امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۶/۱۱
کد خبر : 117613
چاپ خبر :

ننگ و عار چیز دیگری است

خرده گرفتن به انتشار برخی رفتارها و حرکات خبر ساز رسانه ای در شبکه های اجتماعی ابتداء به دلیل نداشتن سواد رسانه ای قابل ارزیابی بوده و سپس رفتار نابخرادنه در مواجهه با آن است .

✅ننگ و عار چیز دیگری است

?به قلم محمد ولایتی گروه سیاسی پایگاه خبری بیان گلپایگان

به گزارش خبرگزاری بیان  ? شخصیتی با استفاده ابزاری از آیات و روایات ضمن نکوهش سؤال انتقادی جوان گلپایگانی و انتشار آن در ابعاد وسیع، تجاهل از آنرا مورد ملامت و نوازش اخلاقی قرار داده و با چیدن اسامی افراد مختلف به نوعی به وعظ و واعظی پرداخته و با تحریف اشتباه آقای مطهری، طلب کار هم شده و با وجه المسامحه قرار دادن نیکنامی نیک نامان شهر اشتباه اهل سیاست را آنهم در تراز نائب رئیس مجلس به محاق برده و با نادیده انگاشتن رفتار فاحش دوستان تشکیلاتی خود با استفاده از تئوری توهم توطئه، اینگونه آشکار شعور مخاطبین و مردم آن را نادیده انگاشته و مطالبات عدالتخانه را با استفاده از ادبیات دهه شصتی جریان چپ و همپای همان روحانی نما سرکوب نمودند ولی در این باب نکاتی نهفته است که باید به آن پرداخته شود و سپس نتیجه گیری و قضاوت

استفاده ابزاری از دین و به نوعی آیات و روایات در قرآن به خوبی به آن پرداخته شده و گویی این روزها را شارع مقدس به عینه مشاهده می کرده . آ نچه ما از مجموع معارف قرآنی و روایی استفاده می کنیم و درمی‌یابیم که افرادی که می خواهند از دین حرف بزنند اولا باید دین شناس باشد و ثانیا دین را کامل بگوید .

این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس میکند. آیه‌ی شریفه‌ی «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است.
در این جا نکته ای که وجود دارد اینکه نه این دوست عزیز نگارنده و نه جناب دکتر علی مطهری صرف آقازادگی نمی توانند از دین حرف بزنند ، آنهم تفسیر به رأی اگر دین به گونه ای اصولی و بر مبنای صحیح در جامعه اجرایی نگردد و برداشتهای سلیقه ای و اهداف شوم در آن گنجانده شود ، بی شک بالاترین آسیب را باید برای دین فرض نمود. گاندی در این باره می گوید: فجیع ترین و بی رحمانه ترین جنایتی که تاریخ به ثبت رسانیده است ، زیر پوشش دین یا انگیزه شریف انجام شده است. درست همان کاری که نفاق پنهان غیر انقلابی داخل نظام چنان ابزاری از دین استفاده می کنند که هرگاه در تنگنا قرار گرفته از دین استفاده کرده و ناکارآمدیهای سیاستهای لیبرالی و غرب زدگی خود را به پای نظام وانقلاب ختم می کنند.و پشت آن پنهان می شوند.(همان یقه سفیدها)

دین چون قرائت پذیر است و در معرض سوء فهم های مختلف و بعضا متعارض قرار دارد در برخی دوره ها به اختلافات فرهنگی و اجتماعی انجامید. در این میان معاویه سهم بسزایی داشت و با سیاست و نیرنگهای خود، جامعه مسلمین را با دشواریهای زیادی مواجه کرد. رد پای شوم او را می توان در حکومت عمر مشاهده کرد که در حکومت عثمان به عنوان والی شام ادامه می یابد. او در حمایت از عثمان تعلل می کند اما بعد از مرگ عثمان با پیراهن خونین او در پی خونخواهی بر آمده، و جنگ صفین را به راه می اندازد ، چون با شکست مواجه می شود ، با نیرنگ، قرآن بر سر نیزه می کند و برخی از سپاهیان ساده لوح امیر المومنان(علیه السلام) را سست کرده و جان سالم به در می برد . او با استفاده ابزاری از دین و قرآن به موج سواری پرداخته و در نهایت با شکست فریبنده سپاه امام حسن (علیه السلام) ، حاکم و خلیفه به ناحق مسلمین گردیده و در دوران حکومت 20 ساله خود بدعت هاى فراوانى ایجاد کرد. او در سالهای آخر عمر خود بر خلاف عهد و پیمانش با امام حسن (علیه السلام)، فرزند خود یزید را ولیعهد کرده و زمینه ساز فاجعه عاشورا شد . او هرگز به خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله ) ایمان نیاورد؛ امّا خلافت خود را به نام دین و پیامبر پیش می برد. او بسیارى از مردم ساده و نادان شام، حجاز و عراق را بدین وسیله فریفته بودو همه آنها را برای هدف شوم خود که حکومت

بود انجام داده بود ، چنان که خود می گوید: انی و الله ما قاتلتکم لتصلوا و لا لتصلوموا، و لا لتحجوا و لا لتزکوا؛ انکم لتفعلون ذلک، ولکنی … من با مسایل دینی شما و اعمال دینی تان کاری ندارم، جنگ من جهت رسیدن به قدرت بوده است و هدف من قدرت است و دین ابزار و وسیله آن .

??ضمن پوزش از این مقدمه طولانی باید ابتداء به ارزیابی از این نمایش و مراسم روز گذشته پرداخت که اصولا هدف جناب نماینده شهرستان از این دعوت و مراسم چه بوده؟ چرا زمانی که در شهرستان عالم خیز و مذهبی که برگزاری جشنهای متعدد در هیئات و مساجد نقش پررنگی دارد از یک مکلا آنهم شخصیت سیاسی و آنهم جنجالی که هر شهری رفته برای نظام اسلامی هزینه تراشیده دعوت به عمل آمده ؟ اصولاٌ چه خلایی مشاهده نمودند که در چنین شرایط حساسی که معیشت و اقتصاد مردم در تنگنا قرار دارد که افرادی چون ایشان و دیگر دوستانشان همچون نماینده شهرستان در بوجود آوردن آن سهم دارند باید برای سخنرانی آنهم در باب غدیر!!! دعوت بعمل آید.

??مگر چند احتمال که در سخنان جناب مطهری نهفته بود: 1- ایشان درک سخنان خود تصریح کردند تمام مشکلات زیر سر آمریکا و دشمنان انقلابه درست همان دشمنانی که ایشان مدافع سر سخت مذاکره با آنها بود که می توان برداشت کرد یکی از اهداف سفر ایشان القاء غیر تراشی برای سرپوش نهادن به سؤ تدبیرها و ناکارآمدیهای دولت متبوعشان بود که این روزها وضعیت مردم و کشور را به این روز انداختند. وبا گفتن اینکه نباید دنبال تسویه حساب سیاسی باشیم خواستند که باب انتقادات جدی را با پوشش سیاسی سرکوب نمایند چرا که نمایندگان لیست امید این روزها بشدت در مظان اتهام بخاطر بوجود آوردن وضع موجودند

2- صحنه گردانان این مراسم قصد باز سازی و تجدید قوا داشته تا با استفاده از این روز مبارک و یوم الله اکبر هم خود را ولایتمدار معرفی کرده و هم با استفاده از احساسات مردم نمایش قدرتی را در شهر رو نمایی کنند و حالا به دلیل استقبال نکردن مردم ، سؤ تدبیر خود را توطئه دیگران می خوانند.

بهر حال اگر دلیلی به غیر از این موارد وجود داشته قابل هضم نیست و برخورد نا متعارف جناب مطهری هم به هیچ عنوان قابل دفاع و توجیه نیست ناتوانی و استیصال ایشان در پاسخگوئی به انتقادات بسیار شاذ و زبانزد است .لذا شخصی که آشکارا با توهین به انتقاد به حق مردم چنین واکنشی نشان می دهد بیشتر مستحق نکوهش است تا مردم

با یک جستجوی ساده به خوبی می توان پی به شخصیت جناب علی مطهری برد .بهر حال ایشان باید رسم میهمانی را به جای می آورد و در خانه میهمان چنین برخوردی نمی کرد بنا به فرض محال اگر منتقد هم بد رفتاری کرده شخصیتی که هم آقازاده بوده وهم مسئولیت حکومتی داشته و هم خود را ادامه دهند راه پدر می داند و کلاً # ژن-خوب است و دست بر قضا از غدیر و سیره آن سخن رانده اند باید بدانند که سیره و نحوه برخورد ائمه ما هیچ گاه با منتقدان و حتی معاندان خود اینطور نبوده و نیست. ما از قرآن و رویات اهل بیت به خوبى استفاده مى‏کنیم که حساب خواص غیر از حساب عوام است و آن سخت‏گیریها که به خواص مردم است آن سخت‏گیرى‏ها براى عوام مردم نیست که در روایات میخوانیم در روز قیامت 70 گناه از جاهل آمرزیده می شود قبل از آنکه یک گناه از عالم آمرزیده بشود.
و این یک معناى عوامانه هم هست یک معناى عرفى هم هست و عرف هم چنین است آن حسابى که روى بزرگان باز می کنند غیر حسابى است که روى عموم مردم باز میکنند و قرآن روى این حرف خیلى پافشارى دارد. اتفاقا برحسب اتفاق در کتاب آشنایی با قرآن استاد شهید مطهری در صفحه 160 در باب تفاوت رفتار مقام مقرّبین و بزرگان با مقام ابرار در توضیح حدیثی که میفرماید: حَسَناتُ الاَْبْرارِ سَیئاتُ الْـمُقَرَّبینَ چنین توضیح می دهند که از این حدیث کاملاً فهمیده میشود که مقام ابرار با مقام مقربین چقدر متفاوت است و میفرماید: کارهایی که برای ابرار (اصحاب المیمنه) حسنه و بالا بَرنده است، برای مقربین سیئه و پایین آورنده است. یعنی اگر ابرار کاری انجام دهند که آنها را از آن درجهای که هستند یک قدم بالاتر ببرد، مقربین اگر همان کار را در همان حد انجام بدهند آنها را از مقامشان تنزل میدهد. این مقدار، تفاوت است میان ابرار و مقربین. لذا احترام هر بزرگی ابتدا دست خودش است تا دیگران.

??ودیگر سخن اینکه خرده گرفتن به انتشار برخی رفتارها و حرکات خبر ساز رسانه ای در شبکه های اجتماعی ابتداء به دلیل نداشتن سواد رسانه ای قابل ارزیابی بوده و سپس رفتار نابخرادنه در مواجهه با آن است .
محمد ولایتی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات