امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۵/۲۱
کد خبر : 117339
چاپ خبر :
رییس جهاد کشاورزی گلپایگان خبر داد:

جذب ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل خشکسالی کشاورزان گلپایگانی در سال گذشته

گل محمدی با بیان اینکه اعتبارات خشکسالی اعتبارات خیلی کم و راه حل آن اعتبارات ملی و استفاده از روش های نوین آبیاری می باشد؛ خاطرنشان کرد : سال گذشته در این زمینه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان جذب اعتبار شده است.

به گزارش خبرگزاری بیان مسعود اسکندری رییس شورای شهرستان گلپایگان در جلسه ی مشترک شورای اسلامی شهرستان و شورای اسلامی بخش مر‌کزی که عصر روز گذشته با حضور روسای ادارات جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی در محل بخشداری گلپایگان برگزار گردید ؛ در خصوص مسائل و مشکلات شهرستان از جمله پرداخت خسارات مرغداران ، خشکسالی و کم آبی در روستاها و همچنین قبول نکردن خرید گندم توسط شرکت های تعاونی سوالاتی را مطرح کرد.

در ادامه حیدر علی گل‌محمدی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه اکثر مرغداری هایی که دارای مجوز هستند از طریق سامانه، مرغ را سفارش داده و در این سامانه بیمه و سوخت مطرح می شود اظهار داشت : مرغداری هایی که غیر مجاز کار می کنند، بیمه و مجوز ندارند و برخی از مرغداری که پروانه گوشتی داشته و مرغ رنگی ریختند خلاف کرده اند و اگر تلفات دهند هیچ خسارت بیمه ای به آنان تعلق نمی گیرد.

گل‌محمدی در خصوص آنفولانزای مرغی سال گذشته گفت: در هرکدام از واحدهایی که معدوم سازی انجام شد آنهایی که مجاز بودند و پوشش بیمه ای داشتند از طریق بیمه خسارت دریافت کرده اند وتنها یکی دو واحد هنوز دنبال بیمه هستند.

وی افزود: خسارات مرغ های خانگی نیز پرداخت شده است .

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان در خصوص خشکسالی اذعان داشت : با توجه به خشکسالی که در کل کشور نمود دارد ، در شهرستان گلپایگان نیز خشکسالی نمود دارد اما در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق کمتر است.

وی افزود: طی گزارشات، بیشترین خسارات خشکسالی مربوط به دو روستای غرقن و هرستانه که در بالای سد گلپایگان قرار دارند می باشد .

وی با اشاره به اینکه بیشتر باغات شهرستان گلپایگان در منطقه دره سیب ،هرستانه ، حاجیله و کنار رودخانه قرار دارد گفت : اعتبارات خشکسالی اعتبارات خیلی کمی می باشد و راه حل آن اعتبارات ملی و استفاده از روش های نوین آبیاری قطره ای، بارانی و استفاده از سیستم های کم فشار می باشد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص خاطرنشان کرد : سال گذشته در این زمینه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان جذب اعتبار شده است.

گل محمدی تاکید کرد: هر روستایی که شورای فعالی داشته، توانسته موفق شود و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان اذعان داشت : در شهرستان گلپایگان مدیریت آب خیلی مشکل دارد و دغدغه بزرگ ما لوله گذاری کل گلپایگان زیر پوشش سد است.

وی با اشاره به چند شغله بودن کشاورزان گلپایگانی و عدم احساس خطر و عدم صرفه جویی گفت: مطمئنا اگر شهرستان گلپایگان لوله کشی شود آب سد را نمی بندیم و آب اضافه خواهیم آورد.

گل محمدی در خصوص عدم خرید گندم توسط شرکت های تعاونی روستایی بیان داشت : سال های گذشته در تعاونی ها این کار صورت می گرفت ، به دلیل اینکه بحث قاچاق گندم پیش نیاید دو سه سال است که گندم از کسی دریافت می شود که وقت کشت به جهاد کشاورزی اعلام کند و در سامانه ثبت شود .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی دولت زمانی اعلام می شود که در این سامانه ثبت نام شده باشد تصریح کرد : انبار گلشهر راه اندازی و مشکل مردم حل شد و کسانی که در سامانه ثبت نام نشده باشند نمی توانند به شرکت های تعاونی مراجعه کنند

وی اضافه کرد :برای این موضوع نیز راه حلی وجود دارد و کسانی که ثبت نام نکرده اند با مراجعه به شرکت های تعاونی و ارائه مشخصات می توانند کد را دریافت و گندم تحویل نمایند.

 

گل محمدی در خاتمه گفت: گاهاً دلال هایی پیدا می شوند که گندم خریداری می کنند و به شهرهای دیگر می برند این خلاف است و اگر پول آنها برگردانده نشود نمی توان کاری انجام داد .

خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات