چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

کم‌بارش‌ترین استان ایران

به گزارش خبرگزاری بیان معضل آب در استان یزد را می‌توان اینگونه متوجه شد که گرمای استان به حدی است که می‌تواند یک آبگیر با ارتفاع سه هزار میلیمتر را درطول یک سال تبخیر کند. ‌

با ورود به فصل بارش‌ها و همچنین مسئله کم آبی استان یزد این روزها همه در پی‌خبری از نزول آب به زمین هستند. بیش از 15 سال است که خشکسالی گریبان‌گیر استان یزد است و این معضلی شده است برای استانی که درصد قابل توجهی از اقتصادش در حوزه کشاورزی تامین می‌شود.
کشاورزی تنها حوزه‌ای نیست که با کمبود بی‌آبی در عطش است حوزه‌‌های صنعت و مهم‌تر از همه مسئله شرب هم در عطش‌ این اکسیر گرانب‌های زمین‌ گیرافتاده است. با این وجود مهمترین مسئله و معضلی که این روزها به دلیل کمبود آب با آن روبرو هستیم مسئله تغییر رنگ و مزه آب شرب است. در برخی مناطق به ویژه شهر یزد این معضل از کمبود آب ناشی است تا حدی که در ساعاتی با کمبود فشار آن مواجه هستیم.
کمبود آب را اگر بتوان تحمل کرد زجر دیدن هدر رفت آن توسط یک مغازه‌دار در هنگام شستن درب مغازه‌اش آن هم با فشار آب پشت شلنگ که به انسان دست می‌دهد را نمی‌توان. آیا او نمی‌داند آب کم است؟
رضا برهانی مدیرکل هواشناسی استان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد از پیش بینی بارش‌های فصلی در سه ماه آینده گفت و اظهار داشت: بارش‌های استان در پاییز امسال به سمت نرمال شدن پیش می‌رود.
وی ادامه داد: نرمال شدن میزان بارش‌های استان نسبت به اقلیم موجود، به معنای رفع مشکل بی آبی نیست و این بدین معنی است که تا حدی بارش‌ها افزایش پیدا می‌کند.
وی که به حدود 15 سال خشکسالی یزد اشاره کرد، افزود: برای جبران سالها خشکسالی یزد بارشی بیش از این مقدار در سال نیاز است و این مقدار بارش سه ماهه پاییز جوابگوی 15 سال خشکسالی یزد نیست و مردم هنوز هم باید به فکر کمبود آب باشند.
درحالیکه برهانی راه حل عملی مقابله با کمبود بارش وایجاد بارندگی را تحت مدیریت سازمان‌های دیگر دانست درباره برخی راه‌های قابل استفاده در این زمینه گفت: مقابله با جنگل‌زدایی و فعالیت‌های صنعتی مضر برای هوا و… همگی باعث اصلاح وضع موجود می‌شود اما چیزی که از همه عیان‌تر است تغییر اقلیم آب‌ و هوایی زمین است.
وی درباره تغییر اقلیم آب و هوایی زمین گفت: عدم مدیریت جهانی در استفاده از منابع مضر بر هوا باعث تغییر اقلیم آب و هوایی زمین شده که نتیجه آن گرم‌تر شدن زمین است. ایران و یزد هم ازاین قاعده مستثنی نیستند و دچار این گرما شده اند و به جهت اینکه یزد آب و هوای خشک‌ دارد این تغییر بیشتر احساس می‌شود.
وی درباره مجموع بارندگی استان گفت: در طول سالهای گذشته در حدود 97 میلیمتر سهم بارندگی استان بوده است که این میزان در سال زراعی منتهی به مهر 97 حدود 69 میلیمتر و در سال زراعی منتهی به مهر 96 حدود 83 میلیمتر بوده است. این یعنی 15 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته و 39 درصد کاهش نسبت به سالهای قبل در میزان بارندگی وجود داشته است.
وی کمترین بارش را در سال جاری منتهی به مهر 97 آن هم سهم شهرستان یزد با 35 میلیمتر و بیشترین را سهم شهرستان تفت با 102 میلیمتر عنوان کرد. برهانی درباره کاهش بارندگی در شهرستان های استان هم گفت: شهرستان خاتم با 60 درصد کاهش بارندگی در صدر این جدول و میبد با یک درصد کاهش بارندگی در رتبه آخر این جدول قرار دارند.
وی در پایان از استمرار رتبه اول یزد به عنوان کم بارش‌ترین استان کشور خبر داد و از استعداد سه هزار میلیمتری تبخیر آب گفت و تصریح کرد: معضل آب را می توان اینگونه متوجه شد که گرمای استان به حدی است که می‌تواند یک دریاچه با ارتفاع سه هزار میلیمتر را درطول یک سال تبخیر کند. این در حالی است که میزان متوسط بارندگی استان تنها 97 میلیمتر در سال است.

استعداد بالای تبخیر آب در استان، ما را یاد استعداد در زورآزمایی مسابقات ورزشی می‌اندازد اما در این زورآزمایی مردم بی‌توجه با کمبود آب، این بی‌آبی است که برنده می‌شود. آیا هنوز هم با آب زمین را جارو می‌کنیم؟

منبع: تسنیم

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 117874 و در روز پنجشنبه 22 شهریور 1397 ساعت ۱۴:۲۲:۱۶
2024 copyright.