امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۰۵
کد خبر : 114426
چاپ خبر :

ماکرون: نباید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد

رئیس‌جمهور فرانسه که به آمریکا سفر کرده است، گفت: نباید از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.

به گزارش خبرگزاری بیان؛به نقل از المنار، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در جمع نمایندگان کنگره آمریکا گفت: با وجود اینکه ایران همه نگرانی‌ها را برطرف نکرده، نباید از توافق هسته‌ای با این کشور خارج شد.

ماکرون همچنین تاکید کرد که فرانسه از توافق هسته‌ای با ایران خارج نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: ایران نه هم اکنون، نه طی 5 سال آینده و نه 10 سال نباید هیچ گونه سلاح هسته‌ای داشته باشد اما این موضوع نباید ما را به سوی جنگ در منطقه خاورمیانه بکشاند. ما باید به استقلال ایران احترام گذاشته و از ثبات این کشور اطمینان حاصل کنیم.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد: نباید اشتباهات گذشته در منطقه تکرار شود و نباید در آن منطقه جنگ بوجود آوریم. یک چارچوبی برای برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که فعالیت‌های ایران در این زمینه را کنترل کرده و ما نیز آن را امضا کردیم.

وی افزود: برجام را هم آمریکا و هم فرانسه امضا کرده و نمی‌توانیم بگوییم که بیایید از آن خلاص شویم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: برجام همه نگرانی‌های بسیار مهم ما را پاسخ نمی‌دهد اما ما نباید آن را کنار بگذاریم بدون آن که چیز اساسی تری جایگزین آن داشته باشیم. این موضع من است. به همین دلیل است که فرانسه از برجام خارج نمی شود، زیرا ما آن را امضا کرده ایم.

وی افزود: رئیس جمهورتان و کشور شما باید درباره برجام طی روزها و هفته‌های آتی مسئولیت خود را برعهده بگیرد. اما کاری که من می خواهم بکنم و می خواهم درباره آن با رئیس جمهور شما تصمیم بگیرم این است که ما می توانیم بر روی یک توافق جامع تر کار کنیم و در آن به همه این نگرانی ها پاسخ دهیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: همانطور که من دیروز با رئیس جمهور گفتگو کردم، ما باید روی این توافق جامع تر بر اساس چهار معیار کار کنیم: اصل توافق موجود؛ عبور از بازه زمانی 2025 به منظور اطمینان از اینکه ایران هیچ فعالیت هسته ای نداشته باشد؛ مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه؛ و نظارت بر فعالیت های بالستیک.

رئیس‌جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که برقراری صلح پایدار در سوریه یکپارچه، امری ضروری است.

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات