امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۱۷
کد خبر : 114588
چاپ خبر :
وزیر خارجه انگلیس:

اگر ترامپ بتواند مسئله برجام را حل کند مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است

وزیر خارجه انگلیس گفت در صورتی که رئیس‌جمهور آمریکا بتواند برجام را اصلاح کند مستحق جایزه صلح نوبل است.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  «بوریس جانسون»، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه گفت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در صورت حل مسئله هسته‌ای ایران مستحق دریافت جایزه صلح نوبل است.

«جانسون» در مصاحبه با اسکای‌نیوز گفت: «اگر ترامپ بتواند مسئله کره شمالی و توافق هسته‌ای ایران را حل کند برای معرفی به عنوان نامزد جایزه صلح نوبل چیزی کم از باراک اوباما (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) ندارد.»

«جانسون» در سفری دو روزه برای قانع کردن ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به واشنگتن سفر کرده است.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار است در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند.

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

آلمان، انگلیس و فرانسه در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات