چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

مهریه بالا عامل دور شدن جوانان از ازدواج است/ افزایش طلاق در شهرستان رشد فزاینده ای داشته است

به گزارش خبرگزاری بیان محمد صادق جمالی مدیر کانون پیوند مهر شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز ملی ازدواج برگزار گردید با عنوان اینکه این روز به مناسبت روز ازدواج حضرت امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) روز ملی ازدواج نام گذاری شده اظهار داشت: طبق آمار رسمی اداره ثبت اسناد شهرستان گلپایگان در سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۲۸۷ واقعه ازدواج و در سال ۱۳۹۰ تعداد ۱۱۹۰ واقعه ازدواج در شهرستان گلپایگان به ثبت رسیده که این مقدار در سال ۱۳۹۲ به ۹۸۵ واقعه کاهش پیدا نموده است.

وی افزود: نرخ ازدواج در سال ۱۳۹۳ به ۸۵۱ ، در سال ۱۳۹۵ به ۸۸۵ واقعه ازدواج و در سال ۹۶ تعداد ۶۲۰ واقعه ازدواج در شهرستان گلپایگان وجود داشته است.

جمالی با بیان اینکه طبق مقایسه آمار سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ در شهرستان گلپایگان ۳۰ درصد کاهش نرخ ازدواج وجود داشته است اذعان داشت: متاسفانه در شهرستان گلپایگان آمار طلاق بالا می باشد.

وی افزود: از مرداد ماه سال ۱۳۹۴ تا مرداد ۱۳۹۵ تعداد ۴۲۹ حکم طلاق و از مرداد ۱۳۹۵ تا مرداد ۱۳۹۶ تعداد ۳۶۱ مورد طلاق صادر شده است.

جمالی با عنوان اینکه نیمه اول سال ۱۳۹۵ تعداد ۲۰۰ حکم طلاق صادر شده است ابراز داشت: در شهرستان گلپایگان نرخ طلاق نسبت به ازدواج بیش از ۵۰ درصد است یعنی به ازای هر دو ازدواج یک واقعه طلاق رقم می خورد.

 

مدیر کانون پیوند مهر شهرستان گلپایگان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ در کشور ۱۶۰۸۹۷۷ ازدواج و ۱۷۴۵۹۷ طلاق اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۳/۴ ازدواج یک واقعه طلاق اتفاق افتاده خاطر نشان کرد: مقایسه میانگین کشوری نسبت به میانگین شهرستان نشان می دهد نرخ طلاق در شهرستان گلپایگان بالا می باشد.

 

جمالی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ طی هر یک ساعت ۱۷ واقعه طلاق در کشور ثبت شده است یادآور شد : این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۱۸ طلاق ، در سال ۱۳۹۶ به ۱۹ واقعه طلاق و در سال ۱۳۹۷ به ۲۰ واقعه طلاق طی یک ساعت رسیده که نگران کننده است.

 

مدیر کانون پیوند مهر شهرستان گلپایگان تاکید کرد: پایدار کردن ازدواج ، تحکیم بنیان خانواده ، آگاه سازی جوانان می تواند در کاهش نرخ طلاق موثر باشد .

 

جمالی با اشاره به عواملی که باعث کاهش نرخ ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج شده است تصریح کرد: ترسی که جوانان به دلیل دیدن طلاق های بسیار نسبت به ازدواج دارند یکی از این عوامل می باشد.

جمالی با عنوان اینکه برخی اشتغال را از عوامل اصلی عدم ازدواج می دانند گفت: در اصناف مختلف می بینیم که جوانان شغل و وضعیت درآمدی خوبی دارند اما به دلیل ترس از ازدواج سمت ازدواج نمی روند .

وی با تاکید بر اینکه اشتغال عامل اصلی در ازدواج هست اما عامل اولیه نمی باشد بیان کرد: عامل اولیه در ازدواج عامل فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه جوانان بسیاری از ازدواج و تبعات بعد آن ترس دارند گفت : با توجه به بالا رفتن نرخ سکه جوانان از زیر بار قرض و تعهد رفتن ترس دارند.

جمالی با تاکید بر اینکه باید خانواده ها در کاهش مهریه پیش قدم شوند اظهار داشت: مهریه بالا عامل دور شدن جوانان از ازدواج می باشد.

وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج و تاثیر آن در باروری دختران و کاهش نرخ جمعیت خاطر نشان کرد: با مطرح شدن مهریه بالا توسط خانواده ها بیشترین آسیب را خانواده های دختران خواهند دید.

جمالی با بیان اینکه برخی مهریه بالا را ضمانتی برای ازدواج می دانند تصریح کرد: در کشورهای اسلامی مهریه ها سبک و با نرخ پایین می باشد.

مدیر کانون پیوند مهر شهرستان گلپایگان گفت: یکی از مقوله هایی که در شهرستان گلپایگان در بین خیرین ضعیف است کمک در حوزه ازدواج و خانواده است و نیاز هست که خیرین در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: نیاز هست که انجمن خیرین ازدواج و خانواده تشکیل و در راستای حمایت از ازدواج جوانان کار خیری انجام دهند.

وی با اشاره به هزینه های گزاف مراسمات از جمله سالن های پذیرایی مجالس اذعان داشت : اگر مجموعه خیریه تالاری در اختیار داشته باشد هزینه ها خیلی کمتر خواهد بود

جمالی ضمن دعوت از خیرین و مردم جهت کمک در مقوله ازدواج گفت : اگر خیرین زمینی برای این منظور وقف کنند با ساختن سالن بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیر کانون پیوند مهر شهرستان گلپایگان در خاتمه با عنوان اینکه برخی افراد تمایل به ازدواج دارند اما مورد مناسبی پیدا نمی کنند اذعان داشت: از طریق مشاوره هایی که در همسان گزینی صورت می گیرد می توان شناخت متقابل بین خانواده ها ایجاد کرد.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 117336 و در روز دوشنبه 22 مرداد 1397 ساعت ۱۴:۳۷:۳۴
2024 copyright.