امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۴/۱۸
کد خبر : 116874
چاپ خبر :

پای حرف نانوایان/ دولت برای نان ارزان یارانه بدهد ولی نه از جیب نانوا

درحالیکه دولت در ۴ تا ۵ سال گذشته برای دسترسی عموم مردم به نان ارزان، اجازه افزایش قیمت محصول نانوایان را نداده، همزمان هزینه های تولید و زندگی آنها در این سال‌ها بالا رفته و فکری به حال فعالان این بخش نشده است.

به گزارش خبرگزاری بیان  با وجود اینکه در چند سال گذشته قیمت کالاها و خدمات مختلف در کشور بالا رفته، قیمت نان در 4 سال گذشته تغییری نداشته اما هزینه‌های تولید این بخش بالا رفته است، این امر باعث گلایه‌های نانوایان شده که چرا برای رفع مشکلات نانوایان اقدامی نشده و هزینه‌های آنها با درآمدشان مطابقت داده نمی‌شود.

بررسی دو برنامه برای رفع مشکل نانوایان در دولت

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی اخیرا در نشست خبری در ارتباطات با این مشکلات نانوایان، اظهار کرد: برای تصمیم گیری قیمت نان با حضور اعضای کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت، سناریوهای مختلفی استخراج و هزینه های تمام شده و درآمدهای نانوایی ها در دست بررسی است.

وی افزود: دو برنامه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان شامل کاهش هزینه‌های نانوایی ها با توجه به خدمات دولتی همچون مالیات و بیمه و افزایش درآمد نانوایی ها ناشی از افزایش نرخ نان است که این موارد اکنون در دست بررسی است؛ امیدواریم این موضوع در سریع ترین زمان ممکن تصویب و اعلام شود.

رئیس اتحادیه نانوایان: به دنبال گران کردن نان نیستیم اما هزینه های جانبی نانوایان باید تامین شود

بنابراین گزارش، قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایی های سنتی نیز درباره مشکلات نانوایی ها گفت: ما دنبال گران کردن نرخ نان نیستیم، ما به دولت می گوییم ما یک سرباز در کنار شما هستیم اگر بگویید، نان را رایگان هم به مردم می دهیم ولی حداقل هزینه های جانبی نانوایی ها را تامین کنید.

وی افزود:  از سال 93 تا کنون افزایش قیمت نان نداشته ایم. در حال حاضر نانوایان بر اساس نرخ سال 93 نان را می فروشند و مهمترین مطالبه نانوایان افزایش نرخ نان است.

وی بیان کرد: نان لواش با قیمت 210 تومان با 4 کارگر و هزینه های آب، برق، گاز و تورم اداره زندگی را برای نانوایی ها بسیار سخت کرده است، نانواداران اعتراض زیادی در این زمینه به اتحادیه ها دارند.افزایش هزینه های کارگری هر ساله طبق قانون کار، افزایش 25 درصدی بیمه و افزایش مالیات (5 الی 15 درصد) همه اینها باعث فشار آمدن به این قشر شده است.

زراعت کار با بیان اینکه در سراسر کشور 90 هزار نانوایی سنتی وجود دارد گفت: 93درصد نان کشور را این نانوایی ها تهیه می کنند و اکثر آنها به اتحادیه استان ها اعتراض می کنند و ناراحت هستند که از سال 93 قیمت نان افزایش نداشته است

دولت از جیب نانوا به مردم یارانه ندهد

برای بررسی مشکلات این قشر زحمتکش جامعه به برخی نانوایی ها در سطح شهر تهران سری زد، یکی از نانوایان بربری دولتی پز در خیابان جمال‌زاده شمالی تهران دراین‌ارتباط به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نمی‌شود که هزینه‌های تولید در کشور افزایش یابد اما درآمد ما ثابت بماند، ما نیز در این جامعه زندگی می‌کنیم و باید بتوانیم  دخل‌وخرجمان را متعادل کنیم.

وی می‌افزاید: هزینه‌های تولید ما تنها مربوط به بخش آب، برق و گاز نیست بلکه قیمت های خمیرمایه، کنجد و کارگری نیز افزایش‌یافته است و قیمت تمام‌شده محصول را ما را بالابرده است و در این شرایط اگر نانوایی از وزن نان خود بزند نباید دیگر به آن خرده گرفت.

یکی دیگر از نانوایان منطقه نیز در این‌باره به تسنیم می‌گوید: ما نیز دوست داریم نان باکیفیتی به مردم بدهیم آما قیمت‌های دستوری نان در کشور باعث شده که در صنف ما رقابتی میان نانوایان ایجاد نشود و کارخانه‌های آرد نیز این محصول خود را با هر کیفیتی به درب نانوایی‌ها بفرستند.

وی می‌افزاید: در صورتیکه دولت می‌خواهد قیمت نان بالا نرود چرا یارانه این محصول را از جیب ما نانوایان می‌پردازد؟

دخل و خرج نانوایی‌ها نمی‌خواند

این شاتر بیان می‌کند: دولت اگر می‌خواهد قیمت نان گران نشود و حیات نانوایی‌های نیز ادامه یابد، می‌تواند از فعالان این بخش مالیات و  بیمه‌ نگیرد  یا قیمت آب، برق و گاز را به قیمت کمتری با نانوایان محاسبه کند.

یکی از نانوایان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: درصورتی‌که قیمت به صورت عرضه و تقاضا مشخص شود ما هیچ نوع کمکی از دولت نمی‌خواهیم و دخل وخرج دکان‌های ما نیز خواهد خواند.

بنابراین گزارش، دولت برای اینکه قیمت نان را در شرایط  تورمی اقتصاد کشور ثابت نگه دارد، باید هزینه‌های نانوایان مانند بیمه، مالیات، آب، برق و گاز را کاهش دهد تا این قشر نیز بتواند باکیفیت بهتری به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات