امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۱۷
کد خبر : 114567
چاپ خبر :

«ایرانی بپوش»|تخلفات مناطق آزاد در جنگ با “نساجی”، از کارخانه‎های صوری تا گم‌شدن محموله ۹۰۰تنی

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان "امروز صنعت پوشاک با افزایش واردات در حال نابودشدن است و نمی‌دانیم برای نجات خود چه کنیم" گفت: کجای قانون مناطق آزاد واردات کالای ساخته‌شده عنوان شده است؟

به گزارش خبرگزاری بیان؛ بهرام شهریاری با اشاره به اینکه تخلفات بزرگی در مناطق آزاد در حال وقوع است و هیچ نظارتی برای جلوگیری از این تخلفات از سوی دستگاه‌های مربوطه انجام نمی‌شود، اظهار داشت: دو دهه از اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی می‌گذرد اما در طول این مدت هیچ کدام از اهداف مناطق آزاد به‌صورت کامل اجرایی نشده است.

وی افزود: در ماده 14 قانون مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی اعلام شده، “مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور پس از ثبت گمرکی از شمول مقررات صادرات و واردات مستثنی هستند و مقررات صدور و ورود کالاها و تشریفات گمرکی در محدوده هر منطقه به تصویب هیئت وزیران می‌رسد”، متأسفانه با وجود این قانون به‌راحتی کالای ساخته‌شده در این مناطق بدون هیچ نظارتی مورد معامله قرار می‌گیرد، به‌عنوان نمونه در  قشم به‌راحتی امکان تردد وجود داشته و افراد می‌توانند بدون کنترل و نظارتی کالاها را وارد مناطق کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با انتقاد از اینکه اصلاً نظارتی در مناطق آزاد برای ورود و خروج کالا وجود ندارد، افزود: در یکی دو مورد حتی محموله‌های 900تنی در این مناطق گم شده‌اند که این موضوع با سؤالات زیادی همراه است.

شهریاری با اعلام اینکه ورود کالای ساخته‌شده به مناطق آزاد تخلف محسوب می‌شود، تصریح کرد: امروز صنعت پوشاک با افزایش واردات در حال نابود شدن است. ما نمی‌دانیم دیگر چه اقدامی برای نجات خود انجام دهیم. چرا مسئولین در مناطق آزاد نظارتی ندارند تا به‌راحتی پوشاک وارد کشور نشود.

وی افزود: در بخش تسهیلات ویژه برای انتقال کالای تولیدشده در مناطق آزاد در قانون مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی اعلام شده “واردات درصدی از کالای تولیدشده در مناطق آزاد تجاری و صنعتی موضوع بند «د» تبصره 25 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به داخل کشور معادل نسبتی از مجموع ارزش افزوده و مواد و قطعات داخلی به‌کاررفته، به قیمت کل کالای تولیدی،‌ بدون هرگونه محدودیتی مجاز است و علاوه بر عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار، مشمول شرط غیرمجاز و مجاز مشروط نمی‌باشد”. همین قانون عاملی شده تا تولیدکنندگان از آن سوء استفاده و به‌راحتی کالا وارد کشور کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ادامه به نحوه واردات مواد اولیه و قطعات از مناطق آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: قرار بر این بود “ورود مواد اولیه و قطعات منفصله رأساً توسط واحدهای تولیدی کشور به‌صورت بدون انتقال ارز، از مناطق آزاد به داخل کشور در چارچوب سقف واردات سالانه هر یک از مناطق مجاز باشد” اما جالب اینجاست که برخی افراد با ایجاد کارخانجات صوری نه‌تنها کالایی در مناطق آزاد تولید نمی‌کنند بلکه با استفاده از همین قوانین به‌راحتی محصولات را وارد مناطق آزاد و بعداً در بازار عرضه می‌کنند.

این تولیدکننده پوشاک تصریح کرد: بر اساس آمار در 11ماهه سال 95 در منطقه ارس ترانزیت واردات 269 میلیون دلار بوده است که از میان این رقم فقط 24 میلیون و 500 هزار دلار کالا از مناطق آزاد ترخیص قانونی شده است، این موضوع نشان می‌دهد ما با رقم 245 میلیون دلار کالایی که مشخص نیست چگونه وارد و از مناطق آزاد ترخیص شده روبه‌رو هستیم. جالب اینجاست در همین منطقه ارس،‌ صادرات حاصل از تولید در سال 95 سی و پنج هزار دلار گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در سال 95، 70 میلیون دلار پوشاک از ارس وارد شده که یک میلیون دلار آن به‌صورت قانونی از منطقه ترخیص شده است گفت: با این حجم واردات پوشاک،‌ صنعت کشور در حال نابودی است. در منطقه قشم نیز ترانزیت واردات 195 میلیون دلار اعلام شده که فقط 16 میلیون دلار کالا به‌صورت قانونی در این منطقه ترخیص شده و 174 میلیون دلار کالا از این منطقه غیرقانونی ترخیص شده است.

شهریاری با اشاره به اینکه با وجود تخلفات بسیار متعدد در مناطق آزاد متأسفانه دولت لایحه‌ای مبنی بر گسترش مناطق آزاد را پیگیری می‌کند اظهار داشت: اگر مناطق آزاد گسترش پیدا کند به‌طور حتم صنعت پوشاک نابود خواهند شد. نکته قابل توجه اینکه زمانی که آقایان به هدف خود در افزایش مناطق آزاد هنوز دست پیدا نکرده موضوع سهمیه‌بندی واردات پوشاک را در مناطق آزاد مطرح می‌کنند. سؤال اینجاست؛ اصلاً پوشاک نباید وارد کشور شود که شما سهمیه‌بندی می‌کنید. در کجای قانون مناطق آزاد واردات کالای ساخته‌شده عنوان شده است؟

منبع: تسنیم

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات