امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۷/۰۵
کد خبر : 118062
چاپ خبر :

مهارت زندگی را از که باید آموخت

کسانیکه به دنبال برخی روشها می گردند تا مهارت زندگی را به مردم بیاموزند اگر مسئولند ابتدا بهتر است به دنبال مسئوليت خود در حیطه کاری خود بپردازند و اگر نیستند دقت نمایند ببینند که از چه افرادی و باچه گرایشهای فکری و اعتقادی استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری بیان غرب با توسل به آموزه های لیبرالی و به دنبال ایجاد یک هژمونی در جهان به شدت به دنبال تغیر سبک زندگی جوامع به زعم خود درحال توسعه و جهان سومی است ، دراین بین خود غرب بافروپاشی خانواده مواجهه شده و تمام نظریه ها و دکترین های خود را در معرض آسیب و زیر سوال رفتن جدی می بیند ، تا جائیکه آمار وحشتناک سازمان ملل در خصوص فرزندان حاصل از روابط نامشروع در این کشورها خود زنگ خطر را برای آنها به صدا درآورده .
http://worldfamilymap.ifstudies.org/2017/
️سال گذشته نیز نخست
وزیر انگلیس مجبور شد بخاطر از هم پاشیدگی خانواده و وجود نه میلیون انسان تنها در انگلستان وزارت تنهای راه اندازی کند ،واز این دست مثالها بسیار و وقت کم ولی کسانیکه به دنبال برخی روشها می گردند تا مهارت زندگی را به مردم بیاموزند باید چند نکته را مد نظر بگیرند.

1⃣ اگر مسئولند ابتدا بهتر است به دنبال مسئولیت خود در حیطه کاری خود بپردازند و اگر نیستند دقت نمایند ببینند که از چه افرادی و باچه گرایشهای فکری و اعتقادی استفاده می کنند.

2⃣ متون استفاده شده برای تدریس از چه سبک زندگی است ، از متون اسلامی ودینی است یا ترجمه شده متون غربی ،غربی که خود اگر طبیب بودی سر خود دوا می نمودی .

3⃣ هدف اساسا چیست ؟ ما در ایام محرم وصفر هستیم بهتر نیست مردم را ترغیب کنیم تا بجای رفتن به برخی همایشهای هدف دار و اصولا ناشناخته برای دریافت معارف دین واستحکام خانواده ها از مجالس اهلبیت و حسینی بهره ببرند!! سبک زندگی ومهارت زندگی را چه کس و چه کسانی برای ما تعیین می کنند ؟ دین و شریعت یا مکاتب غربی؟

4⃣ روشن شدن اهداف جلسات به همراه متون استنادی و همچنین نتایج حاصله از این جلسات کذایی برای مخاطبین بیانگر نیات برگزار کنندگان خواهد .
برخی افراد جویای نام با استفاده از تکنیکهای روانشناسی و با بکارگیری فنون سخنوری و کنترل ذهن مخاطب به القای افکار خود می پردازند و برخی سیاست بازان عرصه سیاست نیز برای جذب مخاطبین برای اهداف شخصی و گروهی سعی در بکارگیری این افراد دارند.
♦️توجه به رشد و توسعه ی زندگی آدمی و پیچیدگی های ارتباطی وی با دنیای درون و بیرون ، آموزش مهارتهای زندگی ، ضرورتی انکار ناپذیر است .

تعاریف گوناگونی از مهارتهای زندگی شده است از جمله :

1-(سازمان بهداشت جهانی): این سازمان مهارتهای زندگی را شامل توانایی های آدمی برای رفتارهای مثبت و انطباق پذیر با دیگران می داند که او را قادر می سازد با چالش ها و نیازمندیهای روزانه به گونه ای موثر رو به رو گردد.

2-(سازمان یونیسف): این سازمان مهارتهای زندگی را مشتمل بر تمهیداتی برای تحول و یا تغییر رفتار می داند تا میان سه حیطه یعنی : دانش ، بینش و رفتار موازنه ای انجام پذیرد.

به طور کلی مهارتهای زندگی مهارت هایی است که زندگی موفقی را برای ما رقم می زند و توانمندیهایی در زمینه های دانش و بینش است تا زمینه ساز موفقیت آدمی در زندگی گردد.
♦️ ولی دیدگاه اسلام تفاوت کلی با نگرشهای فوق دارد:
بطوریکه باید در مورد موارد ذیل تأمل کرد .
1) تأکید بر جامعیت و واقع نگری اسلام و قدرت پاسخگویی آن به نیازهای انسانی ،آنقدر قوی هست تا بینشی مطلوب به اسلام پدید آید و نسبت دین و زندگی روشن گردد.

2)ارائه دیدگاه اسلام درباره ی مهارت های زندگی با توجه به رویکردهای علمی چنان مشخص است ،تا معیارها و ضوابط مطمئنی در زمینه های مورد بحث را به دست آورد .وبه عنوان الگو به جامعه معرفی کند.

3)تأملی نقد گونه بر پاره ای از مباحث مهارتهای زندگی به ویژه مباحثی که با رویکردی اومانیستی و یا سکولاریستی مطرح می شود و یا از دیدگاه های اسلامی بی بهره است ،نظیر مبانی ارزش شناسی ،منابع ارزش شناسی ،معیاره های درک و تفکیک ارزش ها از ضد ارزش ها و امثال آن .

4)طرح موضوعاتی همچون وجود ارتباط معنادار میان بخشی مولفه های مهارتهای زندگی ،تا درک بهتر و عمیق تری از آن بدست آید،نظیر رابطه ی آدمی و خالق از یک سو، و تأثیر آن بر رابطه ی آدمی با مردم .
محمد ولایتی .

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات