امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تاریخ خبر : ۹۷/۰۱/۲۱
کد خبر : 113677
چاپ خبر :
زرشناس:

آوینی متفکر مجاهد دوران گذار بود/ او هیچ‌گاه به روشنفکری عقب‌گرد نکرد

دوست و همکار شهید آوینی در مراسم بزرگداشت وی گفت: روشنفکرها می‌گویند او اواخر عمر به دوران روشنفکری بازگشته بود، من تا چهارشنبه غروب با ایشان بودم، در نوشته‌هایش یک سطر بوی عدول از انقلاب یا عبور از انقلاب پیدا نمی‌شود یک فریم در این مورد ندارد.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ شهریار زرشناس نویسنده و محقق در آیین نکوداشت سید شهیدان اهل قلم که شب گذشته در بنیاد روایت فتح برگزار شد صحبت‌های خود را با یادی از مرتضی آوینی آغاز کرد و گفت: مرتضی بسیجی بود، هنرمند بود، اما بیش از این ها متفکر است و کمتر به این وجه توجه می‌شود.
وی با بیان اینکه او متفکر انقلابی دوران گذار است، ابراز داشت: با انقلاب دو گذار در جهان و ایران اتفاق افتاد. او طلایه دار تفکر انقلابی است، اگر از منظر تاریخ به عالم غرب مدرن توجه کنیم در یک گذار تاریخی است که ظهور اندیشه پست مدرن است و انحطاط تفکر غرب است.
زرشناس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این مطلب که انقلاب اعتراض به غربزدگی شبه مدرن است گفت: شبه مدرنیته در بخشی از تاریخ حاکمیت را به دست آورد که بحران هویت ، بی عدالتی، مناسبات اخلاقی و.‌‌.. در جامعه ایجاد کرد. انقلاب رستاخیز اعتراضی ایران اسلامی به غربزدگی شبه مدرن بود. رخداد انقلاب بنای کج شبه مدرن را باید تغییر می داد. انقلاب برای این که بنای کج غربزدگی را درهم بشکند باید ساختار اقتصاد و فرهنگ را عوض می‌کرد و نیاز بود با گذار از آن زمان به سمت به تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.
به گفته این نویسنده، این گذار شرایط خود را دارد و کشاکشی در آن رخ می دهد که در حال حاضر در متن آن هستیم، او به عنوان متفکر ظهور کرد و بالید. متفکر صرف خانه نشین نبود او در متن حادثه حضور داشت.

وی در ادامه گفت: حقیقت تفکر اجماع بین نظر و عمل است، او اندیشه‌هایی را طرح می‌کند که پرسش‌هایی است که انقلاب با آن روبرو ست. پیش از افراد دیگر با مساله نظری پرسش‌هایی را طرح می‌کرد، در دهه 60 بانکداری آلوده به ربا ‌، عدالت اجتماعی و‌‌‌… که امروز جز معضلات امروز است را مطرح می کند.

وی افزود: آوینی متفکری متفکر مجاهد ومتعهد است که به اقتضای شرایط حرکت انقلابی می‌کرد . هر جا نیاز بود ورود می کرد هم نظری و عملی؛ اینهاست که آوینی را منحصر بفرد می‌کند، او مدیر انقلابی بود که در دسترس بود و رویکرد اشرافی و بوروکراتیک نداشت؛ او ژورنالیست بود، اما در آن محیط هضم نشد، همچنین در روشنفکر بازی هضم نشد.

زرشناس خاطر نشان کرد: آوینی روحیه بسیجی ، اندیشه انقلابی وبصیرت متفکرانه داشت . غربت مرتضی عجیب بود . او می‌دانست از هجوم فرهنگی شبه مدرن باید عبور کند‌ که بسیار سخت بود او تدارک دید و چالشها را بررسی می کرد ما در حوزه نظری در جایی قرار داریم که آوینی آن روزکار در آن بود.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به برخی مدیران تصریح کرد: مدیران نجومی بگیر در فضای بروکراتیک اهل اندیشه نیستند‌. آوینی اما پیشرو بود.

او در ادامه به برخی شبهات مطرح شده درباره آوینی پاسخ داد و گفت: روشنفکرها می‌گویند او اواخر عمر به دوران روشنفکری بازگشته بود. من تا چهارشنبه غروب با ایشان بودم، در نوشته‌هایش یک سطر بوی عدول از انقلاب یا عبور از انقلاب پیدا نمی‌شود یک فریم در این مورد ندارد . روزی که با هم می رفتیم گفت می روم فکه جایی که فرشتگان ارواح شهدا را به آسمان می بردند کدام روشنفکر درباره جنگ و مرگ اینگونه صحبت می کند؛ روشنفکر مرگ را نیستی می‌ داند. او 40 ساعت قبل از شهادت اینگونه از مرگ با وجد سخن می گوید و از رفتن به شهادت صحبت می کند.
وی با اشاره به صداقت شهید آوینی تاکید کرد: او صاف و صادق بود . برخی فیلم ساختند و می گویند روشنفکر شده بود. اما او عاشق امام خمینی بود. او معتقد بود امام خمینی در من نفوذ کرد و مرا متحول کرد. او از روشنفکری عبور کرد‌. وقتی می‌گوید از انتهای راه طی شده سخن می گویم احوالات خود را می گوید‌.
او به عملکرد دولت سازندگی وزارت ارشاد وقت انتقاد داشت .
این محقق بیان کرد: برخی می‌گویند مرتضی، فردیدی بود، او اینگونه نبود، او خود می گفت بحث های اومانیسم را از قصه آفرینش گرفته است . تفکر خودش را تحت تاثیر قرآن می دانست اما با اندیشه های هایدیگر آشنا بود. هایدیگر در مقایسه دیگر افراد نسبت به مدرنیته منتقد بود. او منتقد مدرنیته است اما تعلق غربی دارد . آوینی اهل نظر بود. او معتقد بود باید به عروه‌الوثقی رهبر متوسل شویم.

منبع: فارس

Cloob Facenama Facebook Twitter artabaz Digg Stumble Upon
نظرات

دیدگاه شما

تبلیغات