امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۲/۰۱
کد خبر : 114316
چاپ خبر :
داود غفاری جانباز گلپایگانی جنگ تحمیلی:

اکثر مردم و مسئولین جانبازان را فراموش کرده اند

اکثر مردم ما را فرا موش کرده اند ، البته مسئول نهادی که وابسته به جانبازان و ایثارگران و پشت این میز نشسته باید بداند بخاطر وجود همین شهدا و ایثارگران است .با وجود اینکه وظیفه انجام کار برای جانبازان را دارند اما متاسفانه آنطور که باید کار نمی کنند وچه انتظاری می توان از بقیه داشت.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  با توجه به قرار گرفتن در آستانه ولادت حضرت ابوالفضل العباس و روز جانباز بر آن شدیم تا از نزدیک با یکی از جانبازان و افتخارات عزیز شهرمان گفت و گویی داشته باشیم.

? چنان با آرامش سخن می گوید که گویی کوچک ترین غبار اندوهی خاطرش را نیازرده است.
شمرده ، متین و حساب شده!

و آنگاه که در پس اجابت فرمان امام خویش با صلابت و قدرت دستانش و ایستادگی و استواری قدم هایش جاده کمال را پیمود ؛ از ناحیه دست ، پا ، کمر و… مجروح گردید تا از ناموس و وطن خود دفاع کند.

و اینک اگر سخن می گوید واژه هایش از سر آگاهی و دلسوزی و مهر به وطن و هموطنان دردمند خویش است.

او نیز باور دارد که درد های ما جز به مدد بسیج مردمان در شکل های مختلف تجربه شده در دوران انقلاب و جنگ و در قالب بسیج ممکن نیست که درد های بزر گ درمانگر بزرگ می خواهند و مردمان این کهن بوم و بر بسیار بزرگند.

 

? از معرفی خودتان شروع کنید و بگویید در چه عملیاتی به درجه جانبازی نائل آمدید؛ از چه ناحیه ای جانباز شدید و دارای چند درصد جانبازی هستید ؟

داود غفاری جانباز ۲۵ درصد هستم که در سال ۱۳۶۲ در سن ۱۹ سالگی از طریق جمعیت هلال احمر شهرستان گلپایگان به عنوان امدادگر به جبهه اعزام و پس از مدتی از ناحیه دست راست ، کمر ، دو پا و سر مجروح شدم.

? چی شد که تصمیم گرفتید به جبهه بروید ؟ آیا رفتن به جبهه را هدف خود می دانستید ؟

وظیفه شرعی که گردن ما بود و خیلی خوشحال بودم که می توانستم به انقلاب خدمت کنم و سهمی در دفاع از ناموس و وطنم داشته باشم
هر چند زمانی که برای اعزام مراجعه کردم بخاطر سن کم و کوتاهی قد قبول نمی کردند خیلی تلاش کردم و به ندای امام لبیک گفتم و از اینکه دینم را به انقلاب ادا می کردم خوشحال بودم.

? خانواده مخالفتی نداشتند ؟

مادرم خیلی مخالفت نمی کرد اما پدرم اصلا موافق نبود و برای رفتن رضایت نامه پدر نیاز بود که به بهانه رفتن به مشهد رضایت نامه گرفتم.

? در خصوص مشکلات جانبازان صحبت کنید .

یکسری از جانبازان پا به سن گذاشتند و خانواده دار شدند و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند اولین مشکلی که دارند در رابطه با درمانشان است و متاسفانه در شهرستان امکانات کافی وجود ندارد.

بیمارستان امام حسین تنها بیمارستان در شهرستان که درصدی از هزینه های درمان را در صورت بستری بودن پرداخت می کند ولی اگر جانباز و خانواده های انان بیمار سرپایی باشند باید هزینه ها را پرداخت کنند و فاکتور ان را به بنیاد جانبازان تحویل دهند و بعد از دو سه ماه به انان هزینه ها پرداخت می شود .

متاسفانه چون در شهرستان امکانات لازم وجود ندارد و جانبازان مجبورند برای درمان به شهرهایی مثل اصفهان و تهران مراجعه کنند و باید هزینه ها را پرداخت کنند و مدتی طول می کشد تا بیمه این هزینه ها را بر گرداند با مشکلات زیادی مواجهیم.

متاسفانه بانک دی که وابسته به بنیاد شهید است همکاری لازم را ندارند

? از مسئولین چه انتظاری دارید ؟

بیشتر به جانبازان رسیدگی شود ، مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشتر تلاش کنند ، مطالبات جانبازان را که چند سالی است هیچ اقدامی نشده و تنها وعده داده اند پیگیری کنند.

 

طی یک سال چند بار رئیس بنیاد عوض شده انتظار این است برای این کار شخصی برگزیده شود که درد بچه ها را کشیده و تجربه کاری داشته باشد.

? در مورد نحوه برخورد مسئولین و کارهایی که در این روز برای جانبازان صورت می گیرد توضیح دهید ؟

امروز پس از سالها در سقاخانه حضرت ابالفضل مراسمی گرفتند جای بسیار خوبی بود اما گلایه هایی نیز در خصوص نحوه دعوت و پذیرایی و عدم حضور برخی از مسئولین در این جشن وجود داشت.

? در این مراسم چه کسانی حضور داشتند ؟
بعد از چندین سال اولین باری بود که امام جمعه و نماینده ولی فقیه در شهرستان در این مراسم شرکت کردند ، از
دکتر طهماسبی امام جمعه گلپایگان که در این مدت چندین دیدار با خانواده های شهدا و جانبازان نیز داشتند و از نزدیک با مشکلات آنان مواجه شدند ، تشکر می کنم .

سرهنگ فروزاد فرماندهی ناحیه که زحمات فراوانی می کشند و جای تقدیر دارد ، توسلی سرپرست فرمانداری ، افتخاری رییس شورای شهر ، شورای گوگد ،و تعدادی از مسئولین حضور داشتند اما انتظار این بود که شخص نماینده یا یک نفر به نمایندگی از دفتر نماینده در این مراسم حضور داشته باشند.

? در مورد نحوه برخورد مردم توضیح دهید .

واقعیت این است اکثر مردم ما را فرا موش کرده اند ، البته مسئول نهادی که وابسته به جانبازان و ایثارگران و پشت این میز نشسته باید بداند بخاطر وجود همین شهدا و ایثارگران است .با وجود اینکه وظیفه انجام کار برای جانبازان را دارند اما متاسفانه آنطور که باید کار نمی کنند وچه انتظاری می توان از بقیه داشت.

? در مورد اقداماتی که طی این چند سال برای جانبازان صورت گرفته توضیح دهید

زمانی به مناسبت روز جانباز در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا تالار شهرداری مراسمی گرفته میشد که خیلی وقت است از این اتفاقات نیفتاده ، ان زمان اقای فیروزی رئیس بنیاد بودند و تا جایی که در توانشان بود و طبق قانون تلاش می کردند انشاالله این اتفاق بیفتد که مسئولی بیاید که درد آشنا باشد و تجربه کاری داشته باشد.

 

? به نظر شما علت نام گذاری این روز به نام روز جانباز چیست ؟

بخاطر وفاداری حضرت ابوالفضل نسبت به امام حسین و اینکه ایشان را در جنگ تنها نگذاشت و در این زمان خودمان وقتی حضرت امام ندای جنگ دادند همه وفاداران نسبت به امام انجام دادند

 

? از روزی که به درجه جانبازی نائل شدید برایمان بگویید.

 

در عملیات والفجر ۲ در کوه های کله قندی از ناحیه دست مجروح شدم پس از ساعت ها با مشقات فراوان بنده را به چادرهای صحرایی بردند که انجا با اصابت خمپاره از ناحیه کمر ،قفسه سینه ، سر و هر دو پا مجروح شدم که چند روز چیزی متوجه نشدم و پس از آن به بیمارستان ارومیه و سپس تهران اعزام شدم.

? بعد از مجروحیت هم فعالیت خود را در جبهه ادامه دادید؟

بعد از مساعد شدن حال و شرایط روحی و جسمی در شهرداری تهران استخدام شدم و با درخواست از طریق شهرداری دوره یکماهه در منطقه باختران بودم

? تصویر یا خاطره ای از آن دوران دارید که فرامومشتان نشود

خاطرات زیادند ، تصاویر دوستانی که هر روز شهید می شدند یکی از دوستان که از یزد بود موقع نماز سرش با اصابت آرپیچی از تنش جدا شد.

? تسهیلاتی برای جانبازان در نظر گرفته میشود ؟

امروز اکثر جانبازان وقتی به بانک مراجعه می کنند با وجود داشتن نامه از بنیاد باز هم با همان شرایط مردم عادی و با همان درصد و ضامن این کار صورت میگیرد که امیدواریم شرایط را اسان تر کنند.

? خواسته شما از مسئولین شهرستان چیست؟

طی یک سال می توانند یکبار هم شده به جانبازان سر بزنند ، انتظار حل مشکلات را نداریم همین که به جانبازان سر زنند خانواده های آنان دلگرم می شوند

? و سخن آخر :

ضمن تشکر از زحمات فراوان سید مهدی رفیعی دبیر هیئت جانبازان و معلولین بسیج سپاه شهرستان که از زمان حضورشان  تلاش های  بسیاری در این زمینه داشتند چرا که تا قبل از مسئولیت اقای رفیعی از وجود چنین هیئتی بی اطلاع بودیم
از مسئولین در خواست داریم بیشتر به فکر این قشر باشند ، از نزدیک با مشکلات آنان اشنا شوند و از مسئولین بالاتر بخواهند برای انها کار انجام دهند این قشر جزء فراموش شدگان جنگ هستند .
و این رسانه ها هستند که کمک می کنند مشکلات ما به گوش مسئولین برسد
ما زمانی برای دفاع از این مملکت و دفاع از ناموس خود رفتیم چرا امروز باید جزء فراموش شدگان باشیم.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات