشان بیندازند ، چارچوب مشخص است باید حرکت کنیم.
حاجی دلیگانی بیان کرد: اصلاح نظام بانکی شدنی است ، مدیریت بازار ارز شدنی است اگر رودربایستی را کنار بگذاریم و نخواهیم افرادی که دنبال رانت هستند را راضی کنیم.
وی عنوان کرد: بیشترین استفاده کنندگان از یارانه ها را ثروتمندان و افراد مرفه  هستند ، اینها باید اصلاح شود و حل شدنی است اراده می خواهد .
وی دومین راه حل را اصلاح بودجه دولت برشمرد و گفت: بودجه ۹۷ باید جهت محدود سازی طبقات مرفه و به نفع طبقات ضعیف تصویب شود.
حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: مشکل ما این است وقتی سیف این همه مشکل درست می کند وقتی مشخص می شود که مجرم است برایش در جایی دیگر حکم دیگری می زنند .
وی حمایت از تولید را از دیگر راهکار ها دانست و اظهار داشت: اکنون در کشور هر کارگاه کوچک تولیدی و کارخانجات بزرگ در حال تعطیلی است اما همه راه حل دارد
وی با بیان اینکه هوشمند سازی در بخش واردات و صادرات باید صورت گیرد گفت: اگر چند نمونه مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نقاط مختلف کشور احداث شده بود اکنون با مشکل ارز و صادرات نفت مواجه نبودیم.

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات