امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۵/۱۶
کد خبر : 117093
چاپ خبر :

روحانی در گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی: مذاکره هم‌زمان با تحریم معنا ندارد/ آمریکا باید به ایران غرامت بدهد

رئیس‌جمهور گفت: کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند، کسی است که بدون مذاکره از تمام تعهدات بین‌المللی‌اش از پاریس تا تعهدات تجاری‌اش خارج شده است. همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد؟.

به گزارش خبرگزاری بیان  ؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در  گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی شب گذشته با مردم  در ابتدای سخنان خود با اشاره به روز خبرنگار و تبریک این روز رد پاسخ به اولین سوال مجری برنامه درباره پیشنهاد اخیر ترامپ گفت:  شما از بحث آمریکا و حرف‌هایی که مقامات آمریکایی به صورت متناقص می‌گویند، شروع کردید، من هم باید از این نکته شروع کنم که مردم ما کاملا در طول سال‌های گذشته تجربه بسیار خوبی از مقامات آمریکایی و دولتمردان ایرانی دارند. به هرحال کسانی که امروز در ایران دولت را در اختیار دارند، کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل،‌ مذاکره، گفت‌وگو و میز مذاکره بوده است و بر همین مبنا هم پیش رفته‌اند و حتی با آمریکایی‌ها و بقیه مذاکره کرده‌اند.

وی با بیان این مطلب که در طول دو سال به صورت مداوم مذاکرات به نتیجه‌ای رسید که کم و بیش آمریکایی‌ها اجرا می‌کردند و بقیه هم بیشتر متعهد بودند و ایران هم کاملا متعهد بود،  افزود:‌ کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید تمایل به مذاکره دارد مذاکره مبانی دارد. اولین مبنا صداقت است که باید دو طرف به صداقت باور داشته باشند و مذاکرات به نتیجه مورد نظر برسد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند، کسی است که بدون مذاکره از تمام تعهدات بین‌المللی‌اش از پاریس تا تعهدات تجاری‌اش خارج شده است.  کسی که ادعای مذاکره می‌کند ابتدایش این است که نشان دهد واقعا می‌خواهد با مذاکره مسئله‌ای حل شود.

حرف‌های ترامپ برای جنگ روانی با مردم ایران است

روحانی بر همین اساس با بیان این مطلب که همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌خواهد داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: یعنی اگر کسی در برابر فردی که رقیب و دشمنش است اگر از چاقو استفاه می‌کند و چاقو را به بازوی طرف فرو می‌برد می‌گوید مذاکره کنیم و حرف بزنیم. پاسخ این است که اول باید چاقویش را درآورد و چاقویش را جیبش بگذارد.  به نظر من مخاطب آنها این است که بخواهند در این جنگ روانی مردم ایران را دچار تردید کنند و برای انتخابات کنگره در ماه‌های آینده استفاه کنند. بنابراین حرف‌های ترامپ یا برای بهره‌برداری داخلی و انتخابات و یا برای جنگ روانی با مردم ایران است.

روحانی گفت: ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. یعنی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل 1+5 با وزیر خارجه ما مذاکره صورت دادند و با وزیر امور خارجه آمریکا مذاکره شد و بعد هم در اروپا مذاکره کردند. این آقای ترامپ است که از مذاکره خارج شده و به آن پشت کرده است.

به گفته وی کاری که آقای ترامپ انجام می‌دهد بر علیه ملت و منافع ملی ایران است. بنابراین اگر صداقتی وجود داشته باشد ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده است.

روحانی در پاسخ درباره راستی‌آزمایی دولت آمریکا برای نشان دادن صداقتش نیز اظهار داشت:‌ صداقت با تحریم همخوانی ندارد. معنایی ندارد. اگر کسی می‌گوید که می‌خواهم مذاکره کنم و به نتیجه برسم آن زمان تحریم می‌خواهد علیه چه کسانی شکل بدهد، علیه کودکان، بیماران، بزرگسالان یا مردم ایران است؟ این متناقض همان مثل معروف ایرانی است که قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را.  کسی که مردم ایران را تحریم می‌کند و ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و هر روز افرادی را برای تشویق عدم تعامل با ایران به کشورهای دیگر می‌فرستد را چگونه باید باور کرد. چرا که تحریم ترامپ فقط علیه ایران نیست بلکه همه شرکت‌های خارجی است که با ایران در حال فعالیت هستند.

وی اضافه کرد:‌ من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم، اگر دولت آمریکا آماده است که در خصوص نحوه پرداخت غرامت‌ها به ملت ایران به دلیل مداخلات آنها در زندگی مردم و کشور ایران با ما مذاکره کند، ما این آمادگی را داریم که ببینیم آمریکا چگونه می‌خواهد این غرامت‌ها را و در چند قسط و چگونه پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است،  آمریکا به دلیل مداخلات در کشور ایران هم بدهکار عذرخواهی هم بدهکار غرامت است.

روحانی درباره سیاست‌های ارزی دولت و التهابات آن با بیان اینکه یکسری مشکلات و بیماری‌هایی اقتصادی وجود دارد که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست، بلکه برخی از آنها مربوط به پیش از انقلاب و ادامه برخی از آنها به بعد از انقلاب برمی‌گردد،‌ تصریح کرد: مشکلات بانک‌ها و موسسات اعتباری از جمله مشکلات مزمن سال‌های مختلف در کشور است که در شرایطی بروز و ظهور پیدا می‌کند، نقدینگی از جمله این مشکلات مزمن است، همچنین روابط بانکی ما با دنیا، دسترسی ما به ارز، مساله ورود اسکناس به کشور یا طلا و موارد دیگر همچنین توقعات و انتظاراتی که برای آینده وجود دارد از جمله مسائلی است که دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتی در اقتصاد به وجود می‌آید.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و سال نخست دولت دوازدهم روند به این صورت بود که در ابتدای دولت با کاهش نرخ ارز مواجه بودیم و ما به دنبال چاره‌جویی برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز بودیم دلیل این اقدام نیز امیدواری و خوش‌بینی مردم به آینده بود. مردم می‌دانستند که روابط ما در حال بهتر شدن با دنیاست و این موضوع باعث متعادل کردن قیمت ارز شد البته در توافق موقت و توافقات بعدی برخی از منابع ارزی ما در خارج آزاد شد، همه اینها دست به دست هم داد و آن شرایط را به وجود آورد.

به گزارش تسنیم،‌ رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که مشکلات ارزی از کجا آغاز شد و به نظر شما چرا کشور با التهاب ارز مواجه شد افزود:‌ مشکلات ارزی دی‌ماه پارسال شروع شد؛ 5 دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، البته مردم معترض بودند اما برخی وارد شدند و آن را به اغتشاش کشاندند. هرچه بود مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند. آمریکایی‌ها نخست دنبال این بودند که بقیه کشورهای 1+5 را با خود همراه کنند و به همین دلیل نیز آقای ترامپ در 22 دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست که آنها نیز در خصوص برجام مذاکره مجدد را مطرح کنند اما این موفقیت‌آمیز نبود چرا که کسی به آن پاسخ مثبت نداد و آمریکا ناچار شد که به تنهایی از برجام خارج شود.

ترامپ می‌خواست همه دنیا را به تحریم ایران وادار کند اما ناموفق بود

روحانی  با بیان اینکه هدف آمریکا برای خروج از برجام این بود که جمهوری اسلامی ایران از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرند،  اظهار داشت: دستاورد ما در برجام قطعنامه 2231 است که این قطعنامه اولا قطعنامه‌های قبلی را لغو می‌کند و ثانیه همه کشورهای جهان را به پشتیبانی از برجام دعوت می‌کند و در واقع آنچه در برجام توافق شده، در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان یک سند و پیمان بین‌المللی مستحکم است. ترامپ به دنبال این بود که همه این دستاوردها را از ایران بگیرد چرا که آمریکا نمی‌خواست به تنهایی برای تحریم روبروی ایران قرار بگیرد. بلکه می‌خواست همه دنیا را به تحریم ایران وادار کند و اکنون نیز در همین جهت تلاش می‌کند اما ناموفق بود. به عبارتی امروز که آمریکا می‌خواهد تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کند اروپایی‌ها در برابر آمریکایی‌ها ایستادگی کردند و آن قانون ممانعت از تحریم را اعلام کردند و گفتند هر شرکتی که با ایران کار می‌کند اگر بخواهد حرف آمریکا را در تحریم قبول کند اروپا آن را تحریم می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به شکافی میان اروپا و آمریکا در موضوع برجام ادامه داد: امروز اروپا روبروی آمریکا ایستاده است، این در شرایطی است که اروپا همواره متحد آمریکا بوده است اما ما امروز در سراسر جهان تنها نیستیم و به جز چند کشور محدود همه حامی ایران هستند و ایران را به عنوان متعهدی که قابل اعتماد است می‌شناسند.  ما مهلتی که داده‌ایم بر این مبنا بوده که طرف‌هایمان در برجام بتوانند این تحریم را  را جبران کند تا برجام حفظ شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا اروپا تاکنون انتظار ایران را فراهم کرده است؟ گفت:‌ آنها از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشته‌اند یعنی موضع‌گیری‌ها،‌حرف‌ها و با وضع مقررات به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند. در هر صورت اروپایی‌ها باید برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌خواهند این کار را جبران کنند. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و بنده نیز در سفری که به اروپا داشتم با آنها از نزدیک مذاکره کردم و همه این کشورها قول داده‌اند که به تحریم اعتنایی نکنند.مشکل کشورهای اروپایی شرکت‌هایی است که تحت فشار آمریکا و تحریم‌ها قرار دارند بنابراین ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و 5 کشور دیگر بالاخص اتحادیه اروپا در اروپا برگزار شود و همچنین بناست در حاشیه اجلاس سازمان ملل نیز در سطح وزرا صحبت‌هایی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: آنچه که ما امروز می‌خواهیم در واقع اساس تحریم به سه ماه آینده برمی‌گردد که آمریکا می‌خواهد در نفت یا بانک وارد عمل شود که البته تحریم‌های امروز غیر از بانک و نفت است.

رابطه‌ای که ما با روسیه و چین داریم قابل مقایسه با اروپا نیست

رئیس‌جمهور در تعهدات برجامی چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام نیز گفت:‌  آنچه که در در روابط خارجی ما اهمیت دارد منافع ملی است و همه کشورها نیز همین رویکرد را دارند. البته رابطه‌ای که ما با روسیه و چین داریم قابل مقایسه با اروپا نیست. چرا که رابطه ما با این دو کشور بیشتر و بهتر است. چین اکنون در زمینه هسته‌ای رآکتور اراک را بر مبنای تعهدات برجامی خود دنبال می‌کند و به عنوان بزرگترین شریک تجاری با ما معامله می‌کند. بنابراین  مقامات چینی در حاشیه اجلاس شانگهای  به روابط خود با ایران و حفظ آن تاکید داشتند اما ممکن است اشکالی در اجرای تعهدات وجود داشته باشد اما در عین حال چین و روسیه به صراحت می‌گویند که ما ایستادگی کرده و به تعهدات خود عمل کرده و قرارردادها را اجرا می‌کنیم.

وی با یادآوری خروج توتال از ایران تصریح کرد: وقتی شرکت نفتی توتال اعلام خروج از ایران را کرد شرکت چینی بر ادامه قرارداد خود با ایران تاکید داشت،‌ ما به دنبال روابط خوب با همه دنیا هستیم. ولی  در شرایط کنونی کشورهای آسیایی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار هستند و این روابط نیز رو به گسترش خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان کنترل بازار ارز وجود دارد؟ اظهار داشت: آنوقت چند هزار عدد کالا بود و کنترلش بسیار سخت بود ما هم می‌خواستیم کنترل کنیم و خیلی از پرونده‌ها هم الان در سایه همان کنترل‌ها آماده شده است و در یک بخش دیگری ممکن است آنها را بیان کنم ولی الان اقلام محدود است یعنی وزارت جهاد کشاورزی ما می‌گوید من مشکلی برای کنترل ندارم یعنی تمام مواد اولیه‌ای که برای پروتئین است مثل ذرت، کنجد و کنجاله یا کود و سم که شامل همین ارز خواهد بود و به مواد غذایی پروتئین و سایر اقلام که مدنظر باشد تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: این کنترلش خیلی آسان‌تر است چون اقلام محدود است اگر بخواهیم داخل نوسانات ارزی قرار دهیم برای مردم نگرانی ایجاد می‌کند. دهک‌های پایین ما در فشار شدید قرار می‌گیرند البته برای آنها هم باید فکرهای دیگر بکنیم و اما این بخش که هر چه می‌شود بین 15 تا 20 میلیارد دلار ما در سال برای این اقلام پرداخت می‌کنیم. این موضوع را دولت و بانک مرکزی متعهد است و بانک مرکزی این پول را پرداخت می‌کند و با قیمت ثابت یعنی تا پایان فروردین سال آینده با همین قیمت 4200 تومان خواهد بود و تغییری نمی‌کند اما بقیه از داخل یک بازار می‌آید و این قیمت را بازار هست که تعیین می‌کند. البته در اواخر آن بسته قبلی این طرح آمد که تحت عنوان بازار دوم بود منتها اشکالش آن وقت این بود که ارز همه صادرکنندگان نمی‌آمد و بخشی از صادرکنندگان ارزشان در این بازار می‌آمد. الان برنامه‌ریزی این است که تمام صادرات غیرنفتی ما داخل این بازار بیاید و در سال حدود 40 یا 50 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم که همه آن داخل این بازار می‌آید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتی فرآورده‌های نفتی را نیز دیشب تصمیم گرفتیم که به همین بازار بیاید،  اظهار داشت:‌ حال این سؤال پیش می‌آید که چه کسانی می‌توانند از این ارز برداشت کنند. این هم چارچوبش را تعیین کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ببیند چه چیزی برای کشور لازم است که وارد شود. برهمین اساس یک لیست اقلام ممنوعه را اعلام کرده‌ایم، این اقلام ممنوعه شامل هزار و خرده‌ای قلم می‌شود که سر جای خودش است و ممنوعیت آن برداشته نمی‌شود. مگر اینکه ببینیم شرایط بعدی آیا شرایط مناسبی است یا خیر.

رئیس‌جمهور برهمین اساس خاطرنشان کرد: اقلامی که آزاد است بر مبنای ثبت سفارش و بر مبنای چارچوبی که وزارت صمت مشخص کرده به بانک مرکزی اعلام می‌شود و بانک مرکزی آنها را پرداخت می کند.

روحانی با بیان اینکه  بخشی از ارز 4200 است که باقی می‌ماند و یک بخشی دیگر از ارز که به بازار آزاد می‌آید و بازار آزاد قیمت آن را مشخص می‌کند،  افزود: اجرای این طرح از فردا آغاز می‌شود، بخش‌هایی از این طرح ممکن است تا یکی دو روز دیگر اجرایش طول بکشد اما هفته آینده تمام این بسته به طور کامل اجرا می‌شود و بازار خودش را به قول معروف پیدا می‌کند و ارز به بازار آزاد می‌آید و نرخی پیدا می‌کند که از نظر ما یک نرخ متعادلی خواهد بود. منتها در این نرخ دولت وارد نمی‌شود. به خاطر اینکه همه ارز صادراتی را در این بازار می‌آوریم در واقع با عرضه و تقاضا داریم آن را کنترل می‌کنیم.

به گفته رئیس‌جمهور ارز به صورت حواله خواهد بود، چون صرافی‌ها از فردا فعالیت‌شان آزاد می‌شود و ورود اسکناس و طلا آزاد می‌شود و حتی بدون گمرک و مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود بنابراین یک مقداری تسهیل می‌شود. صرافی‌ها می‌توانند در چارچوبی که بانک مرکزی به آنها اعلام می‌کند ارز را در اختیار متقاضیان قرار دهند. بانک مرکزی باید موارد را مشخص کند.

اگر مردم، دولت و قوای ما همه در کنار هم قرار گیرند، هیچ کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد

روحانی اضافه کرد: هر کس ارز را در بانک سپرده می‌گذارد بانک مرکزی متعهد می‌شود همان ارز را به او پرداخت کند و سودش را که درصدش اعلام می‌شود به او پرداخت کند. این هم باعث اعتماد مردم است و دولت و بانک مرکزی نسبت به آن متعهد است. همه اینها در کنار هم فکر می‌کنم بازار را متعادل کند. به دلیل اینکه ما ارز به اندازه نیاز کافی جامعه داریم. در تمام این طرح‌ها دولت و مردم باید در کنار هم قرار گیرند. مردم باید اینگونه در نظر بگیرند که امروز ارز به یک معنا عِرض و آبروی ما است یعنی یک آبروی ملی ما هم هست و این آبروی ملی ما باید همه با همکاری از آن حراست و حفاظت کنیم.

وی گفت: من  به مردم عرض می‌کنم که همه اعضای دولت که شب ساعت 11 با آنها تماس می‌گیرم که بعضی‌ از وزرا تا دیروقت در دفتر کارشان هستند، جمعه بعداز ظهرها با همه وزرا در تماس هستم که همه آنها در حال فعالیت هستند یا در شهرستان در حال بازدید و افتتاح هستند یا در دفتر کارشان و در دسترس هستند.یعنی همه وزرای ما در شبانه‌روز دارند فعالیت می‌کنند. مردم ما باید مطمئن باشند که دولت،‌ رئیس‌جمهور، وزرا و قوای دیگر همه توانشان را برای این کار گذاشته‌اند؛ مجلس و قوای دیگر همه دارند همکاری می‌کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مردم ما،‌ دولت ما، قوای ما و همه در کنار هم قرار گیرند، اولا هیچ کسی نمی‌تواند ما را شکست دهد و هیچ وقت تحریم به اهدافی که آنها دارند نمی‌رسند،  اظهار داشت: تحریم مشکلاتی را برای ما درست می‌کند اما فوایدی هم دارد حتی می‌توانم بگویم چه فوایدی دارد. تحریم فواید، مشکلاتی و فشارهایی دارد اما فکر می‌کنم حتما به سلامت عبور می‌کنیم و من معتقدم اگر ما متحد باشیم این تحریم هر چه زودتر شکسته می‌شود.

روحانی ادامه داد:‌ تحریمی که امروز آمریکا شروع کرده اگر متحدانه با هم کار کنیم خیلی زود آنها را پشیمان می‌کنیم. ما اگر بتوانیم با دنیا خوب کار کنیم آمریکایی‌ها می‌فهمند که تحریم‌شان بی‌اثر است و نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و زودتر برمی‌گردند.

وی با بین اینکه ما اگر با دنیا خوب کار کنیم آمریکا می‌فهمد که تحریم‌هایش اثرگذار نیست و زودتر دست از آن بر می‌دارد. ما شاهدیم که ترامپ یک قدم برگشته است و سخنان تندی که علیه ملت ایران می‌زد را اندکی کنار گذاشته است. ترامپ باید چند قدم برگردد تا حداقل بتوان به شرایط مناسبی رسید که منافع ایران و جهان تضمین شود.زمان تحریم دست ماست و به نظر من این زمان را مردم و دولت با دست به دست هم دادن کوتاه‌تر می‌کنند.

رییس‌جمهوری با اشاره به نگرانی‌های احتمالی از بسته جدید ارزی دولت گفت: در سال‌های گذشته نیز که در بازار ارز آزاد وجود داشت، دولت برای تامین کالاهای اساسی ارز با قیمت 3800 تومان پرداخت  می‌کرد، قیمت‌ها را کنترل می‌کرد، بنابراین ما تجربه لازم را برای تامین کالاهای اساسی داریم. به مردم می‌گویم که نه تنها تا پایان سال از تامین کالاهای اساسی اطمینان داشته باشند، بلکه بدانند تلاش دولت بر این است که نگذارد هیچ التهابی در بخش‌های مختلف از جمله آب، برق و حمل و نقل ایجاد شود. در این زمینه دستگاه‌های نظارتی دولتی و غیردولتی دست به دست هم خواهند داد تا ان‌شاءالله مقررات جدید به خوبی اجرا شود و کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

آمریکا و سایر نیروهای خارجی ناچار به خروج از سوریه هستند

روحانی درخصوص وضعیت منطقه و اینکه آیا در منطقه احتمال وقوع تنش و جنگ را می‌دهد،  گفت: در حال حاضر در منطقه ما جنگ‌هایی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به جنگ یمن و حضور نیروهای خارجی در سوریه اشاره کرد، اما روند منطقه ما به سمت امن‌تر شدن است. مسلما شرایط ماه‌های آینده سوریه بهتر از امروز خواهد شد و تروریست‌ها گام به گام در حال عقب‌نشینی از این کشور هستند. در این شرایط نیروهای خارجی چه آمریکا و چه سایرین ناچارند که از سوریه خارج شوند.

وی با اشاره به اوضاع یمن و دخالت‌های عربستان سعودی در این کشور افزود: بالاخره عربستان و امارات به این نتیجه خواهند رسید که ادامه فعالیت نظامی‌شان در این کشور تاثیری نخواهد داشت و باید مسائل خود را از راه سیاسی حل کنند. به نظر من امنیت کل منطقه در آینده به دلیل حضور و ایستادگی مردم و ضربه‌های اساسی که به تروریسم وارد شده در آینده بیشتر خواهد شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایران همواره به دنبال صلح بوده و امروز نیز به دنبال صلح است و هیچگاه نه در دوران 40 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران، بلکه در طول تاریخ ایران آغازکننده جنگ نبوده و همواره نگهدارنده صلح در منطقه بوده است. در طی 40 سال گذشته اراده ما همواره بر صلح و دوستی بوده است. جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود روابط بسیار خوبی دارد، ادامه داد: اگر هم روابط ما با یکی دو تا از همسایگان نیز خوب نیست ما این آمادگی را داریم که روابط را به سطح مساعد و مناسب باز گردانیم و در این زمینه از طرف ما هیچ مانعی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مردم و نیروهای مسلح ما در صحنه هستند، خطر جنگ یا تجاوزی نسبت به ایران وجود نخواهد داشت و این موضوع به وحدت، یکپارچگی و انسجام درونی ما وابسته است. در این زمینه من از مردم تشکر می‌کنم؛ چرا که می‌دانم که مردم با مشکلات فراوانی مواجه بودند اما وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کردند.

مردم از طریق تلفن و نامه با رییس‌جمهوری در تماس هستند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با بیان این مطلب که گاهی در فضای مجازی مطالبات مردم را می‌بینم، با مردم به طور مداوم از طریق تلفن و نامه با رییس‌جمهوری در تماس هستند،  گفت:‌ همچنین من و دولتمردان در مراسم‌های مختلف با مردم ارتباط دارم. حتما از وضع مردم خبر داریم. مردم امسال با فشار شدیدی مواجه بودند. از یک طرف به دلیل خشکسالی با مشکلات آبی مواجه بودیم، از سوی دیگر مشکلاتی در تامین برق داشتیم. در کنار اینها مشکلاتی نظیر محیط زیست و مسائل ارزی به وجود آمد که در بازار و زندگی مردم تاثیر گذاشت اما مردم ما مردمی بسیار نجیب و صبوری هستند که واقعا می‌خواهند مشکلات به دست خودشان حل شود.

وی ادامه داد: دنیا فشار روانی به ایران وارد می‌کند و علیه این کشور تبلیغ می‌کند و همه رسانه‌های فضای مجازی و حقیقی جمع می‌شوند و از مردم می‌خواهند که برای اعتراض یا اغتشاش در یک روز به خیابان بیایند اما می‌بینیم که مردم ما در این تجمعات شرکت نمی‌کند گرچه عده‌ای تعداد ناچیزی به خیابان‌ها می‌آیند؛ این نشان از صبر، تحمل، بیداری، هوشیاری و توجه مردم است.

روحانی ادامه داد:‌ از لحاظ امنیت ملی در شرایط فعلی احساس نگرانی نمی‌کنم، در سیاست خارجی روند ما روابط سیاسی بهتر با دنیا است و ما امروز مشاهده می‌کنیم که روابط ما با غرب و شرق به جز آمریکا همواره روابطی خوب بوده و ما این روابط را ادامه خواهیم داد. در این راستا من آینده منطقه را توام با امنیت، صلح و ثبات بیشتر می‌بینم. در زمینه مسائل نفتی و تحریم‌های آمریکا، به زودی هیات‌هایی را به همه کشورهای منطقه و صادرکنندگان نفت در منطقه و غیرمنطقه اعزام می‌کنم؛ در این زمینه مبنای ما صحبت کردن از طریق منطق است و ان‌شاءالله این روند را ادامه خواهیم داد.

وی تاکید کرد: مردم نباید هیچگونه نگرانی داشته باشند از اینکه دولت یا نظام ایران تصمیم به تهاجم، ناآرامی و جنگ دارد؛ به هیچ عنوان این‌چنین نیست و به عنوان رییس شورای عالی امنیت ملی به مردم می‌گویم که برنامه ما همچنان برنامه صلح‌آمیز است البته ما در برابر حرف زور نیز می‌ایستیم و زمانی که اینگونه عمل می‌کنیم نیز پاسخ مثبت می‌گیریم. ما اجازه نمی‌دهیم که منافع‌مان زیر پا گذاشته شود و در برابر تجاوز همواره مدافع بوده و همچنان هستیم اما هیچ علامت و دلیلی نمی‌بینم که در آینده منطقه ما با ناآرامی مواجه شود.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه این روزها برخی رسانه‌های معاند از احتمال تغییر نظام در ایران سخن می‌گویند و واکنش شما به این عده چیست؟  نظامی تغییر می‌کند که مبنای انتصابات  آرای مردم نباشد، اگر مردم با صندوق آراء مسئولان خود را انتخاب می‌کنند این نظام همواره ثابت خواهد بود. مردم ما کاملا به اصول و اعتقادات دینی پایبند هستند گرچه ممکن است مقداری در مناسک و برخی احکام شاهد برخی مسائل باشیم اما اعتقادات مردم نسبت به دین و خدا بسیار مستحکم است و همه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اسلامیت مورد توجه مردم است و مردم ایران متدین هستند. از سوی دیگر هر چه که به جمهوریت نظام و دموکراسی تعمیق ببخشیم، نظام ما مستحکم‌تر خواهد ماند.

روحانی ادامه داد:  اگر همه اصول قانون اساسی را با دقت اجرا کنیم و مردم بدانند که پای صندوق آراء آزاد هستند که رای خود را به صندوق بیندازند، هیچگاه نظام صدمه نخواهد دید اما اگر خدای نکرده مردم ببینند که در جامعه فسادی وجود دارد و ما با آن برخورد نمی‌کنیم، یا خدای نکرده می‌خواهیم در انتخابات فرد یا حزب خاصی را حاکم کنیم نتیجه تغییر خواهد کرد.  اگر ما دموکراسی را تعمیق ببخشیم و در همه زمینه‌ها به خواست مردم توجه کنیم و حتی اگر روزی در مساله‌ای مهم در کشور با اختلاف نظر مواجه شدیم، چرا پای صندوق‌های آراء نرویم.

وی با بیان این مطلب که “مگر به کمر اصل 59 قانون اساسی بیل خورده است که از آن استفاده نکنیم” گفت:‌ اگر روزی نیاز به اجرای این اصل شد بر اساس مقرراتی که قانون اساسی تعیین کرده، باید به صندوق‌ آراء مراجعه کنیم. البته درباره مسائل عادی در مجلس تصمیم‌گیری می‌شود، اگر مساله مهم و بسیار مهم در هر حوزه‌ای مطرح شد، اصل 59 پیش‌بینی شده است و این برای تثبیت نظام است. این اصل نظام را تثبیت می‌کند. ما هر مقدار به مردم تکیه کنیم و کنار آنها بایستیم و به آنها خدمت کنیم و در عمل نشان دهیم که خادم مردم هستیم، مردم نیز هم اسلام را می‌خواهند و هم کشور عزیز خود ایران را. آنها مردمانی هستند که هشت سال برای شرف خود مقاومت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: من هیچ نگرانی از نظام ندارم، اینگونه حرف‌ها بسیار کودکانه است که مثلا چهار نفر در آمریکا با اعضای یک گروهک تروریستی در ارتباط هستند و با آنها دست می‌دهند و از آنها حمایت مالی می‌کنند. منافقین یک گروهک تروریستی هستند که مردم از عمق جان نسبت به آنها نفرت دارند و منفورترین گروهک در تاریخ ایران هستند. ممکن است این افراد تصوراتی این‌چنینی به ذهن‌شان خطور کند که نظام جمهوری اسلامی ایران ضعیف است اما امروز نظام ما از همیشه مستحکم‌تر است و قوای سه‌گانه کاملا در کنار یکدیگر هستیم. من کاملا به مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه احترام می‌گذارم و آنها نیز در این زمینه تلاش می‌کنند گرچه ممکن است در برخی مسائل نظرات‌مان با یکدیگر فرق کند اما در مسائل اساسی کشور کاملا با یکدیگر متحد هستیم.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: ما هیچ دغدغه‌ای نسبت به آینده نظام نداریم. البته که ما مشکل داریم اما برای حل آن نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم و به دنبال برطرف کردنش هستیم مردم ما بدانند ما اگر به دنبال برجام رفتیم برای این بود که مردم راحت‌تر زندگی کنند حال برخی فکر می‌کنند ما برای این رفتیم که دوست داشتیم صرفا با شش کشور دنیا صحبت کنیم، نه ما به دنبال برجام رفتیم تا صادرات، حمل و نقل و بیمه ما راحت‌تر و آسان‌تر انجام شود. ما در واقع به دنبال راضی کردن مردم بودیم. وقتی بورس ما رونق دارد یعنی نقدینگی ما به سمت بورس می‌رود و درست است. وقتی صادرات ما افزایش می‌یابد یعنی نقدینگی ما به سمت صادرات می‌رود و این درست است و در همین زمینه است که ما توانسته‌ایم 756 هزار شغل از بهار سال گذشته تا امسال ایجاد کنیم که البته این به معنای برطرف شدن مشکل بیکاری در کشور نیست اما نشان از این دارد که می‌توان این مشکل را رفع کرد.

دولت باید برای اقشار ضعیف برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهد

به گزارش تسنیم، روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت باید برای اقشار ضعیف برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهد، گفت: ما مدت‌هاست که در دولت داریم برای این موضوع فکر می‌کنیم و در پی طراحی بسته‌ای ویژه برای آنان هستیم و معتقدیم برای بهتر شدن شرایط هم باید به اقشار کم درآمد ما کمک شود و هم بازار ارز ما کنترل شود و امیدوارم در روزها و هفته‌های آینده شاهد بازار ارز متعادل‌تری باشیم.

رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حمایت اروپا از برجام تصریح کرد: شما می‌بینید  وقتی ترامپ می‌گوید می‌خواهم تحریم‌ها را دوباره اجرا کنم اروپا  می‌گوید هر کس ایران را تحریم کند من هم تحریمش می‌کنم،  این موضع اروپا که در برابر آمریکا ایستاده است بسیار مهم است،‌ این یک موفقیت برای ملت ایران است. اروپا کمتر چنین کاری را انجام داده است البته یک بار در زمان کلینتون نیز اروپا چنین اقدامی را انجام داده بود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا روحانی 96 با روحانی 97 فرقی کرده است و بر همین اساس نگران کاهش محبوبیتتان نیستید؟  گفت: محبوبیت من چیز مهمی نیست، مهم این است که خدمتگزار مردم باشیم. اگر مردم ببینند که ما واقعا خدمت می‌کنیم همیشه قدردان خدمتگزارشان بوده و هستند، اما اینکه می‌گویید من با سال 96 فرق کرده‌ام باید بگویم که در سیاست خارجی چنین نیست، من هنوز هم معتقد به روابط سازنده و صمیمی با دنیا و کشورهای منطقه هستم. حال اگر در این میان کسی برخلاف منطق عمل کرد و میز مذاکره را ترک کرد نمی‌شود کسی بگوید چرا روحانی رفتارش عوض شده است. مثل این است که کسی بگوید روحانی چرا در تابستان لباس تابستانی می‌پوشد و در زمستان لباس زمستانی تن می‌کند. کسی که در برابر مردم ایران یاوه‌گویی می‌کند، اسلام به ما می‌گوید در برابرش بایستیم و این تقاضای اسلام است که در برابر متکبر ایستادگی کنیم پس لحن من با سال 95 و 96 نمی‌تواند یکسان باشد آن هم در برابر کسی که آغازگر تحریم‌ها بوده، او بوده که تحریم‌ها را به مردم ما وارد کرده است و دوباره راه تقابل با ما را پیش گرفته است. در سیاست داخلی هم نظراتم تغییری نکرده است، در عرصه سیاست داخلی هم معتقدم که رای مردم و نظر مردم آن چیزی است که باید به آن توجه شود.

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: گاهی برخی می‌گویند روحانی به چپ گرایش پیدا کرده و گاهی عده‌ای می‌گویند روحانی به راست تمایل پیدا کرده اما باید بگویم که من در این زمینه نیز هیچ تغییری نکرده‌ام، الان هم می‌گوید که ما باید به همه جناح‌ها احترام بگذاریم و رودرروی هم ایستادن در شرایط فعلی درست نیست. من همانطور که پیش از این گفته بودم باز هم می‌گویم که خم می‌شوم و دست مردم را می‌بوسم و می‌گویم اگر که ما متحد باشیم مشکلات ماندنی نیست و از این مرحله عبور می‌کنیم. آمریکا قادر نیست کاری کند که ما زانو بزنیم و ملت ما نیز هرگز این کار را نخواهد کرد.

وی در بخش دیگری با تاکید بر برخورد با مفسدان اقتصادی گفت: با مفسد،‌ فاسد و اخلالگر در حقوق مردم باید برخورد کرد و هیچ رحمی هم نباید داشت. ما مهلت سه ماهه به همه کسانی دادیم که ارز از دولت گرفته بودند و به آنان گفته‌ایم باید اعلام کنند که چه کالایی را وارد کرده‌اند، آن کالا کجاست و اینکه چگونه قیمت آن محاسبه شده است تا ببینیم چقدر از ارزی که به آنان اختصاص داده شده خرج واردات کالاهای مشخص شده است. البته که در این زمینه حتما فساد انجام شده، اما باید کم و کیف آن به درستی مشخص شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم، درست است که این وضعیت که ما به برخی کالاها یارانه می‌دهیم اسباب قاچاق کردن آن را فراهم می‌آورد اما معتقدم باید یارانه‌ها را پرداخت کنیم و در عین حال از مرزهایمان هم مراقبت لازم را به عمل آوریم، الان کنترل مرز شرقی و غربی ما در دست سپاه است و همه ما باید دست به دست هم دهیم و مراقبت کنیم و دولت نیز هیچ خط قرمزی در این زمینه ندارد.

روحانی در بخش پایانی گفت‌و‌گوی خود درباره سوال نمایندگان مجلس از وی و حواشی نامه‌اش به رئیس‌ مجلس گفت:  من قبل از اینکه دولتی باشم خود را مجلسی می‌دانم، من 20 سال در مجلس نماینده بودم و حالا پنج سال است که رییس دولت هستم پس کاملا مجلس را حس و لمس می‌کنم و آنان هم به وظایف خود عمل می‌کنند و من هم خوشحال می‌شوم و از عمل نمایندگان به وظایف خودشان استقبال می‌کنم.

وی افزود: مجلس هر زمان در چارچوب قانون باید به وظایفش عمل کند اما زمانی که می‌توان در چارچوب تعامل کار را پیش برد، می‌شود وارد ماده‌های قانونی نشد، مجلس می‌خواهد طبق قانون عمل کند، اهلا و سهلا ما هم قبول می‌کنیم اما اگر اینطور باشد ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم و من نیز تذکر قانون اساسی می‌دهم. به هر حال حرفم این است که لازم نیست همه جا از قانون استفاده کنیم وقتی می‌توان از راه‌های ساده‌تر به نتیجه رسید و مسائل را حل کرد. به هرحال گاهی برخی مباحث را نمی‌توان در مصاحبه‌ها مطرح کرد، من گاهی برخی بحث‌ها را نمی‌توانم در مصاحبه‌ها مطرح کنم و در واقع سختم است که از آنان سخن بگویم اما در مجلس و زمانی که نماینده‌ای از من پرسشی داشته باشد راحت‌تر می‌توانم مسائل را مطرح کنم، من به همه نمایندگان مجلس احترام قائل هستم.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: از مردم تشکر می‌کنم که سختی‌های زیادی را در ماه‌های اخیر تحمل کردند و می‌خواهم بدانند که دولت برای حل مشکلات آنها تلاش کرده است. به مردم وعده می‌دهم که می‌توانیم در کنار هم مسائل را حل کنیم و امیدوارم بعد از این گفت‌وگوهایم با مردم را چه به صورت مصاحبه، چه نشست خبری و چه گفت‌وگوی مستقیم با مردم بیشتر کنم و از وزیران و معاونان خواسته‌ام که با انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی مردم را بیشتر در جریان اقدامات خود و وزارتخانه‌ها قرار دهند.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات