امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۴/۱۲
کد خبر : 116682
چاپ خبر :
رئیس هواشناسی شهرستان گلپایگان خبر داد:

افزایش میزان بارندگی اردیبهشت ماه امسال نسبت به دوره پانزده ساله گذشته

رئیس هواشناسی شهرستان گلپایگان بیان داشت : بارندگی اردیبهشت ماه امسال نسبت به دوره پانزده ساله گذشته افزایش داشته است

?بارش اردیبهشت ماه امسال نسبت به دوره پانزده ساله بیشتر بوده است.

 

به گزارش خبرگزاری بیان  ؛ سید مهدی حسینی رییس اداره هواشناسی شهرستان گلپایگان در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار گردید ؛

در مورد وضعیت جوی شهرستان گلپایگان در ۹ ماهه سال زراعی ۹۶-۹۷  اذعان داشت: در ۶ ماهه اول که شامل ۳ ماهه پاییز و زمستان می شود تنها ۴۰/۲ میلی متر بارش داشتیم که میانگین بلند مدت و میانگین سال قبل نسبت به سال های قبل خیلی اندک بود .

 

وی ابراز داشت: خوشبختانه در فصل بهار ۹۷ میزان بارش بر خلاف پیش بینی های بلند مدت که مقداری اختلاف داشت بر اساس پیش بینی های کوتاه مدت، طی ماه های فروردین ، اردیبهشت و خرداد ماه بیشتر بوده است.

 

 

حسینی با اشاره به اینکه بیشترین میزان بارش ها در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده است و این میزان بارش بسیار قابل توجه بود ،خاطر نشان کرد : این میزان از میانگین نرمال و بلند مدت بیشتر بود.

 

رییس اداره هواشناسی شهرستان گلپایگان گفت: میزان بارش در فروردین ماه سال ۹۷، ۴۰/۴ میلی متر ، در اردیبهشت ماه ۱۱۲ میلی متر و در خردادماه ۱۲/۴ میلی متر بوده است .

 

 

وی گفت : جمع بارش در بهار ۹۷ به ۱۶۴/۸ رسیده که با مقدار ۴۰/۲ میلی متر که از ۶ ماهه اول سال زراعی داشتیم ، جمعا به مقدار ۲۰۵ میلی متر رسیده است.

 

 

حسینی اضافه کرد : میزان بارش در فصل بهار ۱۶۴/۸ میلی متر بوده که این مقدار بارش نسبت به میانگین بلند مدت که ۸۰/۱ درصد است ، ‌ حدود ۲۰۵/۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه طی سال گذشته ۱۷۷/۶ درصد افزایش را نشان می دهد .

 

وی با بیان اینکه میزان بارشی که در بهار سال ۹۶ دریافت کردیم ۹۲/۸ میلی متر بوده است افزود: بهار امسال نسبت به بهار سال۹۶، ۷۲ میلی متر بارش بیشتر دریافت کردیم.

 

حسینی با بیان اینکه آمار بارش در اردیبهشت امسال نسبت به دوره ۱۵ ساله قبل بیشتر بوده است خاطر نشان کرد: در فروردین ماه تغییرات آنچنانی نداشتیم.

 

وی گفت: در فروردین ماه ۹۷ میزان بارش ۴۰/۴ میلی متر بوده است در حالی که در فروردین ۹۶ میزان بارش ۵۴/۵ میلی متر ، در سال ۹۵ میزان بارش ۵۴ میلی متر و در سال ۹۴ میزان بارندگی ۴۱/۵ میلی متر بوده است.

 

حسینی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه سالجاری بارندگی بسیار قابل توجه بوده، درحالیکه در اردیبهشت ماه سال ۹۶ میزان بارش ۳۸/۳ ، سال ۹۵ میزان بارش ۶/۴ و در سال ۹۴ میزان بارش۲۸ میلی متر بوده است .

 

وی یادآور شد : در خرداد ماه که میزان بارش ۱۲/۴ بوده است طی چهار سال قبل اصلا بارش نداشتیم یا کمتر از ۱ میلی متر بوده است .

 

وی ادامه داد : در سال زراعی جاری با توجه به اینکه  ۲۰۵ میلی متر نزولات جوی داشتیم  و این میزان در  سال گذشته ۳۴۴/۵ میلی متر بوده، با ۲۲ درصد کاهش بارندگی مواجه بوده ایم.

 

 

حسینی بیان کرد:  نسبت به سال گذشته زراعی ۴۰ درصد کاهش و ۶۰ درصد دریافت داشته است.

 

وی ابراز داشت : امسال در مورد پیش بینی وضعیت جوی در تابستان ۹۷ با استقرار سامانه پرفشاری که در منطقه داریم شرایط نسبتا پایدار است

 

رییس اداره هواشناسی شهرستان گلپایگان تصریح کرد : پدیده غالب وزش باد نسبتا شدید و غبار محلی در تابستان ۹۷ نسبت به نرمال حدود ۱ درجه بالاتر از نرمال خواهد بود و نسبت به سال گذشته بین ۱تا ۲ درجه کاهش پیدا می کند.

 

حسینی با بیان اینکه حداکثر دما که در تابستان امسال دریافت کردیم ۳۶/۲ بوده در حالی که دمایی که در تابستان ۹۶ ثبت کردیم ۳۷/۶ بوده است اذعان داشت : اوج دما در تیر و مرداد ماه است و در بازه هایی از زمان افزایش قابل ملاحظه دما وجود دارد.

 

 

رئیس هواشناسی شهرستان گلپایگان در خاتمه ضمن تاکید بر مصرف بهینه آب اظهار داشت: در بخش کشاورزی که بیشترین مصرف را داریم و نیز در بخش شرب می طلبد که بهینه مصرف کنیم و مردم همیاری کاملی داشته باشند چرا که هنوز بسیاری از مردم به طور جد باور نکرده اند که در شرایط اضطرار قرار داریم.

 

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات