چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

«آنام» را مثل فرزند ته تغاری‌ام دوست دارم/ زمان پخش و وقفه‌های طولانی به سریال لطمه زد

به گزارش خبرگزاری بیان؛  «جواد افشار»  با اشاره به ریتم تند سریال «آنام» در شب‌های پایانی پخش گفت: از ابتدا قرار بود تا «آنام» 65 قسمت باشد اما به دو دلیل به 62 قسمت کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به دلیل این موضوع بیان داشت: ما در انتها، قصه را مقداری فشرده‌تر کردیم چرا که حس کردیم ریتم داستان و جمع بندى موضوع‌ها باید سریعتر اتفاق بیفتد. دلیل دیگر این بود که به خاطر عدم تداخل با ماه رمضان، زمانبندی قسمت‌های پایانی، طولانی‌تر از ۴٠ و حتی بیش از 60 دقیقه شد. از طرفی معتقد بودیم که تمامی اتفاق‌ها باید کامل و جامع به تصویر کشیده شود و مخاطب رضایت کاملی از این سریال داشته باشد.

کارگردان سریال «کیمیا» با اشاره به اعتراض بعضى از مخاطبین مبنی بر کشدار بودن این سریال بیان داشت: مشکل عمده اینجا است که آنقدر وقفه‌های طولانی در تولید و پخش این سریال افتاد که بخشی از مخاطبین معترضند چرا این سریال کشدار شد؟ در جواب این دسته از عزیزان باید بگویم که آنام کشدار نشد،‌ مشکل عمده ما در پخش بود. تا نوروز  پخش هر شبه ما روی روال بود و بعد از نوروز تا همین الان 5 شب به دلیل پخش مستقیم فوتبال و اختتامیه جشنواره سین سیما، «آنام» پخش نشد و به مخاطبان سریال که بسیار هم گسترده و پیگیر بودند بى توجهى شد.

وی با اشاره به ریتم تندی که این سریال بعد از نوروز پیش گرفت، نیز افزود: بعد از نوروز موضوع‌ها و روابط جدیدی به سریال اضافه شد. از طرفی هم شاید کند بودن ریتم قبل از نوروز، به خاطر وجود فاز گذشته سریال است که به خودی خود ریتم آرام ترى را می طلبید. اما در زمان حال و قصه‌های روز طبیعتا سرعت کار بیشتر شد و حس کردیم موضوع‌ها باید سریعتر جلو رود.

کارگردان سریال «مادرانه» ادامه داد: این هم طبیعی است که هر چه به پایان نزدیک می‌شویم باید زودتر به جمع بندی برسیم. چراکه در مرحله کاشت و پهن کردن داستان شاید بتوان زمان بیشتری لحاظ کرد اما در بخش گره گشایی قصه کار باید سرعت بیشتری بگیرد تا حوصله مخاطب سر نرود.

افشار در پاسخ به این سوال که ماحصل این سریال به آنچه می‌خواستید نزدیک بوده است یا نه، گفت: نه واقعیت این است که هیچ کداممان (نویسنده، تهیه کننده و …) از آنچه باید می‌شد و نشد راضی نیستیم. همه ما معتقدیم ظرفیت، انرژی و انگیزه‌ای که در ابتدای کار وجود داشت می‌توانست اثری بسیار فراتر و بهتر از آنچه که بود را تقدیم مخاطبان کند، اما متاسفانه به خاطر مشکلاتی که در طول تولید و وقفه در پخش بوجود آمد روحیه همه عوامل تحت تاثیر قرار گرفت و ناخوآگاه این مسائل در جمع بندی، روایت و شکل تولید سریال آنام تاثیر گذاشت. اما در نهایت از نتیجه کار به خاطر رضایت مخاطبان رضایت نسبى دارم، اما معتقدم می‌توانست بهتر از اینها هم باشد.

این کارگردان ضمن بیان اینکه «آنام» ظرفیت خوبی را از لحاظ جذب مخاطب داشت، افزود: از همان ابتدا این ظرفیت در قصه سریال وجود داشت. من نیز با تجربه‌ای که در این سالها در سریال‌سازی کسب کردم می‌توانم تشخیص دهم که آیا سریالی مورد استقبال قرار می‌گیرد یا نه و آنام جزو آندسته از کارهایی بود که از همان روزهای اول می‌دانستم کار خوبی می‌شود.

کارگردان سریال «آنام» با ابراز اینکه آخرین سریالش به مثابه ته تغاری و دوست داشتنی‌تر از سایر کارهایش است، گفت: همه کارهایم را به یک اندازه دوست دارم و برایشان اولویت بندی نمی‌کنم اما هر چه کارها زیادتر می‌شود ته تغاری برای آدم عزیزتر می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما در کارنامه کاریتان تجربه ساخت سریال در قسمت‌های بالا را هم داشتید. اصولا تولید سریال طولانی شما را به وجد می‌آورد یا خسته‌تان می‌کند؟، نیز عنوان داشت: واقعیتش این است که کار بسیار بسیار سختی است و افرادی که دستی بر آتش دارند حرف من را بهتر متوجه می‌شوند که تولید یک سریال ٢۶ قسمتی چه انرژی از کارگردان می‌گیرد. حال فکر کنید زمانیکه قرار باشد سریالی با تعداد قسمت‌های بسیار بالاتر کار شود، چقدر فرسایشی و خسته کننده خواهد شد، اما از آنجایی که همیشه کارم را دوست دارم و به آن عشق می‌ورزم، صبوری می‌کنم و با سعه صدر این فرسایش را مدیریت می‌کنم. به هر حال همه ما ایرانی هستیم و می‌دانیم در کاری که تولید آن به چند ماه می‌رسد، تا چه میزان حواشی بوجود می‌آید. خدا را شاکرم که حوصله و توانش را به ما داده است و ما هم می‌توانیم کار کنیم. در جایی که به کارم علاقه دارم، به وجد می‌آیم، اما خب به شدت از لحاظ فکری و جسمی تحلیل می‌رویم و عمرمان را سپری می‌کنیم. از آن طرف هم وقتی استقبال مخاطب را می‌بینیم همه این خستگی‌ها از تنمان بیرون می‌رود.

جواد افشار راجع به اینکه بازیگر نقش اول شما فردی است که کمتر در تلویزیون حاضر شده و فعالیت‌های سینمایی محدودی هم دارد. انتخاب گلچهره سجادیه بر چه اساسی صورت گرفت؟، نیز توضیح داد: خانم سجادیه از بازیگران مورد علاقه من است و چندین بار هم خواستیم با هم کار کنیم منتهی بنا به دلایلی همکاری‌مان میسر نشد. بعد از اینکه جزئیات قصه و فیلم‌نامه را خواند نظرش جلب شد و دعوت ما را پذیرفت. به هر حال خانم سجادیه از بازیگران بسیار توانا و صاحبه سبک ما است که برای این نقش انتخاب درستی بود و ما از این انتخاب راضی هستیم. مهر مادری،‌ تعلیق خوب، زیرکی و … همه در دو کاراکتری که بازی می‌کند (مارال و ماهگل) به خوبی دیده می‌شود. در هر صورت اجرای دو نقش آنهم به صورت همزمان سخت است حال چه برسد به اینکه باید بُعد احساسی قوی هم داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال به سوال پایانی با این مضمون که سریال «آنام» با مشارکت دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است، در خلال قصه تعدادی پیام و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی دیده می‌شود. این پیام‌ها بنا به سفارش وزارت بهداشت بود یا در قصه وجود داشت؟، گفت: بخش‌هایی از این پیام‌ها سفارشی بود و تعدادی دیگر ممکن بود در قصه وجود نداشته باشد و دریافت‌های خودمان نسبت به موضوع مربوطه باشد و بعد از در میان گذاشتن با امیر عباس پیام آنها را اجرا می‌کردیم. اما بخش‌های زیادی از آنها ناشی از توجه فیلم‌نامه نویس بوده و جزو سفارش‌های ما هست. موضوع‌های مهمی در خصوص مسائل علمی پزشکی که در رابطه با زایمان و باروری است جزو موضوع‌های مهم سفارش‌ دهنده ما بوده است. مطرح شدن بیماری لوپوس و آشنایی مردم با آنها نیز از همین جمله است که درباره خطرهای این بیماری حین زایمان به مردم آگاهی دادیم. البته ممکن است تعدادی از مطرح کردن این بیماری ناراحت شوند،‌ اما وظیفه ما این است که مخاطب را با این بیماری آشنا و پیشگیرى ها و راههاى مقابله و درمان به موقع را متذکر شویم.

 منبع: فارس
ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 114892 و در روز شنبه 22 اردیبهشت 1397 ساعت ۰۷:۱۱:۱۴
2024 copyright.