امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۱/۲۲
کد خبر : 113792
چاپ خبر :
محققان ایرانی و موانع پیش رو/ ۱

سوءاستفاده از نام «نانو» برای فروش اجناس تقلبی/ متقلبانی که می‌خواهند کیفیت کالای ایرانی را کمرنگ نشان دهند

محققان ایرانی بخصوص در بخش نانو کالاهای بسیار با کیفیت و با قیمت مناسبی را عرضه کرده‌اند اما سودجویانی هم هستند که با عرضه محصولات تقلبی در این بازار داغ خرید کالای ایرانی، کیفیت این کالاها را زیر سوال می‌برند.

به گزارش خبرگزاری بیان؛  امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و ایرانی‌ها از بزرگ و کوچک به تبعیت از دستور مقام معظم رهبری این روزها توجه بیشتری بر کالای ایرانی دارند.

با مردم که صحبت می‌کنیم کاملا مشخص است که حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار سال 97 خود قرار داده‌اند، مردم کاملا درک کرده‌اند که رونق اقتصاد در حمایت از کالای داخلی است و برای این حمایت عزم خود را جزم کرده‌اند.

اما در پس این عزم مردم نیز سودجویانی هستند که با ارائه اجناس تقلبی به نام کالای با کیفیت داخلی ممکن است اعتماد مردم را به تولید ایرانی سلب کنند و در این میان باز هم این خود مردم هستند که باید دقت کنند تا اجناس تقلبی را خریداری نکنند.

فروش اجناس تقلبی در زمینه فناوری نانو بیشتر به چشم می‌آید به طوریکه برخی توزیع کنندگان و فروشندگان صنعت نساجی برای فروش بیشتر محصولاتشان از نام «نانو» استفاده می‌کنند و عرضه بی کیفیت برخی محصولات با نام نانو، باعث سر درگمی و بد گمانی بسیاری از مردم نسبت به این نوع کالاها شده است که در این زمینه باید مردم دقت بیشتری داشته باشند تا در این بازار داغ خرید کالای ایرانی، کیفیت محصول داخلی کمرنگ جلوه داده نشود.

از سوی دیگر برخی از شرکت‌هایی که چند سالی به تولید محصولات نانو ورود پیدا کرده‌اند به دلیل عرضه کالاهای تقلبی در بازار، قادر به فروش محصولاتشان با قیمت مورد نظرشان نیستند زیرا کالاهای تقلبی در بازار با قیمت‌های خیلی نازل‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

با توجه به این مسائل ستاد توسعه نانو فناوری در سال 94 تصمیم گرفت از بین شرکت‌های نساجی، تعدادی را انتخاب کند تا محصولات نانویی آنها تحت عنوان یک برند مشترک در بازار عرضه شود. طبق این تصمیم گیری، پنج شرکت تولیدی در زمینه منسوجات خانگی و یک شرکت مطالعه بازار و توسعه محصول با یکدیگر اتحاد استراتژیکی تشکیل دادند و اکنون کالاهایشان را با برندی مشترک (هاینو) به بازار عرضه می‌کنند.

در زمینه چگونگی فعالیت این برند و همچنین موانع پیش رو برای تولید و فروش محصولات در سال حمایت از کالای ایرانی با علیرضا باغبانباشی مدیر اجرایی این برند به گفت‌وگو نشستیم.

باغبانباشی، فروش محصولات تقلبی به نام نانو فناوری در بازار را یکی از موانع پیش روی محققان این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر برخی از محصول‌ات مانند جوراب با نام نانو در سطح بازار داخلی و متروی تهران به فروش می رسند که نه تنها نانو نیستند بلکه در آنها نخ هم به کار نرفته و صد در صد از الیاف پلی استری و بازیافتی و آلوده ساخته شده‌اند، تفاوت عمده ما با آنها در ادعای ساخت این محصولات است. اگر شخصی کالای تقلبی  بخرد، پس از گذشت مدتی متوجه ادعای کذب فرد فروشنده مبنی بر بی بو بودن آن می‌شود اما ما ادعا می‌کنیم 30 درصد الیاف پلی آمید(نایلون) جوراب نانو آنتی باکتریال است.

* تفاوت محصولات تقلبی و اصلی

به گفته وی، اگر 30 درصد جورابی از نانو استفاده شود، اجازه نمی‌دهد مابقی الیاف نیز بو بگیرد اما اگر محصولی 100 درصد آنتی باکتریال باشد، تا بیش از پنج بار شست و شو خاصیتش را از دست نمی‌دهد ولی در حال حاضر نه تنها بعضی از محصولات ایرانی بلکه برخی از کالاهای خارجی نیز با قیمت گران و با نام نانو در ایران به فروش می رسند. کالاهایی که بعدها با انجام بررسی های لازم معلوم شده، اصلا خاصیت نانویی ندارند.

* راه شناسایی محصولات اصلی از تقلبی

باغبانباشی درباره راه شناسایی محصولات تقلبی از اصلی، گفت: مجموعه شرکت‌های ما برای تولید یک کالای نانویی سه مورد را بررسی می‌کنند، آیا ذرات در مقیاس نانو است؟ آیا عملکرد مورد ادعا شده را داراست؟ مساله بیماری‌زا نبودن آن لحاظ شده است؟ تمام این موارد بر اساس دیتاها و اطلاعات ستاد نانو در شرکت ما مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* موانع پیش رو در مسیر تولید و فروش محصولات

این محقق ایرانی در رابطه با چالش‌های پیش روی تولید و فروش محصولات گفت: هم اکنون مهم‌ترین چالش ما بحث فرهنگی سازی است، متاسفانه مردم کشورمان زیاد به کالاهای ایرانی خوش‌بین نیستند و زیاد تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند. اغلب مردم تمایل دارند کالای گران قیمت خارجی به جای ایرانی خریداری کنند. البته بیش از چالش محصولات تقلبی، خوش بین نبودن مردم نسبت به محصولات ایرانی به منسوجات داخلی ضربه وارد می‌کند. وی افزود: البته بخش عمده این چالش به تولید کنندگان این کالاها مربوط می‌شود، هرچند کار یا جنس ایرانی خوب است اما متاسفانه یکنواختی در عرضه این محصولات نداریم که خود این مساله نیز چالش برانگیز است.

باغبانباشی درباره چگونگی رفع این موانع گفت: مهمترین راهکار برندینگ و اعتماد سازی است، فرهنگ مردم باید به سمتی برود که برند محور خرید کنند. اگر کسی ادعا می‌کند یک کالایی چنین ویژگی‌هایی دارد، باید دنبال مدرک و سند آن باشند. اگر به این سمت پیش برویم قطعا بسیاری از مشکل‌ها رفع خواهد شد.

به گفته وی، شاید ما به خاطر خارجی پسند بودن ایرانیان، کالایمان با قیمت برابر از نمونه مشابه خارجی مان عقب تر باشد اما اگر فرهنگ سازی درستی انجام بدهیم و خریداران را مجاب کنیم که خرید این کالاها به نفع‌شان است، می‌توانیم به رسالت خود عمل کنیم.

* انتظار محققان از نهادها برای حمایت

باغبانباشی با اشاره به انتظار محققان از نهادها برای حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد: قطعا سازمان‌های ذی ربط می‌توانند برای تسهیل ساختن این امر کمک شایانی داشته باشند اما اگر سنگ اندازی نکنند برای ما کفایت می‌کند. ما انتظار حمایت معقول داریم. ما انتظار نداریم دولت سوبسید بدهد یا جلوی واردات را بگیرد. هرچند اگر جلوی واردات گرفته شود و تولید کننده در کوتاه مدت بتواند فروش بیشتری کسب کند اما به نظر من رقابت است که باعث می‌شود قیمت متعادل و کیفیت بهتر شود بنابراین من با حمایت سوبسیدی موافق نیستم اما کاملا موافق حمایت منطقی هستم.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات