چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

 مراقبت های بعد از ترک اعتیاد و سم زدایی بسیار مهم می باشد / اکثر جرائم با مواد مخدر ارتباط دارند.

به گزارش خبرگزاری بیان  دکتر کیوان مختاری مدیر کل اداره بهداشت و درمان استان اصفهان در همایش سبک زندگی سالم با گرایش پیشگیری از اعتیاد که ظهر روز چهارشنبه در تالار اندیشه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گلپایگان برگزار گردید ، با بیان اینکه در برنامه اعتیاد یک سری حلقه های مفقوده وجود دارد اظهار داشت: شهدای زیادی در این زمینه وجود دارند و زحمات زیادی در حوزه درمان کشیده می شود.

 

دکتر مختاری با عنوان اینکه هر روز در جامعه یک ماده مخدر جدید و پروژه جدید راه اندازی می شود که جای تامل و فکر دارد ابراز داشت : در زمینه اعتیاد اگر فردی در جامعه آسیب ببیند ما نیز که در این جامعه هستیم خواه و ناخواه آسیب خواهیم دید.

 

مدیر کل اداره بهداشت و درمان زندان های استان اصفهان خاطر نشان کرد: بسیاری از بیماری های واگیر دار مانند ایدز ، هپاتیت و.. از اعتیاد شروع شده که نیاز هست جامعه در مورد این موارد آگاهی داشته باشد و متاسفانه آگاهی جامعه ما در این موارد خیلی کم است.

 

دکتر مختاری تصریح کرد : متاسفانه آن طور که باید و شاید در مورد برخورد با فرد معتاد آگاه نشده ایم و برخورد مناسبی با فرد معتاد نخواهیم داشت.

 

وی با تاکید بر مراقبت های بعد از ترک از معتادین ابراز داشت : مهم  دوره بعد از سم زدایی می باشد و متاسفانه در ادامه پس از چند روز سرزنش ها شروع می شود که با توجه به وضعیت روحی بیمار مستعد بوده و به کرات دچار لغزش می شوند.

 

وی افزود: در بروز اعتیاد چند عامل نقش دارد و متاسفانه تنها به برخی از عوامل توجه شده و عوامل اصلی در نظر گرفته نمی شود .

 

وی با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر به مرور باعث عادت می شود عنوان کرد : این رفتار بسته به ایجاد مشکلات متعدد در جامعه برای فرد می تواند باعث ایجاد مشکلات ثانویه گردد .

 

وی با بیان اینکه متاسفانه خیلی مواقع تنها تبعات جسمی و روانی اعتیاد را برای فرد می بینیم عنوان کرد : اعتیاد از نظر تبعات اجتماعی و اقتصادی مشکلات فراوانی را برای جامعه ایجاد می کند.

 

مدیر کل اداره بهداشت و درمان زندان های استان اصفهان با اشاره به بروز مشکلات متعددی که برای فرد معتاد از نظر شخصیتی و روانی حادث می شود گفت: ضعف اراده ، بی توجهی به مسئولیت های فردی ، بهم ریختگی تعادل روانی ، عصبی بودن ، اختلال شخصیت ، ضعف اعتماد به نفس از جمله این موارد می باشد.

 

وی ادامه داد : افراد معتاد به قوانین و مقررات اهمیتی نمی‌دهند ، این افراد معمولا نیروهای موثر کار بودند که به واسطه درگیری اعتیاد دچار ضعف و نقصان می شوند.

 

دکتر مختاری علل اجتماعی بروز اعتیاد را در افراد برشمرد و گفت:بیکاری ، نابرابری های اقتصادی و اجتماعی ، محیط جغرافیایی و محله زندگی نامناسب ، ضعف قوانین و ضعف اجرای آن ، دوست ناباب ، ضعف دینداری در جامعه از جمله عوامل مهمی است که در بروز اعتیاد نقش دارند .

 

مدیر کل اداره بهداشت و درمان استان اصفهان با عنوان اینکه کسانی که اعتیاد دارند بیشتر در معرض خطر ایدز قرار دارد خاطر نشان کرد: مواد روز به روز در حال دگرگونی است و نیاز هست اطلاعات مان را در این زمینه زیاد کنیم .

 

وی افزود: مواد مخدر چند دسته هستند: مخدر اصلی تریاک می باشد و مرفین ، هروئین که مصنوعی هستند ، متادون که مخدری در دست کارشناس قابل اطمینان و خیلی از آن عوارض را ندارد و برای معتاد درمان یافته تجویز می شود.

 

وی در خصوص  محرک ها بیان داشت: ماده ای که متاسفانه در کشور ساخته میشود شیشه است ، مواد توهم زاها ، حشیش ، گل از جمله محرک ها می باشند.

 

دکتر مختاری تصریح کرد: معمولا اکثر جرائمی که اتفاق می افتد ارتباطی با مواد مخدر دارند.

 

وی با اشاره به باور های نادرستی که در مصرف مواد مخدر توصیه می شود اظهار داشت : یکی از این باورهای نادرست تاثیر مواد مخدر بر مسئله جنسی است که گذرا بوده و در دراز مدت نتیجه برعکس میدهد.

 

مدیر کل اداره بهداشت و درمان زندان های استان اصفهان در خاتمه با تاکید بر اینکه باید با آسیب های جامعه امروز آشنا شویم اذعان داشت : متاسفانه خیلی خانواده ها از سنین دبستان برای فرزندان خود موبایل تهیه می کنند این نشانه محبت کردن نیست.

تصاویر مرتبط: 

                      

خبر نگار بیان مریم محمدی

 

 

 

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 116697 و در روز چهارشنبه 13 تیر 1397 ساعت ۰۹:۱۲:۲۰
2024 copyright.