امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۴/۱۶
کد خبر : 116796
چاپ خبر :
معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل مطرح کرد

راهکارهای مقابله با تهدیدات زیستی دشمن

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل گفت: در تهدیدات زیستی ظرفیت اقتصادی کشور نیز دچار مشکل می‌شود پس باید پیش‌بینی و پیشگیری لازم صورت پذیرد تا کمترین آسیب‌ها در استان دیده شود.

به گزارش خبرگزاری بیان   علی مهدی‌پور ظهر امروز در همایش پدافند غیرعامل با محوریت تهدیدات زیست‌محیطی گفت: به تمامی اقدامات غیرمسلحانه که آسیب‌پذیری را کاهش، بازدارندگی در حوزه‌های تخصصی را ارتقا، خدمت‌رسانی را تداوم دهد و مدیریت بحران را تسهیل کند تا بتوانیم در شرایط سخت طرح‌ریزی و کشور را مدیریت کنیم پدافند غیرعامل گویند.

وی اضافه کرد: پدافند غیرعامل برنامه علمی و تخصصی است که نقش دانشگاه‌ها در آن پررنگ است.

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد: مقام معظم رهبری انتظار دارند مصونیت در زیرساخت‌های کشور ایجاد کنیم، چراکه خداوند انسان را مصون آفریده است، دشمن تلاش خود را انجام می‌دهد، اما اقدامات شما باید مصونیت ایجاد کند و آسیب‌ها را به حداقل برساند.

مهدی‌پور بیان کرد: همه توان خود را برای امنیت و دفاع از کشور قرار داده‌ایم، اما در زیر‌ساخت‌ها مشکل وجود دارد و ابتدا باید بحث ایمنی را در نظر بگیریم، چراکه اگر ایمنی نباشد به امنیت نمی‌رسیم.

وی تشریح کرد: ابتدا باید بحث رصد و شناخت موضوع انجام شود، بنابراین باید ابتدا از ایمنی زیستی شروع کرد تا به امنیت زیستی رسید.

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه پدافند غیر عامل سه مؤلفه دارد، افزود: این مؤلفه‌ها شامل تهدیدات، آسیب‌پذیری و پیامد‌های اولیه و ثانویه است، تهدیدات را باید شناخت و رصد کرد و آسیب‌پذیری را به نزدیک صفر کاهش داد.

مهدی‌پور یادآور شد: دو نوع تهدید وجود دارد، تهدیدات طبیعی که از بدنه یک حادثه طبیعی به وجود می‌آید و ممکن است دشمن این تهدید طبیعی را به تهدید غیرطبیعی تبدیل کند؛ تهدیدات غیرطبیعی که انسان ساخت است؛ پایه مشخص دارد و توسط نیروهای تخصصی ایجاد می‌شود که به صورت سلاح می‌شود و کسی نمی‌تواند آن را کنترل کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی که استان چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند عوامل محیطی مانند تغییر اقلیم که این چالش روز استان است و باید بدانیم آیا شرایط طبیعی باعث کاهش بارش‌ها از دو هزار و 400 سی سی به چهارصد سی سی شده است یا شرایط غیرطبیعی که این مستلزم رصد، پایش، تجزیه و تحلیل و تشخیص این موضوع است.

معاون امور سلامت سازمان پدافند غیر عامل گفت: در تهدیدات زیستی ظرفیت اقتصادی کشور نیز دچار مشکل می‌شود پس باید پیش‌بینی و پیشگیری لازم صورت پذیرد تا کمترین آسیب‌ها در استان دیده شود.

مهدی‌پور عنوان کرد: باید در مقابل تهدیدات به خودکفایی برسیم و در مرزبانی زیستی هرچه به کشور وارد می‌شود را کنترل کنیم، چراکه ممکن است محصولی که به کشور وارد می‌شود توسط دشمن دست‌کاری شده باشد.

وی با بیان اینکه باید یک بانک اطلاعات ایجاد شود تا پس از شناسایی مشکلات و تشخیص جامع به حل آن بپردازیم، گفت: باید یک آزمایشگاه مرجع در حوزه انسان و کشاورزی برای ارتقا و تولید نقشه راه و ایجاد زیرساخت‌های تخصصی در بخش آزمایشگاه‌ها ایجاد شود تا از ظرفیت‌های موجود در کشور مطلع شویم.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات