چاپ خبر

خبرگزاری بیان گلپایگان

دوکانون دامداری مبتلا به تب برفکی در گلپایگان شناسایی شد.

به گزارش خبرگزاری بیان؛ مسعود غفاری رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار بیان در خصوص شیوع بیماری تب برفکی و تلفات سنگین دامهای میدان دام گلپایگان و تعطیلی آن با بیان اینکه این بنگاه برای جلوگیری از ترددها که عامل اشاعه بیماری می باشد، تعطیل شده است اظهار داشت: هر چه نقل و انتقالات کمتر باشد بالطبع اگر مورد خفیفی وجود داشته باشد اشاعه پیدا نخواهد کرد.

 

غفاری ابراز داشت: در مجموع ۴-۵ هزار کانون دامداری در شهرستان گلپایگان، یکی دو کانون مبتلا با نمونه گیری مشخص شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان گفت : واکسیناسیون دام ها قبلا انجام شده و با شروع طرح جدید در یک ماه آینده واکسیناسیون جدید در کل مجموعه شهرستان انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت : این طرح کشوری بوده و از طریق سازمان دامپزشکی کشور بر اساس زمان بندی هایی که تعیین شده مشخص می گردد و پس از اعلام، پوشش می دهیم همانگونه که قبلا نیز پوشش خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: در طرح قبلی تمام دامداری ها چه دام های کوچک و چه دام های بزرگ تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند .

غفاری با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی توسط دامداران بیان کرد : از طریق نظام صنفی اطلاعیه آن را به دامداری ها و تعاونی ها داده و نکات بهداشتی را اعلام کردیم که رعایت کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان با عنوان اینکه ما کلید نقل و انتقال دام در منطقه غرب استان اصفهان هستیم و با استان هایی مانند استان مرکزی در تماس می باشیم ، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در ابتدای سال قرار داریم و دامداران یکسری دام های پرواری از بیرون خریداری می کنند بیشترین علت این بیماری نقل و انتقالات بوده است.

 

وی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی در منطقه از دامداران خواست از همه جا دام خریداری نکنند و اگر خریدی صورت می گیرد نقل و انتقالات زیر نظر دامپزشکی انجام شود.

وی در خصوص راههای پیشگیری از بیماری گفت: بخشی از پیشگیری بیماری با واکسیناسیون است که در زمان مخصوص انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات پیشگیرانه شیوع بیماری در میان دامها گفت: در جاهایی که کانون بیماری وجود داشته باشد مانند منطقه ای که اکنون دامداری آلوده شده است بلافاصله در دامداری های اطراف نیز واکسیناسیون انجام شده است.

غفاری اذعان داشت: بیماری های ویروسی مثل تب برفکی از طریق تماس و نقل و انتقالات از یک واحد به واحد دیگر منتقل می شود و عوامل جوی مانند باد در انتقال این بیماری از یک واحد به واحد دیگر موثر خواهد بود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان گلپایگان در خاتمه بیان کرد: هر واحد دامداری را یک کانون می دانیم و اگر یک کانون دام در روستا به بیماری آلوده شود سریعا به بقیه دام های سالم واکسن خواهیم زد.

خبرنگار بیان: مریم محمدی

ثبت شده در سایت خبرگزاری بیان گلپایگان
کد خبر : 113665 و در روز دوشنبه 20 فروردین 1397 ساعت ۱۸:۱۴:۰۵
2024 copyright.