امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۱۷
کد خبر : 114576
چاپ خبر :

حجت‌الاسلام رئیسی: طرح دیدگاه‌های علمی بدون محدودیت به رشد علمی کشور کمک می‌کند

تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران و با اشاره به کارهای پژوهشی انجام شده در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: طرح دیدگاه‌های علمی بدون محدودیت به رشد و تعالی علمی کشور کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی از سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد.

وی در حاشیه بازدید سه ساعته از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک رویداد مهم فرهنگی و فرصتی بسیار خوب برای اصحاب فرهنگ و هنر در راستای آشنایی با آخرین آثار ادبی و علمی و زمینه‌ای برای رشد و تعالی فرهنگ کشور است. آستان قدس رضوی با آخرین تحقیقات و پژوهش‌های مؤسسات علمی و فرهنگی خود به سی و یکمین دوره از این نمایشگاه آمده است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی از سوی پژوهشگران و نویسندگان متدین و فرهیخته کشور در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام شده است، بیان کرد: تا رسیدن به نقطه ایده آل هنوز راه بسیاری باقی مانده است که تلاش بیش از پیش نویسندگان و فرهیختگان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: قیاس اقدامات انجام شده فرهنگی، ادبی و هنری که سایر کشورها برای انقلاب‌های خود انجام داده‌اند با کارهایی که برای انقلاب اسلامی ایران انجام شده است، این نکته را مشخص می‌کند که ما در این حوزه از دیگران بسیار عقب هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاق و فلسفه نسبت به آنچه تاکنون انجام شده با آنچه باید بشود، بسیار فاصله داریم و لازم است در این زمینه بسیار جدی‌تر وارد شویم.

طرح دیدگاه‌های علمی بدون محدودیت به رشد و تعالی علمی کشور کمک می‌کند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: طرح دیدگاه‌های علمی بدون محدودیت و شنیدن نقدهای دیگران قطعا به رشد و تعالی علمی کشور کمک می‌کند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم رونمایی از 40 عنوان کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان کرد: مقوله تحقیق و پژوهش بسیار مهم بوده، اما هر چه این امر هدفمندتر و در راستای رفع مشکلات و نیازهای جامعه باشد، ارزشمندتر است.

وی با بیان اینکه احیای تراث اقدامی بسیار ارزشمند است، اما امروز کشور ما نیازمند حل مسائل مستحدثه و جدید است، اضافه کرد: در گذشته فقه حکومت نمی‌کرد، اما امروز فقه در جامعه حکومت می‌کند و سؤالات بسیاری در حوزه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، قضا و … پیش روی ماست، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و فرهیختگان جامعه باید پاسخ این سؤالات را از فقه غنی جعفری استخراج کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما معتقدیم اجتهاد تمدن‌ساز جعفری هیچ بن بستی ندارد و این بر عهده اندیشمندان و فرهیختگان جامعه اسلامی است که مبتنی بر قواعد و اصول در خصوص فروعات بحث و بررسی کنند و پاسخ مسائل جدید را به مجریان و دست اندرکاران جامعه اسلامی ارائه دهند. مطالعات علمی و پژوهش‌های آکادمیک دانشجویان و دانشگاهیان نباید در کتابخانه‌ها محصور شود، بلکه باید در عرصه جامعه این پژوهش‌ها را اجرایی کرد. این پژوهش‌ها نیز همچون تصمیمات مجلس شورای اسلامی است که اگر وارد عرصه اجرا نشوند نمی‌توانند زمینه‌ساز تحول در جامعه اسلامی شوند.

وی با اشاره به آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» گفت: این سوگند به تمام قلم‌ها و آنچه مسطور قلم‌ها باشد، نیست. بلکه خداوند متعال به قلمی سوگند یاد می‌کند که نگارنده حق و نشان توحید باشد و کرامت انسانی را کتابت کند. قلمی ارزشمند است که زمینه ساز رشد و تکامل بشر در راستای شکل دادن جامعه‌ای عدالت محور، ظلم ستیز و قرآنی باشد و قلمی مورد سوگند خداوند است که از مشکلات مردم گره‌گشایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه در آستان قدس رضوی به ویژه سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در حوزه پژوهش‌های علمی و چاپ و نشر کتب انجام شده است، افزود: در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی تعداد کتاب‌های چاپ اول در سال 96 نسبت به سال 95، حدود 50 درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: امروز صیانت از نسل جوان، فرهنگ و علم کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و همه مسئولان به ویژه اهالی فرهنگ و دانش وظیفه مضاعف در این عرصه بر دوش دارند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تهاجم فرهنگی غرب هجمه‌ای گسترده به تمام داشته‌های‌ دینی، فرهنگی و ایرانی ملت ماست، بیان کرد: امروز مرزبانی از تمدن کهن اسلامی و ایرانی و فرهنگ غنی این ملت با قلم، فرهنگ، هنر و ادبیات یک مجاهدت است و باید تمام آحاد جامعه مدنیت ایرانی- اسلامی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند. روشنفکر واقعی کسی است که جایگاه و اهمیت تمدن اصیل، غنی و تاریخی کشور خود را می‌داند و با قلم خود پاسدار ارزش‌های انسانی، اخلاقی و دینی ملت خود است، متأسفانه برخی داعیه داران روشنفکری، دلباخته و واداده به فرهنگ مغرب زمین هستند و داشته‌های عظیم کشور خود را در برابر تمدن غربی هیچ می‌پندارند.

40 عنوان کتاب از تازه‌های نشر آستان قدس رضوی رونمایی شد

همچنین طی مراسمی در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران از 40 عنوان کتاب جدید انتشارات آستان قدس رضوی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی طی سخنانی یکی از اساسی‌ترین مأموریت‌های این بنیاد را اشاعه فرهنگ، معارف و اخلاق رضوی دانست و عنوان کرد: این بیناد مرکز تحقیقات علوم و معارف اهل بیت علیهم‌السلام بویژه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام است.

حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی است که عرضه کنندگان و مصرف کنندگان دانش و ادب تبادلی واقعی داشته باشند و ارتباطی چهره به چهره میان مخاطبان و نویسندگان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی 550 عنوان کتاب را که محصول سه سال گذشته بوده با خود به این نمایشگاه آورده است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ابراز کرد: در سال 96 این بنیاد 176 عنوان کتاب را منتشر کرده که از این میان 78 کتاب چاپ نخست و 100 عدد نیز چاپ مجدد بوده است.

حجت الاسلام مرویان حسینی بیان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سال 96 نسبت به سال 95، حدود 108 درصد افزایش آثار پژوهشی داشته است و امیدوار هستیم در سال 97 بتوانیم شرایط بهتری را در حوزه پژوهش و نشر به دست آوریم.

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات